چند سالی است که زنان خانه‌دار بیشتر از زنان شاغل به سلامت جسمانی خود اهمیت داده و به ورزش‌های همگانی از جمله پیاده‌روی، حضور در باشگاه‌های ورزشی و شنا روی آورده‌اند. این علاقه و اشتیاق سبب شده است که مسئولان اداره کل ورزش استان تهران تمهیدات ویژه‌ای را برای گسترش ورزش‌های همگانی در سطح شهر و روستاهای استان تهران انجام دهد.

ورزش همگاني زنان در بوستان ها

همشهری آنلاین- نجمه احمدبیگی‌: طرح ویژه زنان و دختران روستایی و حاشیه‌نشین شهری استان تهران از جمله این تمهیدات به‌شمار می‌رود. این طرح ابلاغی وزارت ورزش و جوانان است که تاکنون در ۴ شهرستان استان تهران درروستاهای شهرستان‌های ورامین، پاکدشت، رودهن و بهارستان با شرکت بانوان و دختران روستایی آغاز شده‌است.

رئیس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران در مورد استقبال زنان به ویژه در روستاهای استان تهران از این طرح به خبرنگار همشهری گفت: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش جمعیت در روستاها و شهرستان‌های استان تهران استقبال زنان به ویژه زنان خانه‌دار از ورزش‌های همگانی افزایش چشمگیری داشته است. به همین دلیل از مهم‌ترین اقداماتی که در قالب همایش‌های روستایی و عشایری برای زنان در سراسر استان تهران انجام شده بحث سنجش قامت در میان زنان است.

اجرای طرح برای زنان ۱۵ تا ۶۵ سال

«فاطمه سلیمی» افزود: این طرح در سنین  ۱۵ تا ۶۵ سال برای شادابی و نشاط و ارتقای سطح سلامت و رفع عارضه قامتی و ناهنجاری‌های حرکتی و تأثیر مثبت آن در زندگی زنان روستایی به صورت هماهنگ و گسترده در حال انجام است.

وی گفت: با همکاری کارشناسان خبره و پزشکان ورزشی و هیأت پزشکی روستایی و عشایری، دستگاه‌ها و وسایلی برای این کار تدارک دیده شده‌است. از این طریق با اندازه‌گیری قامت، بسیاری از مشکلات ناشی از انحنای ستون  فقرات، گردن و دردهای ناشی از عضلانی مانند کمر درد مشخص می‌شود.

ارجاع زنان  به کارشناسان پزشکی

سلیمی ادامه‌ داد: پس از ارزیابی کارشناسان، زنانی که دارای مشکلاتی جسمی و حرکتی هستند به پزشک فیزیوتراپ و دکتر متخصص ارجاع داده می‌شوند. با در نظرگرفتن جامعه آماری به صورت تصادفی،  به‌ وسیله دستگاه های پدسکوپ، ‌صفحه شطرنجی و آنالیز بدن ۵۰۰ نفر از بانوان و دختران روستایی انجام می شود.

 رئیس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران بیان کرد: با اجرایی‌شدن این طرح تست‌های سنجش قامت زنان روستایی شامل، ناهنجاری‌های اندام فوقانی شامل شانه‌ها، سر، ستون فقرات، ناهنجاری‌های اندام تحتانی شامل پا، زانو و لگن گرفته می‌شود و بسیاری از زنان که از قوزهای کنار پا، ناحیه کتف و گردن با مشکلاتی روبه‌رو بودند و همه این عوامل برای آنها ناراحتی ایجاد کرده بود. با ارجاع به پزشک تا حد زیادی از مشکلات جسمانی آنها کاسته شد.

وی اظهار کرد: تاکنون با کارشناسی‌ها و معاینه‌هایی که روی زنان انجام شده هر بار ۱۵۰ نفر به پزشکان متخصص برای ادامه درمان ارجاع داده شده‌اند و با انجام دستورات ورزشی در کنار برنامه‌های درمانی برای آنها، گام‌های موثری برای سلامتی‌شان برداشته شده‌است. گفتنی است داده‌های به دست آمده بعد از پردازش و ارزیابی به صورت یافته‌های علمی ارائه خواهد شد.

برگزاری همایش‌های عشایری  و روستایی ویژه زنان

رئیس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران در مورد استقبال زنان در مورد رشد و توسعه ورزش همگانی اضافه کرد: با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان تهران فضاهایی در شهرستان‌ها و روستاها برای رشد ورزش همگانی و ورزش‌های روستایی و عشایری ایجاد شده است.

او گفت: از دیگر اقداماتی هم‌که در سال‌های اخیر برای زنان خانه‌دار به ویژه در شهرستان‌ها و روستاهای استان تهران انجام شده اجرای برنامه‌های تفریحی و برگزاری همایش‌های روستایی و عشایری در سطح استان تهران است.

سلیمی‌ ادامه داد: در واقع استان تهران ۱۵ شهرستان دارد و هر کدام از این شهرستان‌ها تعداد زیادی روستا دارد. به عنوان نمونه در شهرستان‌های پیشوا، قرچک و ملارد فعالیت ورزشی در میان زنان با جدیت چشگیری پیشگیری می‌شود.

توسعه ورزش همگانی در میان زنان

وی گفت: در بحث ورزش همگانی هم که بسیار مورد تأکید وزارت ورزش قرار دارد تمهیدات خوبی اندیشیده شده است. در بیشتر بوستان‌ها مربی زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان برای آموزش فعالیت می‌کند.

سلیمی افزود: توجه ویژه به ورزش زنان ضروری است. هنوز در این بخش باکمبود فضای ورزشی مواجه هستیم. بسیاری از زنان قادر به پرداخت شهریه باشگاه‌ها  و اماکن ورزشی نیستند و این در حالی است که با توجه به مشکلات جسمانی هم که اغلب زنان با آن درگیر هستند نیاز به استخر آب درمانی  و مربی دارند که به دلیل هزینه‌های بالا از عهده پرداخت آن بر نمی‌آیند و ترجیح می‌دهند به سمت ورزش‌های همگانی روی بیاورند.

کد خبر 464897
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha