مامور پلیس که در جریان عملیات دستگیری یک متهم با شلیک شتابزده باعث مرگ او شده بود در برابر اتهام قتل عمدی قرار گرفت.

متهم

به‌گزارش همشهری، این حادثه ساعت ۲۱:۳۰پانزدهم دی‌ماه سال ۹۵رخ داد. آن روز گزارشی در اختیار مأموران کلانتری ۱۷۴پاکدشت قرار گرفت که نشان می‌داد مردی ۳۹ساله‌ در جریان اختلافات خانوادگی با همسرش و خانواده او، مقابل خانه پدرزنش رفته و آنها را با اسلحه تهدید به قتل کرده است.

در این شرایط مأموران راهی محل مورد نظر شدند و مرد جوان را درحالی‌که ۲ اسلحه به‌دست داشت و در حال تهدیدکردن خانواده همسرش بود، دیدند. مرد جوان اما با مشاهده گشت پلیس پا به فرار گذاشت و سوار بر یک خودروی پژو ۴۰۵از محل گریخت. مأموران کلانتری به تعقیب مرد مسلح پرداختند و در این میان چندین بار به او دستور ایست دادند اما مرد مسلح حاضر به توقف نبود.
عملیات تعقیب و گریز ادامه داشت و متهم قصد داشت به سمت تهران بگریزد. او زمانی که به بزرگراه امام رضا و محدوده بازارگل رسید به ترافیک برخورد و سعی داشت هر طور شده از شانه خاکی فرار کند. در همین هنگام یکی از مأموران پلیس با توجه به ترافیکی که پیش روی آنها بود از ماشین پیاده شد و پیاده به سمت خودروی مرد مسلح رفت. او زمانی که به چند قدمی خودرو رسیده بود دست به اسلحه برد و ۲‌گلوله به سمت مرد مسلح شلیک کرد که همین باعث مرگ او شد.

  • شروع تحقیقات

پس از این اتفاق، ماجرا به قاضی جنایی تهران گزارش شد و تیمی از مأموران تجسس پلیس آگاهی برای بررسی موضوع راهی محل حادثه شدند. آنطور که مشخص بود مرد جوان با شلیک گلوله به پهلوهایش، جانش را از دست داده بود و از داخل خودروی وی یک اسلحه کلت کمری و یک اسلحه شکاری به همراه ۲۰فشنگ ساچمه‌ای کشف شد. در ادامه تیم تحقیق به سراغ ماموری که اقدام به تیراندازی کرده بود رفتند و به تحقیق از او پرداختند. این مأمور پلیس چنین گفت:

درجریان تعقیب و گریز، حوالی بازار گل به ترافیک برخوردیم. به همین دلیل برای دستگیری متهم فراری ازماشین پیاده شدم و به سمت خودروی وی رفتم. از سمت شاگرد رفتم تا دستگیرش کنم اما او مقاومت کرد و حاضر به تسلیم نمی‌شد. او نه‌تنها اخطارهای مرا جدی نگرفت بلکه ناگهان گلوله‌ای به سمتم شلیک کرد که تیر از کنار من رد شد. پس از آن من ۲ تیر شلیک کردم که به پهلوی او برخورد کرد.  در ادامه مأموران با انجام بررسی‌ها، اثر گلوله‌ای در کنار پنجره شاگرد دیدند و قاضی جنایی دستور داد تا کارشناسان اسلحه بررسی کنند که این گلوله از داخل خودرو شلیک شده یا بیرون.

  • نقص در پرونده

مدتی بعد و با انجام بررسی‌ها و تکمیل تحقیقات، قاضی جنایی تهران کیفرخواست پرونده را صادر کرد. براساس کیفرخواست صادر شده مأمور پلیس در برابر اتهام قتل شبه عمد قرار گرفت و پرونده به دادگاه کیفری فرستاده شد. قضات دادگاه کیفری پیش از آغاز محاکمه این پرونده را مورد بررسی قرار دادند. آنها وقتی نظریه کارشناس اسلحه درخصوص تیراندازی را خواندند، متوجه شدند گلوله‌ای که روی پنجره شاگرد دیده شده بود از بیرون شلیک شده بود. این یعنی، متهم کشته شده گلوله‌ای به سمت مأمور پلیس شلیک نکرده بود و این گلوله احتمالا از سوی مأمور جوان شلیک شده بود.  

در این شرایط قضات دادگاه به کیفرخواست صادره از سوی دادسرا ایراد گرفتند و پرونده به دادسرای جنایی تهران بازگردانده شد تا مجددا کارشناسان اسلحه، آثار گلوله روی پنجره شاگرد را مورد بررسی قرار دهند. با بازگشت پرونده به دادسرا تحقیقات در این پرونده دوباره توسط کارشناسان اسلحه از سر گرفته شد.

  • دومین کیفرخواست

این تحقیقات چند روز پیش تکمیل و به این ترتیب دومین کیفرخواست صادر شد. کیفرخواست دوم اما با کیفرخواست اول تفاوت زیادی داشت. چراکه قاضی جنایی تشخیص داد با توجه به‌نظر کارشناسان اسلحه، مأمور پلیس باید به اتهام قتل عمدی محاکمه شود. کارشناسان اعلام کرده بودند که گلوله از بیرون شلیک شده و این یعنی مأمور پلیس اقدام به شلیک شتابزده کرده و قانون به‌کارگیری سلاح را رعایت نکرده و جان متهم را گرفته است. با این حال مأمور پلیس هفته گذشته به شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران منتقل شد و در جریان آخرین دفاع، همان گفته‌های قبلی را تکرار کرد و مدعی شد که به‌خاطر اینکه متهم فراری اقدام به تیراندازی کرده بود، به او شلیک کرده است. درهمین‌حال خانواده متوفی برای متهم درخواست قصاص کردند و حال قاضی احسان زمانی برای وی به اتهام قتل عمدی کیفرخواست صادر کرده و پرونده را به دادگاه کیفری استان تهران فرستاد.

کد خبر 464691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha