طبق آمار موجود حدود ۲۰ درصد آقایان و ۲ درصد خانم‌ها در کشورمان روزانه سیگار می‌کشند. البته این آمار برای قلیان متفاوت است به طوری که حدود ۳۰ درصد از خانم‌ها و ۳۰ درصد از آقایان گه‌گاه مصرف قلیان دارند.

سیگار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این خبر را رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات کشور اعلام کرد و گفت:‌ سیگار، یکی از عوامل مرگ‌ومیر در دنیا شناخته می‌شود.  تمام سرطان‌ها، ۷۰ درصد بیماری‌های ریوی، ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ‌های ناشی از آن با مصرف دخانیات ارتباط دارند.

دکتر غلامرضا حیدری افزود:‌ تقریبا هیچ ارگانی در بدن انسان از مصرف دخانیات و مواد سمی آن در امان نیست و تمام ارگان‌های بدن به شکلی از مصرف دخانیات آسیب می‌بینند.

وی تاکید کرد: برنامه‌های پیشگیری از سوء‌مصرف دخانیات باید از سنین جوانی، نوجوانی و حتی خردسالی آغاز شود که در این میان نقش آموزش و پرورش و سایر ارگان‌های آموزشی پررنگ‌تر است.

حیدری با تاکید بر اینکه برنامه‌های پیشگیری باید قبل از گرایش فرد به دخانیات اجرا شود، گفت: آموزش‌های لازم برای آگاه‌سازی باید با برنامه‌ریزی و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان از همان سنین کودکی و نوجوانی ارائه شود.

  • اجرای برنامه‌های کنترل دخانیات

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با اشاره به برخی از پروژه‌های تکمیل‌شده در این مرکز تحقیقاتی، اظهار کرد: «مقایسه اجرای برنامه‌های کنترل دخانیات کشور با کشورهای اطراف در مدیترانه شرقی» طرح اول بود که نتایج آن به سازمان بهداشت جهانی اعلام شد.

حیدری افزود: این مطالعه نشان داد که ایران طی ۱۰ سال گذشته در اجرای برنامه‌های کنترل دخانیات، امتیاز مناسب و بالاتری نسبت به کشورهای همسایه کسب کرده است.

وی با بیان اینکه بر اساس نتایج این طرح پژوهشی، مداخلات صنایع دخانیاتی در ایران با توجه به شاخص‌های اندازه‌گیری شده کمتر از کشورهای منطقه است، گفت: این مساله نشان‌دهنده وضعیت و شرایط مناسب‌تر کشور ماست.

  • کاهشی در کار نیست

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات کشور در ادامه اظهار کرد: ما هنوز در اجرای بسیاری از برنامه‌های کنترل دخانیات در کشور با کسری‌هایی روبرو هستیم و وضعیت مطلوب نیست، ولی در مقایسه با کشورهای همسایه و نسبت به ۳ یا ۴ دهه گذشته شرایط بهتری داریم.

حیدری با بیان اینکه آمارها کاهشی در مصرف دخانیات نشان نمی‌دهد، گفت: البته در طول دهه گذشته عدد استاندارد برآوردشده همان عدد قبلی است که این عدم افزایش آمار مصرف نشان‌دهنده آن است که با وجود افزایش جمعیت و گرایش بیشتر جوانان و زنان به دخانیات، برنامه‌های کنترلی تا حدودی موثر بوده است.

  • نقش رسانه‌ها

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات کشور با تاکید بر ضرورت آگاه‌سازی برای ارتقای سطح سواد سلامت جامعه و همچنین نقش تاثیرگذار رسانه‌ها در این زمینه، اظهار کرد:‌ توصیه‌های آگاه‌سازی در جامعه باید به دو بخش پیشگیری از گرایش افراد به سوء‌مصرف دخانیات و هشدار به مصرف کنندگان در خصوص تبعات و بیماری‌های مختلف ناشی از مصرف و همچنین هزینه‌های اقتصادی آن تقسیم‌ شود.

کد خبر 464419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha