زینب زینال‌زاده ـ خبرنگار: تجربه زیادی در اغذیه‌فروشی دارند.

وانت اغذیه فروشی

روزگار خوبی را سپری کرده‌اند اما از گزند شرایط بد اقتصادی در امان نماندند و ورشکست شدند. برادران «مرادیان» مرد کار بودند و از پا نیفتادند و با کمک دوستان، وانت‌باری خریدند و آن را به کافه تبدیل کردند. اکنون بیش از یک سال است که مقابل در ورودی بوستان «لاله» در خیابان کارگر شمالی با کافه وانتشان، مشغول کار هستند. آنها تنها غذا و نوشیدنی گرم و سرد به دست مشتری‌هایشان نمی‌دهند، بلکه شعارهایی در حمایت از محیط‌زیست روی کافه وانتشان نوشته‌اند و مشتری‌هایشان را به حفظ و حراست از محیط‌زیست ترغیب می‌کنند. خدماتشان به اینجا ختم نمی‌شود و برای مشتری‌های ویژه خود تخفیف‌هایی دارند. «ناصر مرادیان» در گفت‌وگو با همشهری از کار و کسبشان می‌گوید.

با غروب خورشید، برادران مرادیان، وانتشان را مقابل بوستان لاله پارک می‌کنند و آماده میزبانی و پذیرایی از مشتری‌هایشان می‌شوند. سینی غذاها را با نظم و ترتیب و البته با وسواس کنار هم می‌چینند و سماور آب جوش و فلاکس انواع دمنوش‌ها را برای میزبانی از مشتریان مهیا می‌کنند. «ناصر مرادیان» می‌گوید: «با سرد شدن هوا دمنوش‌ها طرفداران زیادی دارند و تلاش می‌کنیم انواع دمنوش‌های گیاهی را که خواص درمانی نیز دارند، درست کنیم.» بوی غذاها مشام هر رهگذری را نوازش می‌دهد. به گفته مرادیان همه غذاها خانگی هستند و مادر خانواده همراه با عروس‌هایش غذاها را تهیه می‌کنند: «برای تهیه غذاها از مواد اولیه خوب و با کیفیت استفاده می‌کنیم و منوی غذاهایمان روزانه تهیه می‌شود و از غذاهای مانده استفاده نمی‌کنیم.» قیمت غذاهایشان از ۵ هزار تومان تا ۱۷ هزار تومان است. مرادیان می‌گوید: «هرگز کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم. بیشتر مشتری‌هایمان افراد کم‌درآمدی هستند و به همین دلیل قیمت‌ها را به گونه‌ای تعیین کرده‌ایم تا مشتری‌ها بتوانند با حداقل پولی که می‌دهند، بهترین غذا را تهیه و میل کنند.» روزانه میانگین، ۵۰ تا ۹۰ مشتری دارند و آن را دلیل کیفیت خوب و قیمت مناسب غذاها و دمنوش‌هایشان می‌دانند.

  • خدمات ویژه
    برادران مرادیان کارشان را از ساعت ۱۷ آغاز می‌کنند و شب‌ها ساعت ۲۴ یا ۰۰:۳۰ بامداد به پایان می‌رسانند. آنها غذاها را روزانه تهیه می‌کنند و شب‌ها اگر غذا زیاد بیاید، ساندویچ درست می‌کنند و در مسیر بازگشت به نیازمندان، کارتن‌خواب‌ها و پاکبان‌ها می‌دهند. مرادیان می‌گوید: «براین باوریم که باید غذای تازه به دست مشتری دهیم. به همین دلیل غذاهای مانده را برای روز بعد نگه نمی‌داریم و پایان روزکاری آنها را میان نیازمندان و کارتن‌خواب‌ها توزیع می‌کنیم.»
    آن‌ها برای اقشار خاص تخفیف‌های ویژه پیش‌بینی کرده‌اند. برای حمایت از پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» و ترغیب بیشتر شهروندان به استفاده از وسیله نقلیه پاک، روزهای سه‌شنبه به دوچرخه‌سواران، ۵۰‌ درصد تخفیف می‌دهند و روزهای دیگر، تخفیف ۱۰‌درصدی پیش‌بینی کرده‌اند. تخفیف‌های ۴۰‌درصدی برای افرادی که کارت اهدای عضو دارند، ۳۰‌درصدی برای جانبازان و معلولان، ۱۰‌درصدی برای دانشجویان، ۱۰‌درصدی برای سربازان، ۱۰‌درصدی برای مسافران ۲۰‌درصدی برای کسانی که لباس خدمت به تن دارند مانند کارگران شهرداری، شرکت آب و فاضلاب و اداره برق، ۲۰‌درصد تخفیف برای رانندگان خودروهای امدادی مانند اورژانس و ۳۰‌درصد برای رانندگان اتوبوس و تاکسی، خدمات ویژه کاسب‌ هم‌محله‌ای است. تخفیف ۵۰‌درصدی به شهروندان در روز تولدشان و تخفیف ۱۰‌درصدی به شهروندان در ماه تولدشان هم خدمت دیگر برادران مرادیان به مشتری‌ها است. ناصر مرادیان می‌گوید: «تخفیف‌ها زیاد نیست اما همین مقدار هم زمینه ارتباط بیشتر با مردم و رضایتمندی آنها را فراهم می‌کند و از این بابت ما هم راضی هستیم.» کودکان‌کار از تخفیف ۱۰۰‌درصدی بهره‌مندند. آنها می‌خواهند با این کار از کودکانی که ناخواسته وارد دنیای بزرگ‌ترها شده‌اند، حمایت کنند. فیش مهربانی در کافه وانت مراد یک رسم مهرورزی است. مرادیان می‌گوید: «هیچ وقت گمان نمی‌کردیم مردم در طرح فیش‌های مهربانی ما را همراهی کنند. استقبال شهروندان از این طرح خیلی خوب است و نشان می‌دهد که مردم نوع‌دوست ایران همیشه آماده کمک به یکدیگر هستند.»

  • شعارهایی با رنگ و بوی زیست‌محیطی
    کافه وانت مرادی، طراحی ویژه‌ای دارد. برادران مرادیان با شعارهای مربوط به حفاظت و حراست از محیط‌زیست و اصلاح الگوی مصرف، روی کافه وانت نوشته‌اند. «محیط‌زیست، سرمایه امروز و فرداست در حفظ آن کوشا باشید» و «حراست از محیط‌زیست تزریق روح تازه و پرنشاط به زندگی است» نمونه شعارهایی است که مشتریان کافه وانت مراد با آن آشنا هستند. ناصر مرادیان می‌گوید: «از همان ابتدا دغدغه حفاظت از محیط‌زیست و اصلاح الگوی مصرف از انرژی‌ها را داشتیم و به همین دلیل تلاش کردیم با نوشتن شعارهای مختلف مشتریان را در این راه با خود همراه کنیم.» آنها تلاش می‌کنند از ظروف یکبارمصرف تجزیه‌ناپذیر کمتر استفاده کنند. به همین دلیل چای در لیوان یکبارمصرف ۱۵۰۰ تومان است و اگر خودتان لیوان همراه داشته باشید قیمت چای هزار تومان می‌شود.
  • غذاهایی با طعم دستپخت مادران
    مشتری‌ها یکی یکی می‌آیند و مقابل کافه وانت مراد، شلوغ می‌شود. عده‌ای کوکو سفارش می‌دهند و برخی منتظر کاسه آش رشته هستند. بعضی هم برای گرفتن عدسی ایستاده‌اند. همه مشتری‌ها متفق‌القول می‌گویند: «غذاها خیلی خوشمزه‌اند و طعم دستپخت مادران را می‌دهد.» مشتری‌ها با ولع خاصی مشغول خوردن ساندویچ و آش رشته و عدسی هستند. «امیر رمضان‌پور» از مشتریان ثابت این کافه وانت می‌گوید: «غذاهای کافه وانت خیلی خوب و خوشمزه است و چون قیمت مناسبی دارند، ترجیح می‌دهم از اینجا خرید کنم.» مشتریان دیگر حرف‌های او را تأیید می‌کنند و می‌گویند: «کاش کافه وانت مراد شعبه‌های دیگری در نقاط مختلف تهران داشت و همه مردم از طعم غذاهای خوشمزه و با کیفیت آن بهره‌مند می‌شدند.»
کد خبر 464331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha