وزارت کشور اتریش در اقدامی پیش‌دستانه برای جلوگیری از گسترش نئونازیسم خانه محل تولد آدولف هیتلر را به ایستگاه مرکزی پلیس تبدیل می‌کند.

زادگاه هيتلر در اتريش

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، دعوای حقوقی برای تغییر کاربری خانه‌ای که رهبر حزب نازی آلمان در آن به دنیا آمده سال‌ها ادامه داشت و سرانجام در روزهای پایانی ۲۰۱۹ به نتیجه رسید. این ساختمان زردرنگ در شهر شمالی برانائو نزدیک مرز اتریش و آلمان واقع شده و سه سال پیش در اختیار دولت قرار گرفت.

۲۰ آوریل ۱۸۸۹ کودکی در خانه زردرنگ شهر برانائو به دنیا آمد که پدر و مادرش نام آدولف را برایش برگزیدند. این خانه برای حدود یک قرن در اختیار خاندان گرلیند پومر بود و دولت اتریش توانست در یک دعوای حقوقی آن را به حکم بالاترین مرجع قضایی این کشور از آن خود کند. هر چند دولت باید خسارتی به خاندان پومر بدهد که میزان آن تقریبا حدود ۸۱۰ هزار یورو (۹۰۰ هزار دلار) برآورد شده است.

وزارت کشور اتریش در آینده نزدیک از معماران و طراحان دعوت خواهد کرد تا برنامه‌ها و طرح‌های خود را برای تبدیل کردن زادگاه هیتلر به پاسگاه مرکزی پلیس برانائو ارائه کنند. وولفگانگ پشورن، وزیر کشور اتریش در یک بیانیه رسانه‌ای اعلام کرد تبدیل شدن محل تولد رهبر حزب نازی به ایستگاه مرکزی پلیس یک نشانه آشکار دارد و آن اینکه قرار نیست این خانه محلی برای زنده نگه داشتن یاد نازیسم باشد.

رقابت برای طراحی ایستگاه مرکزی پلیس برانائو در سطح اتحادیه اروپا برگزار می‌شود و طرح نهایی و برگزیده نیمه اول ۲۰۲۰ معرفی خواهد شد. خاندان پومر این خانه ۸۰۰ مترمربعی را از دهه ۱۹۷۰ با هزینه ماهانه ۴۸۰۰ یورو به وزارت کشور اتریش اجاره می‌داد و دولت از آن به عنوان مرکز نگهداری معلولان بهره می‌برد.

قرارداد اجاره از سال ۲۰۱۱ دیگر تمدید نشد و پومرها زیر بار بازسازی بنا یا فروختن آن نرفتند. زادگاه هیتلر در این هشت سال خالی بود و اقدام دولت برای خراب کردن آن هم با مخالفت تاریخدان‌ها و سیاستمداران بی‌نتیجه ماند. هر سال در زادروز هیتلر گروه‌های ضدفاشیست بیرون این خانه زردرنگ راهپیمایی اعتراضی برگزار می‌کردند.

کد خبر 464275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha