معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، کسب درآمد شهرداری‌ها از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را از مصادیق کسب درآمد پایدار شهرداری‌ها در شهرهای نوآور دانست.

سورنا ستاري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با حضور در صد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران، گفت: حرکتی در میان جوانان برای توسعه کارهای نوآورانه در حال انجام است که اگر جلوی این حرکت جوانان بایستید دیگر صاحب هیچ چیزی از آن در آینده نخواهید بود. فرصتی در جامعه ایجاد شده و شهرها به سمت نوآورانه شدن در حال حرکت هستند.

وی با بیان اینکه در نظام آموزشی آینده آموزش تا لحظه مرگ در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: امروز افرادی که هیچ آشنایی با اینترنت ندارند و سوادی هم ندارد از موبایل استفاده می‌کنند.

معاون رییس‌جمهور گفت: ما به دانشگاه‌ها به دید تولید نیروی انسانی ماهر نگاه می‌کنیم و بیش از ۵۰۰ هزار مترمربع فضا در حوزه دانش‌بنیان‌ها داریم و جالب است که بدانید ۶ هزار استارتاپ در ایران فعال هستند.

وی با بیان اینکه امروز ۴ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد و باعث ایجاد شغل برای ۳۰۰ هزار نفر شده است، اضافه کرد: امروز بیش از هزار و ۴۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان یکصد دانشگاه برتر دنیا را به کمک گرفته‌ایم و جالب است که همین افراد ۹۳ استارتاپ جدید را شکل داده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ به عدد یک میلیون مترمربع فضای جدید در حوزه استارتاپ‌ها خواهیم رسید که به واسطه این افزایش فضا ۲ هزار شرکت جدید استارتاپی شکل خواهند گرفت، عنوان کرد: صحبت‌مان امروز با اعضای شورای شهر تهران این است که به ما بگویند می‌خواهند جلوی این حرکت نوآورانه بایستند یا خودشان در قالب شهرداری می‌خواهند سهمی در توسعه فناوری داشته باشند.

ستاری اضافه کرد: در شهرهای نوآورانه، خود شهرداری پیشرو در حوزه استارتاپ‌ها می‌شوند و جالب است که از آن کسب درآمد می‌کنند و اتفاقا به عنوان منابع پایدار از آن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: یادمان باشد سه سال قبل در حوزه تاکسی‌های اینترنتی چه مخالفت‌های می‌شد و حتی برای بودن یا نبودن آن مناظره تلویزیونی برگزار می‌کردند که اینها واقعا جای خجالت داشت.

ستاری افزود: در آن زمان تفاهم کردیم که ۱.۵ درصد درآمد تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری برسد در حالی که اگر همان روز شهرداری خودش فضا را برای فعالیت این شرکت‌ها هموار می‌کرد امروز ۳۰ درصد درآمد از آن‌ها داشت. نمایندگان مردم در شورای شهر تهران اگر همراه این فرآیند نوآورانه شوند، می‌توانند صاحب آن باشند، در غیر این صورت گروه شما باید تنها نظاره‌گر پیشرفت آن‌ها باشد و دستی در آن نخواهد داشت.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: شهر می‌تواند یک پهنه نوآورانه و فضای شتاب‌دهنده به فعالیت استارتاپ‌ها باشد و شما می‌توانید در این مسیر به ما کمک کنید.

ستاری گفت: در اطراف دانشگاه صنعتی شریف ۵۰۰ شرکت نوآورانه ایجاد شده است؛ اینها افرادی بودند که قصد داشتند از کشور بروند اما ماندند و در حال کار و فعالیت هستند و برای بیش از ۳۰۰۰ نفر شغل ایجاد کرده‌اند.

به گفته معاون رییس جمهور، امروز شهرهای بزرگ دنیا محو استارتاپ‌ها شده‌اند و شهرداری‌ها خودشان بستر توسعه استارتاپ‌ها شده‌اند؛ این یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای شهرها محسوب می‌شود.

کد خبر 464169
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha