حدود ۴۰ میلیون مرد در ایران زندگی می‌کنند که آمارهای سال ۹۵ مرکز آمار ایران نشان می‌دهد ۱۰ میلیون نفر از آنها جوان هستند و ۳۵ درصدشان هنوز ازدواج نکرده‌ و مجردند. گزارش پیش‌رو به صورت مفصل به آمارهای مربوط به مردان در ایران می‌پردازد.

جمعيت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس، با استناد به آمارهای سال ۹۵ مرکز آمار ایران گفت: حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران را مردان تشکیل می‌دهند که از میان آنها سن ۳۳ میلیون نفر ۱۰ سال به بالاست و ۷ میلیون نفر هم کمتر از ۱۰ سال دارند.

وی با تاکید بر این‌که بالاترین ضریب جمعیتی را چه در مردان و چه در زنان، بازه سنی ۲۹ تا ۲۵ سال تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: جمعیت جوانان به ۳ گروه سنی ۱۵-۱۹، ۲۰-۲۴ و ۲۵-۲۹ ساله تقسیم می‌شود.

  • ۱۰ میلیون مرد ایرانی جوان هستند

این جمعیت‌شناس با بیان این‌که حدود ۱۰ میلیون نفر از مردان ایرانی جوان هستند، یادآور شد: تعداد مردان ۱۹-۱۵ ساله ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر، ۲۰-۲۴ ساله ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر و ۲۵-۲۹ ساله ۴ میلیون و ۱۴۰ هزار نفر است. علت تفاوت آماری در ۳ گروه سنی جوانان ناشی از کاهش باروری در ایران است. تا سال ۱۴۰۰، جوانان ۲۵-۲۹ ساله در گروه سنی میانسالان قرار می‌گیرند. 

  • ۷۱ درصد پسران دانش‌آموزند

به گفته کاظمی‌پور، ۷۱ درصد از جمعیت مردان جوان در گروه سنی ۱۵-۱۹ ساله، ۳۲ درصد از جمعیت ۲۰-۲۴ ساله و ۱۱ درصد از جمعیت ۲۵-۲۹ ساله محصل هستند. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه همه مردان جوان ۱۵-۱۹ ساله و ۸۰ درصد از جوانان ۲۰-۲۴ در حال تحصیل هستند. 

  • بیش از ۳ میلیون مرد بی‌سواد

این جمعیت‌شناس با اشاره به وضعیت تحصیلی مردان ۶ سال به بالای ایران یادآور شد: بر اساس آمارهای سال ۹۵، ۹۲ درصد از مردان ایرانی باسواد و ۸ درصد (۳ میلیون و ۲۲۶ هزار نفر) آنها بی‌سواد هستند. این در حالی است که جمعیت زنان بی‌سواد ۶ سال به بالا به ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار نفر می‌رسد. این یعنی در مجموع حدود ۸ میلیون نفر (۱۰ درصد از جمعیت ایران) بی‌سواد هستند. در این میان، مروری بر آمارهای بی‌سوادی نشان می‌دهد که جمعیت بی‌سوادان در سال ۶۵، ۱۱ میلیون نفر بوده است. اما در این میان، ایران ادعای توسعه‌یافتگی دارد و سعی می‌کند در راستای توسعه حرکت کند در حالی که هنوز جمعیت بی‌سوادان آن بسیار بالاست. 

  • ۲۱ درصد مردان دارای تحصیلات عالیه

کاظمی‌پور با اشاره به این‌که ۹۲ درصد از جمعیت مردان ۱۰ سال به بالا باسواد هستند، اظهار کرد: از میان آنها ۲۰ درصد دارای تحصیلات ابتدایی (کم‌سواد)، ۲۰ درصد تحصیلات راهنمایی، ۹/۵ درصد دارای تحصیلات متوسطه، ۲۱ درصد دیپلم و ۲۱ درصد تحصیلات عالیه هستند.

  • بیش از ۲ میلیون نفر از مردان بیکارند

این جمعیت‌شناس در ادامه درباره وضعیت اشتغال مردان نیز گفت: از جمعیت ۱۰ سال به بالای مردان، ۲۱ میلیون نفر فعال اقتصادی (شاغل و بیکار در جست‌وجوی کار) هستند که از این تعداد حدود ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شاغل (۱۹درصد محصل، ۹ درصد دارای درآمد بدون کار و ۷ درصد جزو سایر) و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکارِ در جست‌وجوی کار هستند. 

بنا بر اظهارات وی، ۱۵ درصد از جمعیت جوانان مرد ۱۵-۱۹ ساله، ۳۷ درصد از جمعیت مردان ۲۰-۲۴ ساله و ۶۷ درصد از جمعیت ۲۵-۲۹ ساله شاغل هستند. این در حالی است که ۶ درصد از جمعیت جوانان مرد ۱۵-۱۹ ساله، ۱۶ درصد از جمعیت مرد ۲۰-۲۴ و ۱۸ درصد از جمعیت ۲۵-۲۹ ساله بیکارند. همچنین، ۹ درصد از جمعیت جوانان مرد ۱۵-۱۹ ساله، ۱۶ درصد از جمعیت مرد ۲۰-۲۴ و ۵ درصد از جمعیت ۲۵-۲۹ جزو سایرین (نه بیکار، نه شاغل و نه محصل) هستند، یعنی برخی از آنها دارای درآمد بدون کار یا سرباز هستند.

  • ۳۵ درصد مردان هنوز ازدواج نکرده‌اند

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تاهل جامعه مردان بیان کرد: ۶۳ درصد از مردان ۱۰ ساله به بالا دارای همسر و ۳۵ درصد مجردند یا هرگز ازدواج نکرده‌اند. همچنین ۱/۲ درصد از آنها بدون همسر بر اثر طلاق و یک درصد بدون همسر بر اثر فوت هستند. میانگین سنی ازدواج مردان نیز حدود ۲۷/۴ سال است.

  • مرگ و میر مردان بیش از زنان

کاظمی‌پور در ادامه درباره وضعیت مرگ و میر و سلامت مردان کشور گفت: مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که مرگ و میر در مردان بیش از زنان است‌ به طوری که حدود ۲۰۰ هزار مورد از ۳۶۰ هزار فوتی‌ که سازمان ثبت احوال سالانه اعلام می‌کند، مربوط به مردان است. علت این موضوع پایین بودن امید زندگی در مردان، بالا بودن مرگ و میر ناشی از تصادفات ترافیکی و سوانح و بالا بودن بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های ناشی از کهولت سن و سالخوردگی در آنهاست.

  • بیمه نبودن ۱۰ درصد از مردان شاغل 

وی همچنین درباره وضعیت بیمه‌ای مردان ایرانی گفت: ۸۰ درصد از گروه‌های فعال (شاغل) و ۸ درصد از جمعیت مردان دارای درآمد بدون کار (غیرفعال) بیمه هستند. در این میان، بر اساس آمارگیری نیروی انسانی مرکز آمار ایران در سال ۹۷، حدود ۱۰ درصد از مردان شاغل دارای کار غیررسمی بوده و هنوز بیمه نیستند و امنیت شغلی ندارند. 

  • مردان؛ ۷۰ درصد مهاجران داخلی 

این جامعه‌شناس در ادامه با بیان این‌که سالانه حدود یک میلیون نفر مهاجرت داخلی انجام می‌دهند،‌ اظهار کرد: بیشتر این مهاجرت‌ها، یعنی ۷۰۰ هزار مورد آنها توسط مردان انجام می‌شود. ممکن است برخی از آنها به صورت خانوادگی مهاجرت کنند، اما به دلیل دافعه مبدا، به شهرهای بزرگ و استان‌های توسعه‌یافته مهاجرت می‌کنند و اغلب در مقصد فاقد درآمد هستند و حاشیه‌نشین می‌شوند. در این وضعیت، سلامت جسمی، روحی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردان به خطر می‌افتد. 

کد خبر 464165
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha