سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

نخست‌وزیر دانمارک با ابراز نگرانی نسبت به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، از این خروج به عنوان «قطع عضو دردناک» در بدن این اتحادیه یاد کرد؛ زیرا دامنه آن مدت‌هاست گریبان کپنهاک را گرفته است.

فرانسه و دانمارك

به گزارش همشهری‌آنلاین از ایرنا به نقل از  «لو فیگارو»، «مت فردریکسن» ( Mette Frederiksen) نخست‌وزیر دانمارک دوشنبه ۲۷ آبان با «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در کاخ الیزه دیدار کرد.

فردریکسن که همواره از خروج وفادارترین متحد پادشاهی اسکاندیناوی از اتحادیه اروپا ناراحت است، گفته، برگزیت برای انگلیس، اروپا و دانمارک خوب نیست.

او با مردود دانستن ظهور دوباره برگزیت پس از انتخابات ۱۲ دسامبر تصریح کرده، وهم (خروج) «بدون معامله» در حال دور شدن و تبدیل به یک موضوع تئوریک است.

لو فیگارو سه‌شنبه ۲۸ آبان نوشت: دانمارک از زمان برگزاری همه‌پرسی در مورد برگزیت در ماه ژوئن(خرداد-تیر) سال ۲۰۱۶، از خروج «وحشیانه» متحد تاریخی خود(بریتانیا) که قدم به قدم این کشور را همراهی کرده و با آن در سال ۱۹۷۳ به جامعه مشترک اقتصادی اروپا پیوست، وحشت داشت.

«امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه نیز در توئیتی با یادآوری دیدارش با نخست‌وزیر دانمارک نوشت:‌ وقتی از بلندپروازی در موضوع آب‌وهوایی، اصلاح سیاست‌های مهاجرتی، حمایت از الگوی اجتماعی و مبارزه با دامپینگ(یارانه صادرات) مالی صحبت می‌شود، فرانسه و دانمارک بیش از یک نقطه مشترک دارند.

اسپوتنیک روسیه نیز دو هفته پیش به نقل از وزارت مهاجرت دانمارک اعلام کرد، به دنبال همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، تعداد شهروندان انگلیسی که درخواست تابعیت آن کشور را کرده‌اند با افزایش قابل توجهی همراه شده است به گونه‌ای که از افزون بر ۱۸ هزار شهروند انگلیسی ساکن دانمارک، تعداد زیادی تابعیت خود را به دانمارک تغییر داده‌اند.

«ماتیاس تسفای» وزیر مهاجرت و سازگاری دانمارک دلیل این افزایش را مساله برگزیت می‌داند.

طبق برنامه، قرار بود روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا ۲۹ مارس ۲۰۱۹ (۹ فروردین ۱۳۹۸) به سرانجام برسد اما به توافق نرسیدن دولت و مجلس سبب شد یک هفته پیش از مهلت تعیین شده، اتحادیه اروپا با درخواست «ترزا مِی»، نخست‌وزیر وقت برای تعویق اجرای برگزیت حداقل تا ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) موافقت کند.

با این حال تلاش‌های مِی برای موافقت مجلس راه به جایی نبرد تا او بار دیگر از اتحادیه اروپا تمدید مهلت اجرای برگزیت را درخواست کند؛ این فرصت تا پایان ماه اکتبر سال جاری (۹ آبان‌ماه) داده شد تا «بوریس جانسون» به این ناکامی پایان دهد، ‌ اما به دلیل مخالفت پارلمان با طرح برگزیت دولت بوریس جانسون، این مهلت به ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن) موکول شد. غیر از حزب حاکم محافظه‌کار، سایر احزاب سیاسی انگلیس خواهان تعویق مهلت اجرای برگزیت هستند.  

جانسون پس از آن‌که نتوانست در موعد مورد نظرش لندن را از اتحادیه اروپا خارج کند برگزاری انتخابات زودهنگام را به عنوان راه مطمئنی برای تحقق برگزیت پیش روی انگلیسی‌ها قرار داد. نمایندگان مجلس عوام انگلیس نیز موافقت خود را با طرح جانسون برای برگزاری انتخابات زودهنگام در تاریخ ۱۲ دسامبر (پنجشنبه ۲۱ آذر) موافقت کردند.

در این دور از انتخابات عمومی که سومین انتخابات پس از رای مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، حزب پیروز، سکان دولت این کشور را به مدت پنج سال در دست خواهد گرفت.

براساس نظرسنجی‌های انجام شده، هیچ‌کدام از احزاب اصلی محافظه‌کار و کارگر قادر به کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان نخواهد بود.

کد خبر 464160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha