رییس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی شاهین‌دژ گفت: زنبورداران این شهرستان امسال ۷۰۰ تن عسل برداشت کرده‌اند که این مقدار در مقایسه با پارسال ۵۰ تن افزایش داشته است.

عسل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یونس معروف‌زاده اظهار داشت: این میزان عسل در مجموع از ۴۲ هزار کندوی بومی و مدرن این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز ۶۵۰ تُن عسل از زنبورستان‌های شاهین‌دژ برداشت شده بود، اضافه کرد: براساس سرشماری‌های انجام شده در سال جاری از مجموع کندوهای این شهرستان در حال حاضر ۴۰ هزار کلنی مدرن و ۲ هزار کلنی بومی یا سنتی در این شهرستان وجود دارد.

وی افزود: در این سرشماری میانگین برداشت عسل از هر کندوی مدرن در این شهرستان ۶ کیلوگرم و از کندوی سنتی ۴ کیلوگرم ثبت شد که در مقایسه با سال قبل افزایش قابل قبولی داشته است.

رییس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی شاهین‌دژ گفت: امسال ۲۵۰ تٌن شکر یارانه‌ای با هدف حمایت و رونق این صنعت با قیمت مصوب ۳۲ هزار ریال برای هر کیلوگرم بین اعضای زنبورداران این شهرستان توزیع شده است.

معروف‌زاده افزود: مهارت زنبورداران در پرورش و تغذیه مناسب زنبور، مساعد بودن شرایط آب و هوایی، وضعیت مطلوب مراتع و کوچ به موقع به مناطق جنوب کشور از جمله عوامل افزایش میزان تولید عسل در این شهرستان است.

وی عنوان کرد: برخلاف بسیاری از مواد غذایی سالم، سرانه مصرف عسل در ایران در شرایط مطلوبی است و امیدواریم این ماده غذایی نقش بیشتری را در سفره‌های خانوارها ایفا کند.

این شهرستان در مجموع دارای ۹۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است که از این مقدار ۲۵ هزار هکتار به صورت آبی و مابقی هم به صورت دیم کشت می‌شود.

شاهین‌دژ رتبه هفتم تولید عسل آذربایجان‌غربی را در اختیار دارد.

کد خبر 463900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha