بررسی جدید متخصصان نشان می‌دهد مصرف منظم فرآورده‌های سویا فواید زیادی برای افراد دارای اضافه وزن دارد.

سويا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه خراسان، از فواید سویا و محصولات آن زیاد شنیده‌ایم. اما شاید یکی از بحث برانگیزترین ادعاها درباره محصولات سویا، تاثیر آن بر وزن افراد است؛ در حالی که برخی افراد مدعی تاثیر مثبت سویا بر کاهش وزن هستند، برخی این ادعا را زیر سوال می‌برند اما آیا به راستی سویا می‌تواند به ما کمک کند تا راحت‌تر وزن کم کنیم؟

به تازگی گروهی از متخصصان آمریکایی برای جمع‌بندی این فواید، دست به بررسی تعدادی از مطالعات تجربی زدند تا مشخص کنند آیا گنجاندن سویا در رژیم غذایی، می‌تواند تاثیری بر کاهش وزن داشته باشد؟ برای این منظور آن‌ها 22 مطالعه را انتخاب کردند. مطالعات انتخابی آن‌ها دارای یک ویژگی مهم بود؛ این که آزمایشی بوده و طی آن دو گروه، مصرف‌کنندگان محصولات سویا و افرادی که سویا را در رژیم خود نداشتند، مورد مقایسه قرار گرفتند. بعد از بررسی محققان متوجه نکات جالبی شدند.

  • کاهش وزنی ویژه

این بررسی مشخص کرد مصرف منظم فراورده‌های سویا (شامل دانه سویا، شیرسویا، روغن سویا و . . ) می‌تواند به کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن کمک کند. اما مهم‌تر از کاهش وزن، مصرف منظم آن می‌تواند باعث کاهش میزان بافت چربی در بدن شود. در واقع نه فقط افراد کاهش وزن بیشتری را تجربه می‌کنند بلکه این کاهش وزن به کمک کاهش بافت چربی انجام می‌شود. البته درباره زنان بیشترین فایده مصرف سویا در سنین پیش از یائسگی گزارش شده است.

اما افزون بر کاهش وزن و میزان چربی، مصرف فرآورده‌های سویا در افراد دارای اضافه وزن به صورت ویژه فایده دیگری را نیز به دنبال دارد. در این افراد این انتخاب می‌تواند به کاهش اندازه دور شکم منجر شود. توجه داشته باشید که این روزها تخصصان از ارتباط نزدیک چاقی شکمی با بیماری‌های قلبی-عروقی صحبت می‌کنند و بر این اساس مصرف این محصولات می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی در افراد چاق کمک کند.

اما شاید برای شما سوال باشد که چرا سویا چنین تاثیراتی دارد؟

  • سویا چطور عمل می‌کند؟

واقعیت این است که چرایی این موضوع حتی برای متخصصان نیز به شکلی کامل روشن نیست. متخصصان برخی ویژگی‌های خاص سویا و محصولات آن را با این موضوع مرتبط می‌دانند؛ ویژگی‌هایی چون بالا بودن میزان پروتئین، داشتن ماده ایزوفلاون (ماده‌ای که تحت عنوان استروژن گیاهی نیز توصیف می‌شود)، بالا بودن میزان فیبر سویا و چربی غیراشباع.

اما این که دقیقا کدام ویژگی و طی چه فرایندی به چنین نتایجی منجر می‌شود، موضوعی است که برای رسیدن به جواب نیازمند پژوهش‌های بیشتری هستیم.

  • دیگر خواص سویا

سویا برای جلوگیری از پوکی استخوان: بیشتر زنان مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند. این بیماری به علت افزایش سن و ضعف استخوان ایجاد می‌شود.محتوای فیتواستروژن در سویا می‌تواند جذب کلسیم توسط بدن را افزایش دهد و از تحلیل رفتن توده‌های استخوانی جلوگیری کند.

سویا مناسب برای غذای کودک: سویا همچنین جایگزین بسیار خوبی برای شیر در فرمول‌های تغذیه نوزاد است و همچنین به عنوان یک جایگزین مناسب برای شیر گاو عمل می‌کند.

منبع: Nutrients

کد خبر 463864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =