معضل زباله در استان گیلان بیداد می‌کند. اما در این میان آن‌چه که اهمیت دارد مدیریت زباله‌های عفونی بیمارستان‌هاست، زیرا آسیب و خسارت جبران‌ناپذیری را به محیط‌زیست وارد می‌کند.

زباله در خزر

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، شیرابه‌ زباله‌های عفونی بیمارستانی حامل انواع باکتری‌ها هستند که می‌تواند سلامتی مردم را نیز تهدید کند و بیماری‌های مختلف عفونی را انتقال دهد. ازطرفی این زباله‌ها سبب آلوده‌شدن منابع آبی، خاک و هوا نیز می‌شوند. با این شرایط باید زباله‌های بیمارستانی به صورت اصولی جمع‌آوری و امحا شوند.  

هنوز برخی بیمارستان‌ها این زباله‌های عفونی را به شکل سنتی دفن می‌کنند و فاضلاب‌های بیمارستانی یکی از منابع آلوده‌کننده رودخانه‌های گیلان محسوب می‌شوند. همچنین تفکیک نشدن پسماندهای بیمارستانی از سایر پسماندها نیز معضل دیگری در این زمینه است. این در حالی است که طبق ماده ۱۳ قانون مدیریت پسماند، مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها، تخلیه و پخش آنها در محیط یا فروش، استفاده و بازیافت این نوع پسماندها، ممنوع اعلام شده است.

همچنین تخلیه زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به رودهای منتهی به دریای خزر فاجعه‌ای زیست‌محیطی محسوب می‌شود. هنوز آمار و اطلاعات دقیقی از میزان تولید زباله‌های خطرناک بیمارستانی در استان وجود ندارد، اما عدم مدیریت پسماندهای بیمارستانی و ورود شیرابه‌های ناشی از دفع غیراصولی این پسماندها سبب شده که طبق گفته برخی مسئولان ذی ربط در برخی رسانه‌ها، روزانه ۶ هزار تن پسماند خانگی، صنعتی و بیمارستانی در استان‌های شمالی تولید و به صورت غیربهداشتی دفع  شود که شیرابه‌های حاصل از آنها بعد از تجزیه، آب‌های سطحی، زیرزمینی و دریای خزر را آلوده می‌کند. از این میزان روزانه ۱۷۰۰ متر مکعب فاضلاب‌های عفونی از بیمارستان‌های گیلان وارد رودخانه‌ها و دریای خزر می‌شود.  

فاجعه پسماند بیمارستانی

ورود شیرابه‌های ناشی از زباله‌های بیمارستانی موجب بالا رفتن سطح میکروب در دریا شده و خودکشی دست‌جمعی ماهیان را که در چند سال قبل شاهد آن بودیم به دنبال داشته است.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری مرور تاکید کرد که باید سازمان محیط‌زیست فاجعه پسماند شمال را رفع کند.

«حسن خسته‌بند» افزود: دولت و سازمان محیط‌زیست باید شمال کشور را از کوه زباله نجات دهند. ما با معضل پسماند و شیرابه‌های سمی مواجه‌ هستیم و رودخانه‌ها و سفره‌های آب زیر زمینی به مواد سمی آلوده شده‌اند، لذا دولت باید به مطالبات مردم شمال به‌ویژه مردم گیلان در این زمینه احترام بگذارد.  

بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی

با چنین شرایطی بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی بیش از گذشته اهمیت پیدا می‌کند.

«سید پویا شهشهانی»، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری‌های گیلان گفت: با توجه به این‌که تنها در تعدادی از استان‌های کشور امحای پسماندهای دارویی و شیمیایی انجام می‌شود، پسماند بیمارستان‌های گیلان باید به خارج از استان منتقل می‌شود و از آن جایی که پسماندهای عفونی بیمارستان‌های استان با استفاده از روش هیدروکلاو بی‌خطرسازی می‌شوند، پسماندهای شیمیایی و دارویی نیز جزو پسماندهای تولیدی هستند که برای پیشگیری از هرگونه انتشار آلودگی و تهدید علیه بهداشت عمومی، نیاز به مدیریت اصولی مطابق استانداردهای موجود دارند.

وی افزود: در این راستا با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده، ۲ شرکت فعال در استان‌های اصفهان و مرکزی (اراک) شرایط انتقال و امحای این نوع پسماند را دارند و پسماندهای دارویی و شیمیایی گیلان برای امحا به استان‌های یادشده منتقل می‌شود.   

به گفته کارشناسان، تفکیک زباله از مبدا در گام اول مهم‌ترین اقدام برای مدیریت زباله است، اما در گام دوم بهترین روش برای امحای این نوع زباله‌ها استفاده از زباله سوزها است. این در حالی است که هنوز سایت دفن زباله سراوان رشت که در حالت بحرانی قرار دارد زباله سوز ندارد و زباله‌های بیمارستانی آن محیط‌زیست را تهدید می‌کند.

شهردار رشت گفت: پروژه زباله‌سوز سراوان به ‌۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و هم‌اکنون مواد و مصالح لازم به مکان پروژه زباله‌سوز سراوان انتقال داده شد.  

«ناصر حاج‌محمدی» افزود: فعالیت‌های مربوط به پروژه تصفیه‌خانه سراوان باید با سرعت بیشتری انجام شود تا بخش عظیمی از شیرآبه سراوان پس از تصفیه و کاهش آلودگی وارد رودخانه شود. زیرا برخی بیمارستان‌های رشت فاقد سیستم زباله‌سوز هستند و این یک معضل است. باید تمهیداتی برای دفع زباله‌های عفونی و بیمارستانی شهر رشت اتخاذ شود.   

پسماندهای بیمارستانی کامل تفکیک نمی‌شوند

نبود زباله سوز و به تبع تفیک نشدن زباله‌های بیمارستانی به صورت کامل در برخی بیمارستان‌های استان این روزها معضل اساسی محسوب می‌شود.  

«محمد حسین قربانی»، نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی نیز بر این‌که پسماندهای بیمارستانی کامل تفکیک نمی‌شوند، تاکید کرد و گفت: تمام زباله‌های رشت و غرب استان گیلان در سراوان دپو می‌شود و تمام شیرآبه‌های ناشی از زباله‌ها وارد رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریا شده و زندگی اهالی آن منطقه را مختل کرده است.

قربانی با تاکید بر این‌که نحوه مدیریت پسماندهای بیمارستانی ناهنجاری دیگری است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: اگر شهرداری زباله‌های بیمارستانی را تحویل نگیرد، فاجعه دیگری ایجاد می‌شود. هرچند بیمارستان‌ها موظف شدند که پسماندها را مدیریت کنند و با زباله سوز و استریل کردن تا حدودی خطر زبال‌های عفونی را کم کنند، اما در نهایت زباله‌های بیمارستانی را تحویل شهرداری می‌دهند و شهرداری هم سراوان را برای تخلیه زباله‌ها انتخاب می‌کند.  

کد خبر 463857
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha