گرمخانه‌ها مراکزی هستند که به افراد بی‌سرپناه، کارتن‌خواب‌ها، آسیب‌دیدگان اجتماعی، افراد سالخورده، معلولان و ... جای خواب شبانه و غذای گرم می‌دهند. افراد بی‌خانمان هر جای شهر که باشند، شب‌ها خود را به این گرمخانه‌ها می‌رسانند تا سرپناهی داشته باشند و گرسنه نمانند.

گرمخانه

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، تا چند سال پیش افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها به ویژه زنان از رفتن به گرمخانه‌ها هراس داشتند و با دید تردید و بی‌اعتمادی به آنها نگاه می‌کردند. اما چند سالی است که با افزایش تعداد گرمخانه‌ها و نیز به دلیل اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در مورد ذات عملکرد این مراکز، مراجعه به این مراکز افزایش یافته است.

در شهر تهران آمار مراجعه افراد بی‌خانمان به گرمخانه‌ها در شب‌های سرد ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده و این نشان می‌دهد که افراد بی‌سرپناه به این خانه‌ها اعتماد کرده‌اند.

این مطلب را سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران به ایسنا می‌گوید و ادامه می‌دهد: با همراهی مردم و رسانه‌ها شاهد افزایش ۲۳ درصدی تماس با سامانه ۱۳۷ برای کمک به افراد آسیب‌دیده در شب‌های گذشته بودیم. بر همین اساس در این شب‌های سرد پایتخت ۱۴ درصد پذیرش گرمخانه‌ها افزایش یافته است.

مالک حسینی با بیان اینکه در موج اول سرما که حدود یک ماه پیش رخ داد، آمار مراجعان به گرمخانه‌ها حدود ۴۰ درصد افزایش یافت، می‌گوید: به نظر می‌رسد افراد بی‌خانمان با گرمخانه‌ها آشتی کرده‌اند.

حسینی اظهار می‌کند: البته برخی از کارتن‌خواب‌ها بنا به دلایلی علاقه‌مند به ماندن در پاتوق‌هایشان هستند که کمک به این افراد در حوزه اختیارات شهرداری نیست. اما از جنبه انسانی وسایل گرمایشی و غذای گرم بین این افراد هم توزیع می‌شود.

  • مشکل گرمخانه دره فرحزاد

مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری تهران با بیان اینکه در منطقه ۲ و در محدوده دره فرحزاد گرمخانه‌ای برای زنان وجود نداشت و برای مردان هم ۲ شلتر بهزیستی وجود داشت، می‌افزاید: با توجه به نیاز زنان این منطقه به داشتن یک گرمخانه موقت، کارشناسان این سازمان در پارک ۱۵ خرداد در محله فرحزاد اقدام به راه‌اندازی یک گرمخانه اضطراری ۲۴ ساعته کردند.

حسینی اضافه می‌کند: البته اهالی محل بنا به دلایلی از جمله ترس، اجازه بهره‌برداری از این گرمخانه را ندادند و از آنجایی که احتمال خطر جانی این کارتن‌خواب‌ها وجود داشت، یک گرمخانه سیار در اتوبوس ساماندهی کردیم اما امکان تداوم استقرار زنان کارتن‌خواب در این گرمخانه سیار وجود ندارد و ما برای روزهای آینده که سردتر خواهد شد، نگرانیم.

او می‌گوید: اهالی محله دره فرحزاد معتقدند که افراد بی‌خانمانی که قرار است در گرمخانه این محل اسکان داده شوند، بچه‌های محل‌شان نیستند، اما مگر کسانی که در پاتوق‌های هرندی یا خلازیر مستقرند، ساکن همان محلند؟ مگر آمایش درستی وجود دارد که ببینیم کدام کارتن‌خواب برای کدام محله است؟

مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری در احداث گرمخانه‌ها ملاحظات اجتماعی، فرهنگی و بافت اجتماعی را در نظر می‌گیرد، ادامه می‌دهد: در شرایط اضطراری اگر بخواهیم که همه ملاحظات را در نظر بگیریم، نمی‌توانیم هیچ گرمخانه‌ای احداث کنیم.

حسینی می‌گوید: در مورد محله دره فرحزاد باید بگویم کارشناسان سازمان، پشت پارک را که به سمت دره است، برای رفت و آمد این افراد در نظر گرفتند و حتی دیواری ایجاد کردند تا هیچ فرد دیگری غیر از کارتن‌خواب‌ها وارد پارک نشود. با این حال اهالی مقاومت کردند و امیدواریم بتوانیم برای این مسأله چاره‌اندیشی کنیم.

کد خبر 463846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha