دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
۰ نفر

رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه مردم نباید نگران بیماری آنفلوآنزا باشند، شیوع این بیماری را بیشتر در استان‌های تهران و بعد خوزستان می‌داند.

محمدمهدی گویا

همشهری آنلاین - سیده زهرا عباسی: محمدمهدی گویا خبر منتشر شده درباره فوت ۲ نفر در بوشهر به دلیل آنفلوآنزا را تکذیب می‌کند و به همشهری می‌گوید: با آزمایش‌های صورت گرفته روی این ۲ نفر مشخص شد آنفلوآنزا دلیل فوت‌شان نبوده است. با این وجود موارد فوت در نتیجه این بیماری در تهران، خوزستان، گلستان، گیلان و برخی استان‌های دیگر را در روزهای گذشته شاهد بودیم که بیشتر به دلیل مراجعه دیرهنگام و داشتن بیماری زمینه‌ای بوده است.  

وی بیشترین شیوع بیماری را در تهران و بعد در خوزستان می‌داند و اظهار می‌کند: ویروس ایجادکننده آنفلوانزایی که موج اول آن از ۲ هفته قبل در ایران آغاز شده است، با سال گذشته تفاوتی ندارد. تنها تفاوت این است که امسال هر ۲ نوع ویروس فصلی آنفلوانزا یعنی هم H۱N۱ و H۳N۲  مشاهده شده است. ویروس آنفلوانزای فصلی H۱N۱ معمولا شدیدتر است و امسال این نوع آنفلوانزا در تمام استان‌های کشور مشاهده شده، اما قابل پیشگیری است.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در تمام دنیا تقریبا یک داروی موثر برای درمان نوع شدید آنفلوانزا تجویز می‌شود که نام آن تامیفلو است، می‌گوید: اکثر موارد ابتلا به آنفلوانزا، شدید نیست و نیاز به داروی ضدویروس ندارد، ‌اما اگر فرد مبتلای به آنفلوانزای نوع شدید باشد و بیماری زمینه‌ای داشته باشد با تجویز پزشک متخصص، تامیفلو دریافت می‌کند.

امسال به دلیل وجود تحریم‌ها به‌ سختی این دارو را تامین و وقتی تجویز آن ضروری باشد با هماهنگی مراکز بهداشت استان‌ها و شهرستان‌ها تجویز و مصرف می‌شود و مبتلایان تحت درمان قرار می‌گیرند. گویا راه‌های پیشگیری را پرهیز از تماس نزدیک با بیمار مبتلا به آنفلوانزا، شستن مداوم دست‌ها با صابون، رعایت آداب سرفه و تزریق واکسن می داند.

کد خبر 463764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha