مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

استان بوشهر با دارا بودن ۹۳۷ کیلومتر نوار ساحلی با خلیج‌فارس بنادر بسیاری دارد که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آن‌ها در زمینهٔ حمل کالاهای تجاری، بندر بوشهر است، زیرا این بندر ظرفیت پذیرش ۸ میلیون تن کالا را دارد.

بندر بوشهر

همشهری‌آنلاین – محمدمهدی عاشورخانی: بنـدر بوشهر در منتهی‌الیه شمال شبه‌جزیره‌ای در سواحل خلیج‌فارس در نقطه‌ای به مختصات ۲۸ درجه و ۵۸ دقیقه شمالی، ۵۰ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی واقع‌شده و طول این شبه‌جزیره ۱۴ کیلومتر است. لنگرگاه خارجی این بندر نیز در موقعیت ۴۳ ۵۰ طول شرقی و ۵۸۲۸ عرض شمالی قرار دارد. همچنین عمق آب در لنگرگاه خارجی ۸, ۱۰ متر است که از طریق کانال خارجی به طول ۹۲۰۰ متر به لنگرگاه داخلی و از لنگرگاه داخلی به‌وسیله کانال داخلی به طول ۳۹۰۰ متر به خور سلطانی و اسکله بندر بوشهر و ازآنجا به خور پودر می‌رسد.  عرض کف کانال بیرونی نیز ۱۵۰ متر و کانال داخلی تا ۱۴۰ متر است.

تاریخچه بندر بوشهر

بندر بوشهر از بنادر قدیمی و تاریخی ایران به‌شمار می‌رود و سابقه پنج‌ هزار ساله دارد. اسناد به‌دست‌آمده از منطقه ریشهر واقع در ۳ کیلومتری بندر بوشهر نمایانگر این است که از هزاره سوم پیش از میلاد این بندر شهری آباد بوده و از مراکز عمـده امپراتوری باستانی عیلامی به‌شمـار می‌رفته است.  از سنگ‌نوشته‌های ایلامی به‌دست‌آمده مشخص‌شده که بوشهر در آن عصر دهکده‌ای به نام لیان بوده است. بنا به اظهار «گیرشمن»، باستان‌شناس فرانسوی، بوشهر در عصر سلوکیان احداث شده است. همچنین در عهد اردشیر بابکان سرسلسله ساسانیان، شهر رام اردشیر در دو فرسنگی بوشهر بنا شد که خرابی‌های تاریخی ریشهر از آثار آن است.

بندر بوشهر در زمان نادرشاه مهم‌ترین پایگاه دریایی و ساخت کشتی‌های جنگی بود. این بندر در عهد زندیان مرکز اصلی صادرات و واردات کالا و مهم‌ترین منبع درآمد حکومت به‌شمار می‌رفت. اعتبار و رونق بازرگانی بندر بوشهر به‌عنوان تنها بندر معتبر در زمان قاجار به‌خصوص در زمان ناصرالدین‌شاه به اوج خود رسید.

در این زمان بندر بوشهر به‌عنوان مرکز گمرکات جنوب انتخاب و اداره‌ای تحت عنوان شعبه گمرکات جنوب در آن تأسیس شد.   پس‌ازآن نیز به‌عنوان تنها بندر معتبر ایران به یکی از مراکز اصلی دادو ستد در منطقه خلیج‌فارس تبدیل شد.  این روند ادامه یافت، اما با تأسیس راه‌آهن ایران و پیدایش شرکت نفت ایران و انگلیس و رونق بندر خرمشهر به‌تدریج  بندر بوشهر اعتبار سابق خود را از دست داد.

در پی تعطیلی بنادر امام خمینی و خرمشهر در زمان جنگ تحمیلی،  تخلیه و بارگیری بیش از ظرفیت باوجود کمبود اسکله و امکانات و همچنین همسایگی با کشورهای دارای بازار مصرف بالا سبب شد تا بندر بوشهر با نگرش نوین رونق گذشته خود را مجدداً به دست بیاورد و به یکی از پررونق‌ترین و فعال‌ترین بندر تدارکاتی و پشتیبانی مبدل شود.

مزایا و ویژگی‌های بندر بوشهر

نزدیکی بندر بوشهر به کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند قطر، بحرین، کویت و عربستان،   امکان استفاده از اراضی ۷۰ هکتاری جزیره نگین (قابل توسعه تا ۴۴۳ هکتار) به‌منظور سرمایه‌گذاری در این جزیره با بهره‌مندی از مزایای مناطق ویژه و ارتباط جاده‌ای انحصاری، وجود صنایع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل و امکان سرویس‌دهی به شناورها و فاصله کوتاه این بندر تا مراکز تولید و مصرف استان‌های فارس، اصفهان و کهکیلویه و بویر احمد از مزیت‌ها و ویژگی‌های است که به‌رونق این بندر منجر شده است.   

کد خبر 463690
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بوشهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha