رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با هشدار درباره خوددرمانی در بیماری‌های جنسی یا مقاربتی، گفت: خوددرمانی بیماران و مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری‌های جنسی باعث مقاومت میکروبی می‌شود.

دکتر گویا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، محمدمهدی گویا، رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه گفت: بسیاری از افرادِ مبتلا به بیماری‌های جنسی پیش از آنکه به پزشک مراجعه کنند، چند دوره خوددرمانی انجام می‌دهند که این خوددرمانی‌ها آنان را در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌کند.

گویا با بیان این که در خصوص آمار استفاده از آنتی‌بوتیک‌ها هیچ نهادی امکان ارائه آمار ندارد، گفت: اما این یک اصل مشخص شده است که مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک در کشور و جهان وجود دارد. ما با مشکلات متعددی در این زمینه روبرو هستیم. خیلی از مردم و حتی بعضی از همکاران ما مصرف بهینه آنتی‌بیوتیک را رعایت نمی‌کنند.

رئیس اداره بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: باید گفت که بیماری‌های آغشته با روابط جنسی رو به افزایش است. متاسفانه خوددرمانی بیماران و مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری‌های جنسی باعث مقاومت میکروبی می‌شود.

به گفته این مسئول، شیوع مقاومت در برابر آنتی‌بویتیک در افراد مبتلا به بیماری سوزاک بسیار شایع است.

وی در ارتباط با مبتلایان به اچ‌آی‌وی هم گفت: در گذشته اغلب بیماران اچ‌آی‌وی در کشور به دلیل سرنگ‌های آلوده مبتلا می‌شدند، اما در سال‌های اخیر عمده مبتلایان مربوط به روابط جنسی ناسالم یا روابط جنسی متعدد هستند.

گویا تاکید کرد: موضوع بیماری‌های مقاربتی در تمام دنیا جدی شده است.

کد خبر 463644

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha