وقتی از بحران زباله در گیلان گفته می‌شود، اولین مکانی که به ذهن همه می‌رسد محل دفن زباله در سراوان رشت است.

زباله رودسر

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، این در حالی است که در همه جای این استان سرسبز زباله بیداد می‌کند. به‌ویژه مکان‌هایی که نزدیک دریا و یا جنگل قرار دارند. اما با این وجود هنوز مدیریت پسماند به معنای واقعی در این استان انجام نمی‌شود و در این زمینه ضعف‌های اساسی وجود دارد.

بحران دپوی زباله‌ها در جنگل سراوان به رودسر نیز سرایت کرده، به طوری که مدیر کل حفاظت محیط‌زیست گیلان پیش‌تر گفته بود در برخی شهرستان‌ها نظیر رودسر، مدیریت پسماند حتی از شهرستان رشت هم بدتر است. این شهرستان جزو نقاط گردشگری محسوب می‌شود و سالانه گردشگران زیادی به رودسر سفر می‌کنند. به همین دلیل تولید زباله در رودسر به‌ویژه در کنار رودخانه‌ها و ساحل دریا بیش از نقاط دیگر است، بنابراین شیرابه‌ها به محیط‌زیست این منطقه آسیب می‌رسانند و سلامت مردم را تهدید می‌کنند.

به عنوان نمونه در سه شهررودسر زباله‌ها در رحیم ‌آباد نزدیکی پارک بهار نارنج، در کلاچای در ساحل نوده و در چابکسر هم پشت پمپ ‌بنزینی در کنار شالیزارهای برنج، تخلیه می‌شوند.

جانمایی نامناسب کارخانه کمپوست

کارخانه کمپوست این شهرستان در سال ۸۴ با ظرفیت ۱۲۰ تنی ساخته شد و در سال ۹۰ باوجود مشکلات محیط زیستی شروع به کار کرد. اما این کارخانه در محل مناسبی جانمایی نشد و به همین دلیل زباله‌های رودسر بدون تفکیک در جنگل‌ها و سواحل شهرستان تخلیه می‌شود که سلامت مردم را تهدید می‌کند.

 به گفته «پیمان رستمی»، مدیرعامل یک موسسه محیط زیستی، این کارخانه در حال حاضر تبدیل به سوله شده و از آن فقط برای تفکیک زباله‌تر و خشک استفاده می‌شود. در حال حاضر به دلیل شیرابه‌هایی که به سمت شالیزارهای اطراف می‌رود این انتظار وجود دارد که به صاحبان زمین خسارت پرداخت ‌شود، اما شاهد آن هستیم که کشاورزان آن منطقه همچنان برنجی را در این زمین‌های آلوده کاشت می‌کنند و این برنج به دست مردم می‌رسد!

کاشت برنج در زمین‌های آلوده

بحران زباله در رودسر در حالی ادامه دارد که تاکنون مکان مناسبی برای دفن زباله‌های برگشتی کارخانه کمپوست رودسر معرفی نشده است، با جابه‌جایی ریجکت‌های دپو شده فضای کارخانه، شیرابه‌های این زباله‌ها به سمت زمین‌های کشاورزی سرریز می‌شود و بوی نامطبوع همه‌جا را در برمی‌گیرد که نگرانی مردم را در پی دارد. طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان ذی ربط، بیش از ۵ هزار تن زباله‌ برگشتی در فضای کارخانه کمپوست رودسر وجود دارد که همه این زباله‌های برگشتی مربوط به شهر رودسر نبوده و بخشی از این زباله‌ها مربوط به شهرهای هم‌جوار است.  

فاجعه آنجاست که به گفته «علی محمدپور»، رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان رودسر میزان تولید زباله براساس سرانه جمعیتی شهرستان بالغ بر ۴۵۰۰ تن درماه است که از این میزان فقط ۳ هزار تن زباله جمع‌آوری وبه شکل ناقص مدیریت می‌شود. مابقی هزار و ۵۰۰ تن زباله دیگربه شکل سرگردان درعرصه‌های طبیعی رها و پس ازاولین بارندگی‌های شدید فصلی ازطریق رودخانه‌ها به دریا می‌رسد.

لندفیل بهداشتی در انتظار اعتبار

برای حل مشکل زباله در رودسر خرید زمین در کنار کارخانه کمپوست برای دفن بخش دیگری از این زباله‌ها جزو برنامه‌های مسئولان این شهرستان است. رودسر بیش از ۳ دهه است که برای دفن ریجکت زباله لندفیل ندارد و مسئولان نیز نبود اعتبار را دلیل این موضوع می‌دانند. قرار است لندفیلی هم ‌جوار کارخانه کمپوست رودسر ساخته شود که مجوز آن از کمیته پسماند شهرستان و استان گرفته شده است. مشاور طراحی لندفیل نیز دانشگاه علم و صنعت است.  

به گفته «رضا زنده‌ دل»، شهردار رودسر با اجرای این طرح مشکل زباله این شهرستان به ‌صورت مقطعی حل خواهد شد.

به گفته «سعید فرج پور» عضو شورای شهر رودسر هم یک میلیارد تومان اعتبار برای ساخت لندفیل رودسر در نظر گرفته شد که مورد تائید نیست. زیرا قرار بود ۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شود. چراکه یک میلیارد به حل مشکل کمکی نمی‌کند.

اما باید دید که آیا ساخت لندفیل به معنای واقعی به حل بحران زباله رودسر که زمین‌ها و شالیزارهای کشاورزی را تهدید می‌کند کمک خواهد کرد یا خیر. آیا همین نزدیکی محل موردنظر برای ساخت لندفیل به زمین‌های کشاورزی خود تهدیدکننده نیست؟ تکلیف شیرابه‌هایی که به زمین‌های کشاورزی می‌ریزد چه خواهد شد؟  

به گفته پیمان رستمی، زمین موردنظر برای ایجاد لندفیل نزدیک شالیزار برنج و سطح ایستایی آب بالاست که به نظر نمی‌آید برای لندفیل مناسب باشد. از طرف دیگر شیرابه به سمت شالیزارها حرکت می‌کند.

این در حالی است که فرج پور، عضو شورای شهر رودسر معتقد است که اگر دریافتی پسماند خشک را به ۳ تن برسانیم سرعت پردازش بیشتر می‌شود، فرصت تخمیر گرفته و بوی کمتری منتشر می‌شود، سطح ریجکت هم پایین می‌آید، بنابراین شیرابه کمتر و قابل‌کنترلی خواهیم داشت.

آموزش برای تفکیک زباله از مبدا

در هرصورت بحران زباله در گیلان موضوعی است که هنوز نه تنها حل نشده، بلکه هرروز بیشتر هم می‌شود. به گفته بسیاری از فعالان محیط زیستی قبل از هرکاری باید تفکیک زباله از مبدا را بین مردم فرهنگسازی کرد، وگرنه بحران زباله و خطرات زیست‌محیطی آن هرگز حل نمی‌شود. در این زمینه نیاز است تا آموزش‌های اساسی در مدارس روستاها و شهرها انجام شود تا به کمترین حد تولید زباله برسیم.  

کد خبر 463471
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha