چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: روز‌های پایانی سال در حالی فرا می‌رسد که مسئولان بانک مرکزی در تدارک یک تصمیم بزرگ برای اقتصاد ایران هستند

که بر اساس آن کاهش، ثبات و یا افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی برای سال آینده در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است. جلوگیری از کاهش نرخ سود بانکی در سال‌جاری به بحثی داغ در محافل اقتصادی تبدیل شده است و از طرف دیگر کاهش نرخ سود بانکی یک از اصلی‌ترین شعارهای‌های دولت نهم محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با همشهری از طراحی یک بسته سیاستی برای سال 87 خبر داد که در قالب آن چگونگی تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی نیز مشخص شده است.

طهماسب مظاهری چارچوب اصلی این بسته را یک سیاست پولی فعال و انعطاف‌پذیر عنوان کرد و گفت: در رابطه با سود بانکی برای سال آینده مجموعه تدابیری که در قالب یک بسته سیاستی به‌ عنوان سیاست پولی سال 87 که نحوه محاسبه سود بانکی نیز در آن مجموعه وجود دارد، نهایی شده است.

بدین ترتیب به‌نظر می‌رسد پس از 2 سال مجادله کارشناسی درخصوص نحوه تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی، بالاخره چارچوب مشخصی برای تعیین یکی از مهم‌ترین عناصر اقتصادی طراحی شده که از سلطه سلایق شخصی در آن جلوگیری می‌شود.

این در شرایطی است که در روزهای نخستین سال‌جاری، شواری پول و اعتبار رای به ثابت ماندن نرخ سود بانکی داد و مدعی شد که سود بانکی تغییری نمی‌کند اما رئیس‌جمهوری دستوری صادر کرد و براساس آن نرخ سود بانکی را کاهش داد. کاهش نرخ سود بانکی در 2 سال اخیرهمواره با استقبال بخش‌های تولیدی و صنعتی همراه بوده است و حتی برخی نمایندگان مجلس نیز به دفعات از کاهش نرخ سود بانکی حمایت کردند اما به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی کاهش نرخ سود بانکی یکی از دلایل افزایش نقدینگی و نرخ تورم بوده است. شاید اصلی‌ترین دغدغه مسئولان جدید بانک مرکزی در طول فعالیت چند ماهه آنها در بانک مرکزی به موضوع کاهش نرخ سود بانکی مربوط می‌شد. به همین دلیل مسئولان جدید بانک مرکزی اعلام کردند که تا نیمه اسفند نظر خود را اعلام می‌کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی پس از اینکه اعلام کرده بود که نرخ سود بانکی روز 15 اسفند ماه اعلام می‌شود، در آخرین اظهارات خود از اعلام این نرخ حداکثر تا روز یکشنبه 19 اسفند ماه خبر داد. اما به‌علت مسافرت طهماسب مظاهری، رئیس‌کل بانک مرکزی این امر محقق نشد و اعلام نرخ سود بانکی به روزهای آینده موکول شد.

این وعده مسئولان بانک مرکزی در حالی مطرح شد که معاون پارلمانی بانک مرکزی با دستوری خواندن کاهش نرخ سود در سال‌جاری، از احتمال تغییر نکردن آن خبر داد. از طرف دیگر در حال حاضر شرایط مساعد برای پایین آمدن نرخ سود بانکی وجود ندارد و اگر در سال آینده این نرخ افزایش یابد منابع کافی در اختیار صنایع و فعالان بخش اقتصادی قرار نمی‌گیرد.

احمد مجتهد ـ رئیس پژوهشکده پولی و بانکی درباره‌ چگونگی تعیین نرخ سود بانکی برای سال آینده گفت: نرخی که تعیین می‌شود باید متناسب با شرایط و وضع فعلی باشد و طبق قانون در پایان برنامه چهارم نرخ سود تسهیلات بانکی باید تک رقمی شود. به‌نظر می‌رسد با بررسی‌هایی که توسط کارشناسان اقتصادی و بانک مرکزی صورت گرفته امسال نباید کاهش نرخ سود داشته باشیم.

انحلال شورای پول و اعتبار و سلب اختیار از کمیسیون پول و اعتبار عملا تعیین تکلیف نرخ سود بانکی به هیات دولت سپرده شده و با تعیین ضوابط این نرخ در بانک مرکزی به‌نظر می‌رسد که تکلیف نهایی نرخ سود بانکی با نظر دولت تعیین خواهد شد.

در این خصوص طهماسب مظاهری، رئیس‌کل بانک مرکزی به خبرنگار همشهری گفت: نحوه محاسبه سود بانکی برای سال آینده به‌صورت عمومی ظرف یکی دو روز آینده اعلام خواهد شد.

کد خبر 46332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز