نکات بسیار جالب و ترفندهایی در مورد بنزین زدن وجود دارد که با به‌کارگیری آنها علاوه بر سلامت خودرو از صرفه‌جویی اقتصادی آن هم بهره‌مند می‌شوید. در این مطلب برخی از این نکات آورده شده است.

بنزین - سوخت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از How can u، در ادامه توصیه‌ها و مواردی را که بر اساس علم شیمی و مواد در رابطه با خواص بنزین و همچنین نکاتی را که کارکنان پمپ بنزین طی مدت کار و تجربه ارائه کرده‌اند، می‌خوانید.

۱- صبح‌ها بنزین بزنید

بهتر است صبح زود زمانی که هوا همچنان خنک‌ است بنزین بزنید؛ چون همان‌طور که می‌دانید مخازن تمامی پمپ بنزین‌ها زیر زمین قرار دارد و هر چقدر هوا خنک‌تر باشد، بنزین ذخیره شده در مخازن زیر زمین هم متراکم‌تر می‌شوند. این در حالی است که در دمای بالاتر بنزین این چگالی و تراکم را از دست می‌دهد و بخشی از مخزنی که زیر زمین قرار دارد گاز و بخار بنزین تشکیل می‌دهد. پس اگر در گرما بنزین بزنید، آن مقداری که پمپ نشان می‌دهد و عدد می‌اندازد و البته باک شما پر می‌شود، بنزین نیست و قسمتی از آن تنها بخار و هواست که شما باید هزینه آن هوا و گاز را هم به بهای بنزین بپردازید. به همین علت بسیاری از کسانی که راننده مخازن و تانکرهای موادی از این دست از جمله سوخت‌های بنزین و گازوئیل هستند به این نکته توجه می‌کنند.

۲- هنگام تخلیه تانکر بنزین نزنید

بسیاری از مواقع زمانی که به پمپ بنزین می‌روید، تانکرها و ماشین‌هایی در حال تخلیه بنزین هستند. هر جایگاه سوخت به یک تانکر بزرگ و مخزن ذخیره بنزین در زیر زمین متصل است که هر چند وقت یک‌بار این مخزن‌ها به وسیله خودروهای دارای تانکر پر می‌شوند و شما از آنها استفاده می‌کنید.

توصیه کارکنان شاغل در پمپ بنزین و البته کارشناسان این است که در این هنگام بنزین نزنید. زمانی که این تانکرها در حال تخلیه بنزین جدید هستند بنزین با فشار به سمت مخازن پمپ بنزین‌ها سرازیر می‌شود و در این حالت بر اثر فشار بنزین ورودی بنزین‌های در حال تخلیه و بنزین در ته مخزن مانده، مخلوط و بسیاری از آلودگی‌ها و ذراتی که در ته مخزن ته‌نشین شده بودند به سطح آمده و زمانی که شما بنزین می‌زنید به‌حتم این ذرات و آلودگی‌ها را به باک خودروی خود منتقل می‌کنید و خود می‌دانید چه دردسرهایی می‌توانند این ذرات باعث شوند.

۳- زمانی که باک نصفه است بنزین بزنید

این کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند که اجازه ندهید بنزین شما به پایان برسد و سپس بنزین بزنید و باید زمانی که باک حدودا نیمه یا یک‌سوم است برای بنزین زدن به پمپ بنزین مراجعه کنید. بنزین به‌سرعت تبخیر و به گاز تبدیل می‌شود، پس هرچقدر فضای داخل باک بیشتر خالی باشد، هوای بیشتری هم موجود است و در نتیجه بنزین بیشتری هم در داخل باک مخصوصا در دمای گرم‌تر به بخار تبدیل شده و به‌راحتی از دست می‌رود بدون این‌که شما از آن استفاده کرده باشید. حتما هنگام باز کردن درِ باک برخی زمان‌ها مخصوصا در تابستان با این بخار یا بنزین بخار شده مواجه شده‌اید. خود مخازن بنزین دارای قطعات یا شناورهایی هستند که در داخل مخزن از این هدررفت زیر زمین جلوگیری می‌کنند ولی خودرو یا بهتر است بگوییم باک خودروی شما به این تجهیزات مجهز نیست. پس فضای کمتر داخل باک به معنی هدررفت کمتر است.

۴-  دستگیره را تا انتها فشار ندهید

اگر به نازل‌ها و دستگیره آنها در پمپ بنزین دقت کرده باشید. متوجه می‌شوید که معمولا در بسیاری از نازل‌های استاندارد ۳ درجه آرام، متوسط و سریع وجود دارد که اشاره به جریان بنزین وارد شده به باک دارد. سعی کنید این سرعت را کم کنید، چراکه همه و اکثر شیلنگ‌های پمپ‌های بنزین مجهز به سیستم برگرداندن بخارند و زمانی که سریع بنزین می‌زنید یا دستگیره را تا انتها فشار می‌دهید، بخشی از بنزین مجدد بخار شده و با سیستم یاد شده بازگشت، این بخار مکیده شده و مجدد وارد و برگردانده می‌شود و بخشی از شماره‌هایی که پمپ نشان می‌دهد بنزین نیست بلکه بخار بنزین است که برای شما شماره می‌اندازد و می‌بایست هزینه کنید.

۵- به فلش روی آمپر بنزین دقت کنید

چه بسیار مواقعی که در یک خودروی جدید نشسته‌اید یا بنا بر هر دلیلی نمی‌دانید باک بنزین در کدام سمت است که جایگاه مناسب هنگام بنزین زدن را انتخاب کنید. با یک نگاه چند ثانیه‌ای به آمپر بنزین و فلشی که روی نشان‌دهنده مشاهده می‌کنید می‌توانید متوجه شوید باک در کدام سمت است. در واقع این فلش روی آمپر بنزین شما جهت باک را به شما نمایش می‌دهد.

کد خبر 463299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha