یک فروند ناو جنگی غول پیکر آمریکا موسوم به یواس اس چنسلر برای نهمین بار درحالی وارد تنگه تایوان شد که پکن این اقدام را یک حرکت تحریک‌آمیز توصیف کرده است.

ناو آمريكا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا،   روزنامه ساوث چاینا چهارشنبه ۲۲ آبان گزارش داد: چند هفته پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان این اقدام نظامیان آمریکا احتمالا توسط پکن تحریک آمیز تلقی می‌شود.

واشنگتن تعداد ورود و خروج ناوهای خود را به این تنگه استراتژیک که حیاط خلوت  پکن نیز محسوب می‌شود، افزایش داده است که تایپه از آن به عنوان نشانه‌ای از حمایت روز افزون استقبال می‌کند.

نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه با صدرو بیانیه‌ای اعلام کرد که این ناو از روز سه‌شنبه در این تنگه قرار گرفته و این اقدام عملیاتی"روتین" برای عبور از آب‌های این منطقه است.

وزارت دفاع تایوان صبح چهارشنبه در بیانیه‌ای اظهار داشت: کشتی جنگی آمریکا پیش از آن‌که از طریق کانال باشی در نزدیکی جنوبی ترین نوک تنگه تایوان عبور کند، از شمال آن نیز عبور کرده است.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای، ناوهای جنگی آمریکا نهمین بار درسال جاری است که از تنگه تایوان عبور کرده اند.

چین در واکنش به این اقدامات، تاکنون چندین بار رزمایش نظامی دراین تنگه برگزار کرده است.

وزارت امور خارجه چین نیز چندین بار از تردد ناوهای آمریکا در تنگه تایوان ابراز نگرانی شدید کرده  و آن را اقدامی تحریک آمیز خوانده است.

پکن همواره بر سیاست چین واحد تاکید کرده و فروش میلیون ها دلار تسلیحات نظامی به تایوان را از جمله فروش ۶۶ فروند هواپیمای جنگنده F-۱۶V را خلاف این سیاست دانسته است.

مقام های چینی می گویند : واشنگتن در سال‌های اخیر با حفظ روابط بالای دیپلماتیک با تایوان و فروش گسترده تسلیحات نظامی به آن، سیاست‌های مداخله‌گرانه‌ای را در منطقه دنبال می‌کند.

کد خبر 463011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha