مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» در یزد افتتاح می‌شود.

مجید جوادیان‌زاده

همشهری آنلاین - سیده زهرا عباسی: کتاب و پایتخت کتاب ایران، کتابخانه، کانون فرهنگی محله، کتاب، کتابخوانی و کتابدار، وقف کتاب، ترویج کتابخوانی، مدرسه کتاب‌محور، دانش‌آموز کتابخوان، کودک، کتاب، آینده، کتاب مبنای تمدن، کتاب، رسانه و فضای مجازی و کتابفروشی، پاتوق فرهنگی نام روزهای این هفته است و یزد به عنوان پنجمین پایتخت کتاب میزبان امسال این رویداد فرهنگی است. پیش از این شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر و کاشان موفق به کسب این عنوان شده بودند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با بیان این‌که یزد در سال‌های گذشته فعالیت‌های زیادی در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام داده است، به همشهری می‌گوید: قصد داریم در سال ۲۰۲۲ یزد را به عنوان اولین شهر از ایران، نامزد پایتخت کتاب جهان کنیم.  مجید جوادیان‌زاده با بیان این‌که یزد امسال به عنوان نماینده ایران در نمایشگاه فرانکفورت حاضر بوده است، ‌ می‌افزاید: هرچند در این هفته به‌عنوان هفته کتاب برنامه‌های متنوعی برگزار می‌شود، اما برنامه‌های پایتختی کتاب در طول سال به صورت مستمر برگزار شده است.  

وی فعالیت ۸۵۰ باشگاه کتابخوانی، روستاهای دوستدار کتاب، جلسه‌های جمع‌خوانی کتاب و آیین رونمایی از کتاب را بخشی از برنامه‌های مرتبط با پایتختی کتاب ایران می‌داند که در طول سال برگزار می‌شود و اظهارمی‌کند: یزد از نظر تعداد باشگاه کتابخوانی بعد از اصفهان است، اما از نظر نسبت باشگاه‌ها به جمعیت در رتبه اول کشور است.  

جوادیان‌زاده همچنین درباره برنامه‌های هفته کتاب در این استان هم توضیح می‌دهد و می‌گوید: فردا (پنجشنبه) اولین جشنواره فرهنگ مکتوب رضوی از سلسله جشنواره‌های رضوی در یزد و در ۳ بخش پایان‌نامه، پژوهش‌ها و کتاب‌ها با موضوع رضوی برگزار می‌شود. طرح نشاط و کتاب هم از دیگر برنامه‌های این هفته است که طی آن یک اتوبوس چند طبقه کتاب و محصولات فرهنگی را به محله‌های محروم‌تر می‌برد و ضمن فروش کتاب برنامه‌های کتابخوانی هم برگزار می‌کند.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد طرح فرشته کتابخوان، برنامه‌های شاد و مفرح به مناسب هفته وحدت، افتتاح یکی از میدان‌های یزد به عنوان میدان کتابخوانی، طرح کتاب و وحدت ادیان، برگزاری همایش کتابخوانان سراسر کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازدید از کتابفروشی‌های قدیمی و ‌طرح «کتاب؛ سمبل اصلاح و تربیت» هم بخشی از برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار خواهد شد.

جوادیان‌زاده با بیان این‌که یزد ۴ روستای دوستدار کتاب دارد، ادامه می‌دهد: یکی دیگر از برنامه‌های این هفته بازدید از فعالیت‌های روستای دوستدار کتاب رئیس‌آباد ابرکوه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. وی اضافه می‌کند: امیدواریم شورای شهر یزد اعتباری برای آمادگی زیرساخت‌های معرفی یزد به عنوان نامزد جهانی پایتختی کتاب را تصویب کند و انگیزه همکاری نهادهای مرتبط با این بخش ایجاد شود.  

کد خبر 463008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha