جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

عباس ثابتی راد: مهرماه بهانه‌ای بود برای جستن پاسخ به بسیاری از پرسش‌های ما. هنگامی که در طبقه ششم ساختمان سفیدرنگ راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، رو‌به‌روی سردار ساجدی‌نیا نشستیم.

چند روزی به آغاز سال تحصیلی جدید مانده بود. مصاحبه‌ای که قرار بود در پایان شهریورماه منتشر شود به روزهای آغازین مهر موکول شد و در این میان مصاحبه با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تنها بخشی از ماجرا بود.

در این روزهایی که شهر آماده می‌شود تا پر از رفت و آمد شود  سردار ساجدی‌نیا، علیرغم کارهای روزانه و جلسات متعدد و مختلف، ما را در دفترش پذیرفت. شاید مروری بر وضعیت ترافیکی شهر در روزهای آینده آن هم از زبان مرد اول ترافیک پایتخت، شنیدنی باشد...

  • با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و حضور 500 مدرسه در خیابان‌های اصلی شهر تهران، چه تدابیری را برای ساماندهی ترافیک پیش‌بینی کرده‌اید؟!

مهرماه در واقع زمان ترافیک کاری پلیس راهور است. به ویژه روزهای آغازین بازگشایی مدارس که تغییر در ترافیک شهر را به همراه دارد.

پلیس راهنمایی و رانندگی هم به منظور فائق آمدن بر این مشکل، در حال آمده ‌باش کامل است و با انجام طرح‌های عملیاتی که از دوماه قبل پیش‌بینی شده است به بهترین نحو به مردم خدمات‌رسانی می‌شود تا آنان در امر حمل و نقل با مشکل کمتری روبه‌رو شوند.

با آغاز مهرماه حدود یک میلیون و 250 هزار دانش‌آموز وارد شهر می‌شوند که البته دانشجویان را هم اگر به این تعداد اضافه کنیم رقمی بیشتر می‌شود.

بنابراین ساماندهی حمل و نقل برای خدمات رسانی به این تعداد، نیاز به تدابیر ویژه‌ای دارد. ما در حدود 500 مدرسه در خیابان‌های اصلی و پرتردد شهر شناسایی کردیم.

بخش عمده‌ای از این مدارس مقاطع ابتدایی و راهنمایی هستند. این مدارس به دلیل همراهی خانواده‌های دانش‌آموزان، ترافیک زیادی را در اطراف موجب می‌شوند که ما با تعیین یک یا چند پلیس، سعی در رفع موانع ترافیکی اطراف مدارس داریم.

از سویی قرارگاه مشترکی با شهرداری تهران که سازمان‌هایی چون سازمان‌ حمل و نقل و ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، سازمان اتوبوسرانی، سازمان‌ تاکسیرانی، نیروی امداد و حتی اداره کل آموزش و پرورش تهران نیز در آن عضویت دارند، پیش‌بینی کرده‌ایم تا بتوانیم به راحتی بر ترافیک تهران نظارت داشته باشیم.

این قرارگاه از اول مهرماه تا پانزدهم به فعالیت خواهد پرداخت و ترافیک را به صورت کامل کنترل خواهد کرد.

یکی دیگر از تدابیر پیش‌بینی شده، گشت هوایی است. دو بالگرد روزانه در سطح شهر تهران، به ویژه در اوقات اوج ترافیک به فعالیت خواهند پرداخت.

تا اطلاعات مربوط به ترافیک را به همکاران روی زمین گزارش دهند. از این طریق، مسیرهای پرترافیک زودتر قابل شناسایی و در نتیجه اقدام برای رفع آن خواهد بود.

در سال گذشته همکاران ما در بخش فرهنگ ترافیک و آموزش آن، فعالیت خوبی داشته‌اند. حاصل زحمت آنان، هم‌اکنون در قالب 16 هزار پلیس مدرسه به بار نشسته است. این دانش‌آموزان، هم به صورت نمادین و هم به صورت جدی یاری‌رسان پلیس هستند.

البته آموزش و پرورش نیز همکاری خوبی با ما در این رابطه داشته است. پلیس مدرسه در ساماندهی اطراف مدرسه و جلوگیری از تخلفات ساکن که در کنار مدارس اتفاق می‌افتد، به ما کمک خواهد کرد.

  • هر ساله با آغاز مهر، خودروهایی با نام سرویس‌ مدارس نیز در خیابان‌های شهر ظاهر می‌شود. آیا در ساماندهی ترافیک عمومی شهر و اطراف مدارس، توجهی به این بخش شده است؟!

ما در سال گذشته این موضوع را به صورت جدی پیگیری کردیم. امسال نیز هماهنگی‌های زیادی با اداره کل آموزش و پرورش داشته‌ایم. در نتیجه، آموزش و پرورش بخشنامه‌ای صادر کرد و مدیران و متولیان مدارس و انجمن اولیاء و مربیان را به نظارت بیشتر بر سرویس‌ها فراخواند.

ما نیز به نوبه خود دستورالعمل‌های لازم را در قالب فرم‌های مشخص صادر کرده‌ایم. تجربه سال گذشته بسیار شیرین بود.

ما در سال گذشته با نظارت دائم از وقوع کوچکترین اتفاقی جلوگیری کردیم، در  حالی که در سال‌های پیش از آن سرویس مدارس، موجب اتفاقات ناخوشایند چون فوت و یا جرح دانش‌آموزان می‌شدند.

به عنوان مثال در دو سال پیش، به دلیل عدم معاینه فنی خودرو، یکی از سرویس‌های مدارس دچار سانحه  و موجب کشته شدن چند دانش‌آموز شد. اما نظارت دائم ما در سال گذشته از این واقعه جلوگیری کرد.

امسال هم ما به صورت جدی‌تر این برنامه را دنبال می‌کنیم. با پیگیری مسئولان و نظارت مستمری که تا پایان سال تحصیلی خواهیم داشت وقوع چنین حادثه‌ای را غیرممکن می‌کنیم.

ما بر اساس هماهنگی شهرداری تهران، تمامی سرویس‌ها را مجبور کردیم تا از برچسب ویژه‌ای استفاده کنند تا قابل شناسایی باشند.

  • در مورد سیستم حمل و نقل عمومی آیا اتفاقی خواهد افتاد؟ چرا که شهر در آغاز سال تحصیلی بار ترافیکی سنگین را تحمل می‌کند.

شهرداری قول داده که با آغاز مهر، تعداد 700 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه کند.

بر اساس هماهنگی‌های انجام گرفته، این قول، عملی می‌شود. از سویی همزمان با مهرماه، ورود بخش خصوصی به ناوگان اتوبوسرانی دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

البته اگر کار این بخش تنها در حوزه سرویس مدارس و ادارات نباشد، بی تردید تأثیرگذار است و ما نیز موافق آن هستیم، چرا که بخش خصوصی باید درگیر حمل و نقل عمومی در سطح شهر شود.

موضوع دیگر، تاکسیرانی است که با ورود بخش خصوصی به آن و راه‌اندازی تاکسی بی‌سیم‌های مختلف، به خدمات رسانی در بخش حمل و نقل عمومی در سطح شهر کمک خواهند کرد.

اما آنچه دارای اهمیت است، زمان‌بندی مشاغل است که باید به صورت جدی به آن توجه شود.

بی‌تردید با تغییر ساعات آغاز به کار برخی از ادارات، بار ترافیکی صبحگاهی شهر تهران کمتر خواهد شد و حتی موجب کارآمدی سیستم حمل و نقل در ساعات خلوت خواهد شد و تعداد خودروهای شخصی نیز کاهش خواهد یافت.

اگر این طرح با همکاری دولت محترم در مهرماه آغاز شود و به جز بانک‌ها و مدارس، سایر مشاغل غیرضروری را در برگیرد، بی‌تردید شاهد ترافیک روان‌تری خواهیم بود.

البته اهمیت این طرح در مزیت‌های اقتصادی و ترافیکی و اجتماعی و فردی است. مسلماً این اتفاق خوبی می‌تواند باشد و در ترافیک شهر نیز تأثیرگذار خواهد بود.

  • اگر چه با اعمال و فراگیر شدن این طرح، تهران صبحگاهی خلوت‌تر خواهد داشت، اما با آغاز ماه مبارک رمضان، ترافیک عصرگاهی فشرده‌ای خواهیم داشت؛ آن هم در روزهای آغازین مهر.

هر ساله با آغاز ماه مبارک رمضان کلیه پرسنل راهور در آماده‌باش هستند. از سویی با شناسایی کلیه مسیرهای پرتردد، کار ساماندهی ترافیک در عصرگاه، چندان سخت نخواهد بود.

البته مسیرهای پرتردد عموماً در مناطق مرکزی شهر قرار دارند. ما به اندازه لازم نیروی فعال برای ساماندهی پیش‌بینی کرده‌ایم.

اما اگر در این راه کمک مردم نباشد، مشکلات ترافیکی بیشتری خواهیم داشت. بی‌تردید، تنظیم زمان توسط آنان و برنامه‌ریزی برای زمان تعطیلی کار و ورود به خیابان دارای اهمیت است.

مردم می‌توانند با ما همکاری کنند. در انتخاب زمان و مسیر حرکت.

  • بعد از تقریباً یک سال این سؤال همچنان در ذهن مردم است که آیا طرح زوج و فرد خودروها ادامه خواهد داشت؟

طرح زوج و فرد خودروها فعلاً ادامه دارد و اصلاً قرار نیست که لغو شود. تا پایان سال به طور قطعی این طرح اجرا خواهد شد.

البته ما در مناطق اجرا شده، وضعیت مطلوبی را شاهد بودیم. مردم نیز با این طرح به خوبی هماهنگ شدند.

البته در ماه‌های اولیه در مرزهای ورودی به طرح دچار مشکل بودیم. اما از ابتدای سال جاری دیگر مشکلی نداشتیم. الان هم با آغاز مهر و افزایش 30 درصدی ترافیک، این طرح می‌تواند کمک‌کننده باشد.

البته من معتقدم که طرح زوج و فرد خودروها، نمی‌تواند در درازمدت جوابگو باشد. اگر این طرح بخواهد ادامه یابد، تا چند سال دیگر به دلیل افزایش تعداد خودروها، مشکلی از ترافیک تهران را حل نخواهد کرد.

این طرح مقطعی است. ما باید فکر دیگری بکنیم. یا باید بنزین را گران کنیم و یا طرح ترافیک را به کل تهران  نیزگسترش دهیم.

  • شما در حالی از اعمال محدودیت‌های ترافیکی بیشتر سخن می‌گویید که به تازگی افزایش سهمیه‌های آرم طرح ترافیک شنیده شده است، آیا این نظر می‌تواند درست باشد؟!‌

ما خلاء مجوز برای ورود به محدوده طرح داریم. اما به دلیل ترافیک سنگین نیز نباید آرم طرح ترافیک زیادی صادر کنیم.

اگرچه ممکن است که تعداد 20 هزار دستگاه خودرویی که در نتیجه افزایش آرم طرح ترافیک به مرکز شهر وارد می‌شوند، در مقابل بیش از نیم میلیون خودرو خارج از محدوده زوج و فرد، چندان قابل توجه نباشد، اما این یک واقعیت است که ما هر چه آرم‌های طرح ترافیک را اضافه کنیم، با مشکل بیشتری روبه‌رو می‌شویم. از سویی این کار یک نیاز  ضروری است.

به عنوان مثال بیماران خاص باید از طرح ترافیک به صورت ویژه استفاده کنند. شاید کسی تصور نکند که در محدوده طرح ترافیک، بیش از 27 مرکز دیالیز وجود دارد.

بیماران دیابتی، معلولین، نابینایان، جراحان، سرویس‌های امدادی و حتی سرویس‌های مدارس، به طرح نیاز دارند. من فکر می‌کنم که افزایش سهمیه 20 هزار عددی از آرم‌های طرح ترافیک اجتناب‌ناپذیر است.

کد خبر 4630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز