صفر تا صد تدوین بیانیه‌ای که حاشیه اصلی نشست علنی دیروز بهارستان بود، کار مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است؛ کرسی‌ای که باید ناظر سیاست داخلی باشد و روابطی امن و مطمئن در فضای سیاست داخلی و خارجی را تضمین و هدایت کند.

مجتبی ذوالنوری

همشهری آنلاین - فرزانه آئینی: در حاشیه نشست دیروز در همین باره و تناقض رفتاری ذوالنوری در جایگاه ریاست کمیسیون امنیت ملی با رفتار سیاسی‌اش به گفت‌وگو پرداختیم. او نه‌تنها این اقدام را خارج از چارچوب وظایفش ندانست، بلکه تأکید کرد تا روحانی را به زیر نکشد، وجدانش راحت نخواهد بود. مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید.

  • تعبیرتان از سخنرانی دیروز رئیس‌جمهور مگر چیست که درخواست اعمال ماده‌۶۰۶ قانون مجازات اسلامی را در مورد او داشتید؟

او اصلا دیروز می‌خواست مردم یزد را به جان هم بیندازد، چون من در حادثه ۱۴اسفند و ماجرای بنی‌صدر حضور داشتم، جو دیروز سخنرانی روحانی و حرف‌هایش برایم تداعی‌گر بنی‌صدر و ۱۴اسفند بود. لحن، فرافکنی و وحدت‌شکنی همه‌چیز بنی‌صدر را زنده می‌کرد، البته یک تفاوت داشت و آن اینکه پایه صحبت‌های بنی‌صدر منافقین و ضدانقلاب‌ها بودند که تا بنی‌صدر گفت چماق‌داران را از دانشگاه بیرون کنید، آنها دستور حمله را اجرا کردند. اما سخنان روحانی در دارالمومنین یزد بود. او سعی کرد مردم را به جان هم بیندازد اما مردم فهیم و بصیر یزد توطئه او را عقیم گذاشتند، مخصوصا وقتی روحانی گفت شعار اقتصادی مال عده قلیلی است که خواست آمریکا از حنجره‌شان بیرون می‌آید. نگذارید! نگذارید یعنی چه؟ یعنی حمله کنید! او دیروز می‌خواست حادثه ۱۴اسفند را ایجاد کند اما نیرو در صحنه نداشت.

  • شما رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هستید. انتشار چنین بیانیه‌ای از سمت شما که باید در مدیریت سیاست داخلی نقش‌آفرین باشید، مغایر با منافع ملی نیست؟

من از منافع ملت دفاع می‌کنم. من وکیل‌المله هستم نه وکیل الدوله. شما نفستان از جای گرم بیرون می‌آید، به شما رسیده‌اند. یک روز تشریف بیاورید دفتر من بنشینید تا ببینید چقدر جوانان فوق‌لیسانس می‌آیند و می‌گویند حاضرند برای ماهی ۵۰۰هزارتومان کار کنند.

  • چاره رفع بیکاری و فقر و مشکلات اقتصادی مقابل هم قراردادن رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری نزد اذهان عمومی است؟

 وظیفه من این است که از مردم دفاع کنم، تقابل یعنی چه؟ مردم گرسنه چطور باید از خودشان دفاع کنند. به من که رأی‌دادند یا باید از آنها دفاع کنم و یا به آقای روحانی صدایشان را برسانم. دیروز زمانی که می‌گفتند «حاشیه را رها کن، بیکاری را دوا کن» گفت همین عده قلیل را به اسلام دعوت می‌کنیم. یعنی چون گفتند بیکاری را دوا کن، مسلمان نیستند بلکه کافر هستند. مردم باید چگونه حرفشان را به رئیس‌جمهور برسانند. مردم باید بریزند در خیابان ‌و همه‌چیز را نابود کنند؟ اگر من این حرف‌ها را برای تسکین درد مردم نزنم، چه بلایی بر سر کشور و مملکت می‌آید؟ آیا این جفای به ملت و تقابل با رئیس‌جمهور است؟ چرا صورت مسئله را عوض می‌کنید.

  • آیا این بیانیه و ادعاهای شما حرف مردم است؟

آنچه من نوشتم، اصلا بیانیه نیست. آقای رئیس‌جمهور گفتند که ۱۸میلیارد دلار گم و حیف و میل نشده و در حساب و کتاب هم مشکل پیدا کرد و گفت ۱۹میلیارد! آنچه من نوشتم، بیانیه نبود بلکه جهت اطلاع نمایندگان فرمایشات رهبری راجع به ۱۸میلیارد دلار که بر باد رفت را منتشر کردم و از سوی دیگر حرف‌های دیروز آقای رئیس‌جمهور را آوردم که درخصوص ۱۸میلیارد دلار چه گفته. صحبت‌های رئیس‌جمهور کاملا در مقابل فرمایشات آقاست و حتی ایشان به کسانی که این حرف را زدند، توهین کرده و گفته کسانی که از اخلاق و ایمان سهمی ندارند، می‌گویند ۱۸میلیارد از بین رفته... اگر شما فارسی حالیتان است، آیا حرف‌های رئیس‌جمهور مقابل آن حرف‌های مقام معظم رهبری نیست؟ بنده نخستین‌باری است که یک چیزی را چاپ می‌کنم، این متن را تهیه کردم و بردم که تکثیر کنند اما گفتند اگر بخواهد تکثیر شود، باید یکی از اعضای هیأت رئیسه دستور بدهد که تکثیر شود، متن را پیش آقای یوسف‌نژاد بردم و گفتم برای تکثیر شما باید امضا کنید، ایشان هم امضا کردند و چیزی هم به من نگفتند. در اینجا من پاسخگو نیستم.

  • برگه‌ای که شما روی این بیانیه گذاشته بودید مبنی بر اجرای ماده‌۶۰۶ قانون مجازات اسلامی، تهدید رئیس‌جمهور محسوب نمی‌شود؟

تهدید نیست، اما اگر من زورم برسد، یقه رئیس‌جمهور را می‌گیرم تا اینجا ایشان را برسانم و دنبال این هستیم. از آقای روحانی شکایت خواهیم کرد و از قوه قضاییه خواهیم خواست که براساس ماده‌۶۰۶ ایشان را مجازات کند. قانون مجازات اسلامی برای پابرهنگان و آفتابه‌دزدان است؟ چرا رئیس‌جمهور کانون‌های فساد را تاکنون به دستگاه‌های ذیربط معرفی نکرده است؟

  • این اقدام شما تبلیغانی و به‌خاطر فرارسیدن فضای انتخاباتی نیست؟

کار من انتخاباتی است؟ ‌کار من حرف دل مردم است که مردم از کار من اعلام رضایت می‌کنند، من افتخار می‌کنم که رضایت مردم را جلب کنم، می‌خواهند بگویند این کار پوپولیستی است یا انتخاباتی، مهم نیست، اگر این کار خلاف منافع مردم است، پس چرا باید انتخاباتی باشد؟ چون به ضرر من است. بنابراین در اینجا دچار پارادوکس می‌شوید. یک وقت حرف من را خلاف منافع ملی و مردم می‌دانید و یک وقت می‌گویید پوپولیستی است! چیزی که برخلاف نظر مردم است، پوپولیستی است یا ریزش رأی دارد؟ تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید.

  • چون به‌دنبال ایجاد دوقطبی کردن فضای سیاسی کشور هستید؟

تا حالا کدام تریبون جز تریبون کریمی قدوسی در نقد رئیس‌جمهور از من فعال‌تر بوده است؟ چه‌کسی در نقد رئیس‌جمهور از من داغ‌تر است؟ من ۵بار طرح سؤال از رئیس‌جمهور را مطرح کرده‌ام، اینها را جواب می‌دادید اما شما وقتی می‌گویید کارتان تبلیغاتی است خودتان را می‌زنید به آن راه دیگر؛ انگار آن موقع از سینه مادر شیر میل می‌کردید که حالا آمده‌اید و می‌گویید دنبال کار تبلیغاتی هستم.

  • شما روحانی و مقام معظم رهبری را مقابل هم قرار داده‌اید. هدف از این کار اگر تبلیغاتی و انتخاباتی نیست، پس چیست؟

نه، من این کار را انجام نداده‌ام فقط صحبت‌ها را کنار هم قرار داده‌ام و از شما می‌پرسم که آیا این حرف‌ها در راستای هم هستند؟ انصاف داشته باشید و وجدانا جواب بدهید.

  • شما وجدانتان راحت است؟

خیر، چون احساس می‌کنم وظیفه‌ام را کامل انجام نداده‌ام.

  • وظیفه‌تان چیست؟

به زیر کشیدن روحانی!

  • این را که تکذیب نمی‌کنید؟

نه، مطمئن باشید.

کد خبر 462946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha