وزیر نفت آغاز کشف میدان نفتی نام‌آوران را با سه حلقه چاه از سال ۹۵ دانست و حجم نفت جدید کشف‌شده را حدود ۲۲ میلیارد بشکه اعلام کرد.

ميدان نفتي نام‌آوران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، بیژن نامدار زنگنه در نشست خبری امروز دوشنبه ۲۰ آبان درباره جزئیات کشف میدان بزرگ نفتی در استان خوزستان گفت: این میدان یکی از عظیم‌ترین میادین نفتی است که در تاریخ ایران کشف شده است. ما پیش‌تر در این مناطق میادینی مانند منصوری، سوسنگرد و... داشتیم و حالا زیر این میادین یک لایه نفتی جدید کشف کردیم.

وزیر نفت افزود: در فاصله بین این میادین نفتی در وسعتی به اندازه ۲۴۰۰ کیلومتر مربع و در عمق ۳۱۰۰ متری یک لایه نفت‌دار به اندازه ۸۰ متر کشف کردیم که به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه حجم دارد و البته گسترش این میدان به جنوب‌غربی و شرقی هم ممکن است. اسم این مخزن را به پاس خدمات همه افراد در گوشه و کنار ایران به‌ویژه کارکنان مدیریت اکتشاف که نام‌آوران گمنام صنعت نفت هستند، نام‌آوران گذاشتیم.

زنگنه با تاکید بر اینکه این اکتشاف با پیشرفته‌ترین روش‌ها انجام شده و آغاز کشف آن با سه حلقه چاه از سال ۹۵ شروع شده، اظهار داشت: حجم لایه قدیمی این میدان حدود ۳۱.۳ میلیارد بشکه بوده و حجم نفت جدید کشف‌شده حدود ۲۲ میلیارد بشکه است. ضریب بازیافت این لایه ۱۰ درصد و حدود ۲.۲ میلیارد بشکه قابل استحصال است.

وزیر نفت گفت: ما تمام اهتمام خود را برای افزایش ضریب بازیافت این لایه نفتی صرف می‌کنیم. این لایه دومین مخزن بزرگ کشف‌شده در ایران بوده که مقدار برداشت از آن تابع فناوری است. خبر کشف میدان نفتی نام‌آوران را روز گذشته دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در سفر به استان یزد و سخنرانی در جمع مردم اعلام کرده بود.

سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران هم در تشریح نحوه اکتشاف لایه نفتی جدید در استان خوزستان گفت: برای کشف لایه نفتی جدید از اطلاعات چاهی که در آب تیمور ۵۳ زده شد استفاده کردیم. داده‌های این چاه و داده‌های لرزه‌نگاری را کنار هم قرار دادیم و با کارهای شبیه‌سازی مشخص شد این لایه نفتی وجود دارد. در این پروژه شرکت ملی حفاری هم کمک‌هایی ارزشمند داشت.

کد خبر 462580

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha