مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
۰ نفر

تا پایان امسال ۱۱ بوستان عمومی به شهر تهران اضافه خواهد شد. با از بین رفتن بسیاری از باغات پایتخت در دوره‌های گذشته مدیریت شهری از ۲ سال گذشته حفظ و صیانت‌ از باغ‌ها را در دستور کار شهرداری تهران قرار داد.

باغ

همشهری - محمود مولایی: شورای پنجم شهر تهران با لغو مصوبه برج‌باغ یکی از تصمیمات مهم را در مدیریت شهری گرفت تا امروز علاوه بر ۸باغی که از سال‌۹۶ به بعد به بوستان عمومی تبدیل شده، ۱۱باغ دیگر نیز برای تملک مورد توجه شهرداری قرار بگیرد. این ۱۱باغ در مناطق کم‌برخوردار مانند ۷، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۱ و ۱۷ قرار دارد. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در این رابطه به همشهری می‌گوید: «باغات شهر تهران و اصولا لکه‌های سبز شهری عنصر جدایی‌ناپذیر از سیستم شهری است. با ۲ نوع پیدایش طبیعی(دامنه جنوبی البرز و مسیر روددره‌های شهر تهران) و با توجه به ایجاد باغ‌عمارت‌ها در مسیر قنوات و چشمه‌ها منابع بسیار ارزشمندی محسوب می‌شوند.

با توجه به ارزش اقتصادی زمین، حفاظت و نگهداشت باغات برای جلوگیری از سوداگران(ساخت‌وساز غیرمجاز در باغات) که در گذشته سبب تخریب این منابع شده، نیاز است که توجه ویژه به آن شود. برای همین، سازمان بوستان‌ها در سال‌جاری با شناسایی ۱۱قطعه باغ حائز اولویت تملک نسبت به خریداری این باغات اقدام کرده است. با هماهنگی‌ای‌ که با مناطق کم‌برخوردار داشتیم و مذاکره‌ای که با مالکان این اراضی کردیم، ان‌شاءالله تا پایان سال بتوانیم این باغات را به تملک شهرداری دربیاوریم. » 
علی‌محمد مختاری معتقد است: «حفاظت و صیانت از باغات شهر تهران با توجه به ارزش‌های اکولوژیکی آن برای شهر که هم ارتقای کیفیت زیست‌محیطی و هم تلطیف محیط را در پی دارد، مهم است. ما سعی کردیم این ارتقای کیفیت زیست‌محیطی را داشته باشیم و در شهر تهران علاوه بر ارزش‌های اکولوژیکی، ارزش هویتی و تاریخی را با هم درنظر بگیریم، زیرا بخشی از تاریخ و ثروت معنوی شهر به‌حساب می‌آیند. »

  • تبصره۹ بودجه شهرداری

امسال در تبصره‌۹ بودجه شهرداری تهران که مصوب اعضای شورای تهران است، مقرر شد برای حفاظت از باغات و اراضی مشجر با اولویت مناطق کم‌برخوردار نسبت به تملک آنان اقدام شود. بنابراین، سازمان بوستان‌ها به‌عنوان متولی حفظ باغات و اراضی مشجر شهر تهران اقداماتی را در این زمینه انجام داده است. مدیرعامل این سازمان یادآور می‌شود: «درمناطق ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۷ بافت فشرده مسکونی وجود دارد و بنا به سرانه پایین فضای سبز در اولویت قرار گرفته‌اند. ما براساس مصوبه شورای شهر تهران حتما باید سرانه فضای سبز این مناطق را بالا ببریم. آقای حناچی هم دستور دادند که شما حتما در مناطق کم‌برخوردار باغات را تملک کنید تا از این باغات حفظ و صیانت شود. » او ادامه می‌دهد:

«در سال گذشته چندین باغ را تملک کردیم و ۲باغ نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت. باغ وثوق‌الدوله در ماه‌های آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. در محدوده مناطق ۸ و ۱۳نیز باغاتی را به پارک عمومی تبدیل کردیم. البته ما در یکسری از مناطقی که سرانه‌شان از ۱۵متر پایین‌تر بود نیز سعی کردیم فضای سبز را توسعه دهیم. یعنی علاوه بر تملک باغات نسبت به توسعه فضای سبز چه در معابر و چه در حاشیه‌های بزرگراه‌ها اقداماتی انجام داده‌ایم. خوشبختانه به غیر از مناطق کم‌برخوردار در مناطق دیگر سرانه فضای سبز قابل‌قبول است. » 

  • مبلمان ساده برای باغ‌ها

اگر ۱۱باغ به بوستان عمومی تبدیل شوند، تعداد باغ‌های تحت تملک شهرداری تهران در ۲سال گذشته به عدد ۱۹خواهد رسید. یعنی مدیریت شهری در دوره جدید با حفظ اندک باغ باقیمانده در کلانشهر تهران به دستاورد مهمی دست یافته است. اکنون قرار است بعد از نهایی‌شدن تملک این ۱۱باغ، اسامی باغات رسانه‌ای شود، اما پرسش این است که بعد از تملک چه تغییری در باغ‌ها صورت خواهد گرفت؟

 مختاری در این رابطه می‌گوید: «دیوار باغات بعد از تملک برداشته می‌شود و با یک مبلمان ساده به بوستان عمومی تبدیل خواهد شد؛ البته با درختانی که سرمایه‌های طبیعی شهر تهران محسوب می‌شوند و قدمت زیادی دارند. » او همچنین تأکید می‌کند: «اولویت با باغات و اراضی مشجر در مناطق کم‌برخوردار است. البته باغات ویژه در کلیه مناطق نیز در اولویت قرار دارد. املاک مزروعی با کاربری پارک و فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار نیز در اولویت است. سعی می‌کنیم با مالکان این املاک وارد مذاکره شویم و با رضایت آنها بتوانیم این املاک را تملک کنیم. املاک دیگری هم مانند املاک بایر با کاربری پارک و فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار در اولویت است؛ یعنی ما سعی می‌کنیم توزیع عادلانه فضای سبز را در مناطق شهر تهران به‌طور یکسان داشته باشیم. در واقع طوری نباشد که در یک منطقه سرانه فضای سبز برای هر نفر ۷۰متر داشته باشیم و در منطقه دیگر این سرانه ۵متر باشد. این عادلانه نیست و باید توزیع عادلانه فضای سبز را داشته باشیم. » مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران: درمناطق ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۷ بافت فشرده مسکونی وجود دارد و بنا به سرانه پایین فضای سبز در اولویت قرار گرفته‌اند.

کد خبر 462942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha