مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هر یک از اعضای بدن وظیفه‌ای بر عهده دارند و اختلال در آنها به‌معنای تهدید سلامتی است. دندان عضوی است که شاید کمتر از سایر اعضای بدن مورد توجه قرار می‌گیرد و مردم نسبت به اهمیت این عضو آگاهی کاملی ندارند.

دندان

مراقبت از دندان‌ها در هر سنی حائز اهمیت است و در دوران بارداری به‌دلیل تغییرات هورمون‌ها این مهم دوچندان می‌شود. خراب‌شدن دندان‌ها، عفونت و خونریزی لثه‌ها بیماری‌های شایع در زنان باردار است. بنابراین مادران باردار برای حفاظت از دندان‌های خود و اینکه نوزاد در رحمشان دندان‌های سفید و محکمی داشته باشد، باید مراقبتشان را بیشتر کنند. دکتر حسین خاتمی‌پور -دندانپزشک- برای کمک به زنان باردار توصیه‌هایی می‌دهد که با رعایت آنها می‌توانند دندان‌های سالمی داشته باشند.

ویزیت شدن توسط دندانپزشک مهم‌ترین کاری است که زنان قبل از بارداری باید انجام دهند. زنان به این موضوع کمتر توجه دارند و فکر می‌کنند این کار ضرورتی ندارد، اما ویزیت شدن توسط دندانپزشک کمک می‌کند اگر مشکل دهان و دندان وجود داشته باشد، تشخیص و درمان شود.    زنان در مدت بارداری علاوه بر پزشک زنان و زایمان باید تحت نظر دندانپزشک هم باشند. درصورت بروز مشکل، داروهایی که توسط دندانپزشک تجویز می‌شود باید با نظر پزشک زنان مصرف شود.
 
اگر مادران باردار با دندان‌درد یا دردهای دهان و لثه مواجه شدند هنگام مراجعه به دندانپزشک باید نام و میزان داروهایی که مصرف می‌کنند، را بگویند. این کار در تجویز دارو یا کارهای مربوط به درمان به دندانپزشک کمک می‌کند.

گاهی مواقع لازم است مادران باردار چندین جلسه به دندانپزشک مراجعه کنند که متأسفانه این موضوع نادیده گرفته می‌شود و بعد از جلسه اول مادران باردار تمایلی به پیگیری ندارند. بارداری دوران بسیار حساسی است و مادر با مراقبت از خود می‌تواند سلامت نوزاد را تضمین کند.   همه زنان باردار حالت تهوع صبحگاهی را دارند. این موضوع باعث می‌شود که مادران باردار از مسواک زدن طفره بروند و بوی خمیردندان را عامل تهوع می‌دانند. این نظر اشتباهی است و مادران باردار می‌توانند با تغییر خمیر دندان و انتخاب مسواک مناسب، بدون هیچ مشکلی دندان‌هایشان را مسواک بزنند. اگر به هر نحوی مسواک زدن باعث تهوع زنان باردار می‌شود برای شست‌وشوی دهان و تمیز کردن دندان‌ها بهتر است از دهان‌شویه ملایم استفاده کنند.

انتخاب خوراکی‌های مفید و البته سالم مانع از خرابی دندان‌ها در دوران بارداری می‌شود. بنابراین بهتر است بارداران از خوراکی‌های شکردار و انواع شیرینی استفاده نکنند. خوردن لبنیات مانند ماست و شیر و پنیر، به‌ویژه در سه‌ماهگی برای رشد دندان و لثه نوزادان بسیار خوب است و به همین دلیل مادران باید سعی کنند محصولات لبنی را در رژیم غذایی‌شان قرار دهند.  

گاهی اوقات مشکلات مربوط به لثه و دندان در دوران بارداری پیش می‌آید که درمانش به بعد از زایمان موکول می‌شود. مادران این نکته را فراموش نکنند و بعد از تولد نوزاد در نخستین فرصت به دندانپزشک مراجعه و درمان را انجام دهند.

کد خبر 462722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha