عضو هیأت مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران با بیان اینکه آزاد کلامی زنان در پی مشکلات روانی و از سر ناآگاهی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: ایجاد فضاهای خاص زنان در شهر راه‌حل ارتقای امنیت نیست.

زنان

دکتر پرویز اجلالی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در پاسخ به اینکه آیا در نظر گرفتن فضاهای ویژه زنان در شهر می‌تواند به ارتقای امنیت آنان منجر شود، گفت: جدا کردن زنان از مردان، راه حل نیست چون بازگشت به قدیم است. ساخت پارک زنانه با هدف ایجاد امنیت، راه حل نیست. چون تفکیک زن و مرد، آنها را از هم بیگانه می‌کند و احتمال کاهش امنیت زنان را بالا می‌برد.

اجلالی تاکید کرد: زن و مرد باید در محیط مشترک زندگی کنند؛ چون این یک نیاز اجتماعی است. اما در این بین یک سری هنجارها باید باشد که روابط را تنظیم کند. این هنجارها هم باید به‌تدریج آموزش داده شود تا جا بیفتد. آموزش هم به این معنی نیست که مدام به طور مستقیم به مردم بگوییم این کار را بکنید، آن کار را نکنید. در این گونه موارد، آموزش به مرور زمان و با کسب تجربه به دست می‌آید.

عضو هیأت مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران افزود: در گذشته زنان در اجتماع حضور پیدا نمی‌کردند و در صورت نیاز، با همسران خود بیرون می‌رفتند. اما امروز زنان‏، خیابان‌ها را تسخیر کرده‌اند. بنابراین امنیت‌شان هم بیشتر شده است. مشکلاتی هست اما کمتر از گذشته شده است.

وی گفت: الان حضور زنان در جامعه زیاد شده اما هنجارها هنوز جا نیفتاده‌اند. در واقع ما هنوز یاد نگرفته‌ایم که چطور با خانم‌ها صحبت کنیم یا با آنها ارتباط درست و مسالمت‌آمیز برقرار کنیم.

این جامعه‌شناس و استاد دانشگاه ادامه داد: آزار رساندن کلامی به زنان و دیگر آزارها و تعرض‌ها، ربطی به نگاه سنتی حاکم بر جامعه یا کمبود فضاهای شهری ویژه زنان ندارد. اتفاقا در نگاه سنتی، مردان متعصب و حمایتگر هستند و اگر مردی، زنی را اذیت یا به او بی‌احترامی کند، در موضوع مداخله می‌کنند. البته نگاه سنتی با نگرش مردسالارانه هم همراه است و می‌گوید زن و مرد باید از هم جدا بمانند تا زن امنیت لازم را داشته باشد.

اجلالی گفت: متلک گفتن به زنان و ... ربطی به نگاه سنتی حاکم بر جامعه یا کمبود فضاهای شهری ندارد. این مشکل روانی و از سر ناآگاهی است و به آموزش و فرهنگسازی نیاز دارد تا رفع شود.

کد خبر 462644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha