یک جامعه‌شناس با تاکید بر این که امکانات و فضاهای شهری تهران برای زنان کافی نیست‏، گفت: نمی‌توان تلاش مسئولان شهری برای تامین امکانات رفاهی زنان را نادیده گرفت اما از آنجا که نگاه حاکم بر جامعه به زنان هنوز یک نگاه از بالا به پایین است، امکانات موجود در پایتخت هنوز به درد زن‌ها نخورده است.

مترو زنان

شهین برمکی، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین با بیان این مطلب اظهار کرد: پارک، امکان دوچرخه‌سواری و ... وجود دارد اما چون خیلی از مردها هنوز تصور می‌کنند جای زن در خانه است، زنان نمی‌توانند از امکانات شهری به نفع سلامت جسم و بهداشت روان خود بهره بگیرند. این مشکل هنوز در بسیاری از نقاط پایتخت نمود دارد، چه برسد به شهرهای دیگر؛ از جمله شهرهای کوچک‌تر که مردم هنوز زندگی و نگاه سنتی دارند.

برمکی ادامه داد: مسئولان برای احترام به زنان و حفظ کرامت آنها کارهایی کرده‌اند. به عنوان مثال در اتوبوس‌های بی‌آرتی می‌بینید که قسمت جلوی اتوبوس به خانم‌ها اختصاص دارد. یا واگن جلوی مترو مخصوص خانم‌هاست اما همین تفکیک کردن خانم‌ها و آقایان در مترو و اتوبوس نیز در نگاه جنسیتی جامعه تاثیر خود را گذاشته است.

این جامعه‌شناس گفت: اگرچه خیلی از خانم‌ها موافق این تفکیک‌ها هستند چون آن را موجب امنیت و راحتی خود می‌دانند اما باید قبول کرد که این امر به صورت زیرپوستی به جای آن که به امنیت زنان منجر شود، نگاه غالب بر جامعه را جنسی‌تر می‌کند. بنابراین به جای آن که رفاه و راحتی زنان در طول زمان افزایش پیدا کند، برعکس به مرور کم و کمتر می‌شود.

برمکی تاکید کرد: بهتر است به جای اقدام کردن به تفکیک زنان و مردان در فضاهای شهری در هر زمینه و حوزه‌ای، تمرکز مسئولان و نیز تلاش رسانه‌ها روی فرهنگسازی مدام و مستمر باشد تا خانم‌ها و آقایان همزیستی محترمانه و غیرآسیب‌زا را یاد بگیرند و در کنار هم امنیت داشته باشند.

این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی اظهار کرد: در تاکسی‌ها تفکیک جنسی وجود ندارد اما زنان امنیت نسبی را دارند. البته هر شهری فرهنگ و موقعیت خاص خودش را دارد. در مورد پایتخت به دلیل مرکزیت فرهنگی آن انتظار می‌رود که این مشکلات کمتر باشد اما این طور نیست و مشکلات متعددی زنان ساکن تهران را به طور خودآگاه یا ناخوادآگاه آزار می‌دهد.

او گفت: در گذشته مشکلات زیادی در این زمینه وجود داشت و درگیری‌های زیادی هم بین مسافران خانم و آقا پیش می‌آمد. اما فرهنگسازی کمک کرد که امروز مردها و زن‌ها در تاکسی با حفظ حریم کنار هم می‌نشینند و به حقوق زنان هم احترام گذاشته می‌شود.

برمکی اضافه کرد: البته هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اما در مقایسه با یک دهه قبل اوضاع خیلی بهتر شده است. پس با فرهنگسازی مستمر و بی‌وقفه می‌شود حقوق زنان را به مردان یادآوری کرد و به افزایش سهم زنان از فضاهای شهری رسید.

کد خبر 462491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha