معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: فنون بافت و برپایی گوت(سیاه چادر ایل سنگسری) به شماره ۲۰۱۱ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.

سیاه چادر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مصطفی یغمائیان اظهار کرد: سیاه چادر ایل سنگسری به دلیل برخورداری از ویژگی‌های نهفته در تکنیک بافت پارچه، فرم و نحوه برپایی منحصر به فرد سیاه چادر، زیبایی، سلیقه در طراحی سنتی داخلی، جادار بودن، صلابت و ابهت و در نهایت حس زیبای طبیعت دوستی آن باعث شده عشایر ایل سنگسری همچنان از آن استفاده کنند و این اثر در ردیف آثار ملی قرار گیرد.

وی گفت: استفاده از گوت در بین ایل سنگسری از دیرباز معمول بوده، چرا که راحت‌ترین و در دست‌ترین سرپناه انسان به عنوان سایه سار در برابر گرما و سرپناه در برابر باران و باد بوده و در هنگام جابجایی هم به آسانی جمع شده و در مکان مناسب دیگر، دوباره برافراشته می‌شود.

یغمائیان افزود: ایل سنگسری به دلیل توقف سه ماهه و ثابت در ییلاق و نبود نیاز به جابجایی خانوار عشایر، اقدام به توسعه گوت یا سیاه چادر با مساحتی بیش از ۱۲۰ تا ۱۵۰ متر مربع کرده است و از این رو از بزرگترین سیاه چادرهای مورد استفاده عشایر در ایران و جهان محسوب می‌شود.

وی گفت: اگر چه همه عشایر از موی بز به عنوان سیاه چادر استفاده می‌کنند، ولی گوت به لحاظ ساختار و نحوه قرار گرفتن بافت پارچه در کنار هم، با همه سیاه چادرهای عشایر کشور متفاوت است و طراحی ویژه و منحصر بفرد آن باعث می‌شود که دارای ابهت، ایستایی بوده و مقاومت قابل توجه ای در برابر باد و باران داشته باشد.

وی افزود: معماری به کار رفته در سازه‌های درون سیاه چادر تلفیقی از هنر و باورهای دینی در ادوار مختلف تاریخ ایل و الهامات طبیعی است و به باور بسیاری از پژوهشگران حوزه زندگی عشایری، سکونت‌گاه‌های سنگسری در بین ایلات مختلف کشور از با سلیقه‌ترین و زیباترین‌ها است.

یغمائیان با اشاره به اینکه فضای داخلی سیاه چادرها معمولاً محدود و بیشتر برای اقامت موقت و نیمه موقت طراحی و ساخته می‌شوند، گفت: اما گوت یا سیاه چادر عشایر ایل سنگسری، خانه باغی وسیع و زیباست که گشت و گذار در اوقات فراغت، استراحت و راحتی در هنگام آرمیدن و امنیت را همواره در پناه خویش ممکن می‌سازد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: هر گوت سنگسری دارای فضاهای ویژه ای برای پذیرایی از میهمان، آرامش و استراحت خانواده، فضای کار و فرآوری محصولات، استحمام و بهداشت عمومی خانوار و نیز فضاهایی برای ذخیره سازی آذوقه و انبار است.

کد خبر 462616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha