سخنگوی سازمان انرژی اتمی چند روز پس از آغاز گام چهارم کاهش تعهدهای برجامی ایران در فردو میزبان خبرنگاران شد و به ادعاهای رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران پاسخ گفت.

نشست خبري بهروز كمالوندي در فردو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بهروز کمالوندی صبح امروز شنبه ۱۸ آبان پس از بازدید خبرنگاران از تاسیسات غنی‌سازی فردو در نشستی خبری گفت: به دستور رئیس‌جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی در گام چهارم کاهش تعهدهای برجامی به  ۱۰۴۴ سانتریفیوژ گاز UF۶ تزریق شد و امروز دیدید که این ماشین‌ها فعالند و محصول آنها نمونه‌گیری شده است. قرار بود تا ۱۵ سال در فردو مواد هسته‌ای نباشد اما این کار با انتقال یک سیلندر از نطنز به فردو انجام و حدود دو تن گاز منتقل شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: مرکز ملی خلاء، مرکز کنترل و استانداردسازی مواد و مرکز تولید ایزوتوپ پایدار از مسیرهای غیر سانتریفیوژی را به علاوه عملیات غنی‌سازی اکنون در سایت فردو داریم. فردو در بخش غنی‌سازی دو بال دارد که یک بال آن فعال است و در بال دیگر سانتریفیوژها جمع‌آوری شده است اما باید بگویم اگر قرار باشد در بال دیگر سانتریفیوژ بیاید، دیگر از نسل اول نیست و حتما از ماشین‌های پیشرفته خواهد بود. قرار نیست در دو آبشار ۱۷۴تایی اورانیوم تزریق کنیم، بلکه مخصوص ایزوتوپ پایدار هستند که از روش‌های ارزان است.

کمالوندی گفت: فردو در روزهای آینده به حداکثر ظرفیت خود خواهد رسید. با آمدن فردو به ۹۵۰۰ سو می‌رسیم که نسبت به ظرفیت قبل از برجام دیگر فاصله‌ای نمی‌ماند. از الان زمان به نفع ماست. امیدواریم به گام‌های دیگر نیاز نباشد و طرف‌های مقابل تعهدها و اقدام‌هایشان را انجام دهند. آنچه مربوط به سازمان انرژی اتمی است چه در زمان مذاکرات، چه اجرای برجام چه هم‌اکنون، کارها در زمان مناسب خود انجام شده است.

وی افزود: روز یکشنبه مرحله بتن‌ریزی بوشهر را برای واحد۲ نیروگاه داریم و این کار حداقل دو سال زمان می‌برد. بوشهر و مرکز نظام ایمنی که مثل آتش‌نشانی است تحریم شد اما با این وجود در این زمینه هم گام‌های خوبی برداشته شده و انشاءالله تا ۱۴۰۴ به مدار می‌رسد و دو سال بعد واحد ۳ راه‌اندازی خواهد شد.

کمالوندی درباره ممانعت سازمان انرژی اتمی از ورود یک بازرس آژانس بین‌المللی و لغو اعتبارنامه این فرد گفت: این مسائل به آژانس اطلاع داده شد و این به خاطر آن بود که فرد یا آغشته به مواد است یا موادی همراه دارد. گزارش به آژانس دادیم و در آژانس هم مطرح شد و به نظر ما اعضا متوجه شدند. چون گزارش ما منطقی و مستدل بود و اسناد و فیلم‌هایی داریم که استدلال ما را اثبات می‌کند. به دلیل تجربه‌های تلخ خرابکاری‌ها در صنعت هسته‌ای سیستم کنترلی قوی داریم که این نوع اتفاق‌ها را کنترل می‌کند و بخشی از این نوع کنترل‌ها را به آژانس هم توضیح دادیم.

وی درباره برنامه کشور برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو گفت: توان ما از این سطح هم فراتر است. با برنامه‌های فعلی حداقل  ۲۵۲ هزار سو برای ما صد درصد ممکن است اما تا یک میلیون سو هم بسته به پیشرفت ماشین‌های سانتریفیوژ ها امکانپذیر است. گام سوم با سرعت دادن به ماشین‌های جدید کمی دست ما را باز می‌کند. الان بالای ۵۰۰ کیلو ذخیره سوخت داریم اما اینها را باید به سوخت نیروگاهی تبدیل کنیم. برای بوشهر سوخت فعلا داریم. برای تولید سوخت نیروگاهی بخشی از راه را رفتیم اما فناوری ما نیاز به تکامل دارد.

کمالوندی درباره احتمال وجود خرابکاری در تورقوزآباد گفت: در این باره مساله آلودگی نیست، ذراتی که می‌توانند پرواز کننند هر جایی می‌تواند باشد و آلودگی با غنای بالا اصلا در آنجا مطرح نیست. در عین حال موضوعی مثل تورقوزآباد ممکن است برای هر کشوری در ارتباط با آژانس باشد. اصلا مساله مهمی نیست و کاملا قابل حل است. البته تلقی ما این است. تورقوزآباد برای بخش خصوصی است و سایت ما نیست و هر اتفاقی می‌تواند در آن انجام شود. اسرائیلی‌ها سعی کردند سر و صدا کنند اما به ضررشان تمام و این مساله باعث شد در گزارشی جامع همه موارد به آژانس توضیح داده شود.

وی درباره روند تولید ایزوتوپ‌های پایدار گفت: الان در وضعیتی هستیم که بدون روس‌ها هم می‌توانیم در زمینه رادیوایزوتوپ‌ها کار را ادامه دهیم اما با توجه به همکاری خوب ما با روس‌ها در سطوح مختلف می‌خواهیم این همکاری حفظ شود. به علاوه آنها تجربه‌های خوبی دارند و روسیه کشوری است که ایزوتوپ‌های پایدار دنیا را تامین می‌کند و حتما با سرعت و نتیجه خوب‌تر کنار روس‌ها پیش می‌رویم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود ایران سطح غنی‌سازی را روی پنج درصد نگه داشته در حالی که خط قرمز اروپا غنی‌سازی ۲۰ درصد است، گفت: این مسائل و ادعا از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا مطرح می‌شود و کشورهای حوزه خلیج فارس هم که اصلا نمی‌دانند انرژی هسته‌ای چیست. شفافیت اقدام‌ها و فعالیت‌های هر کشوری را راستی‌آزمایی آژانس تایید می‌کند و نباید به این ادعاها و اظهارات توجه کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی با ایران گفت: اروپایی‌ها به این دلیل که در تعهدها بدهکارند در جایگاهی نیستند که بگویند این همکاری‌ها را لغو می‌کنیم اما تا آنجا که می‌دانم از سرعت پیشرفت همکاری‌ها کاسته نشده است. البته کار با کندی پیش می‌رود چون روندها و جزئیات را می‌فرستند جاهایی که باید اجازه بگیرند و شرکت‌هایی که از تحریم‌های آمریکا می‌ترسند از ورود به این همکاری‌ها خودداری می‌کنند. از این رو کار با کندی روبرو می‌شود.

کد خبر 462253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha