پیگیری مسئولان استان گلستان برای نصب تله کابین در محدوده ثبت جهانی شده هیرکانی، در حالی‌ است که تنها حدود پنج ماه از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی می‌گذرد و این اقدام به گفته رییس شورای عالی جنگل می‌تواند شاخص‌های این ثبت جهانی را با مشکل مواجه کند.

جنگل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، به تازگی سه نماینده دستگاه‌های میراث فرهنگی، منابع طبیعی و محیط زیست در استان گلستان از استاندار این منطقه درخواست کرده‌اند که موانع و مشکلات پیش‌روی نصب تله‌کابین کبودوال در علی‌آباد کتول را رفع کند چراکه بخشی از پارک جنگلی کبودوال استان گلستان در منطقه ثبت جهانی شده جنگل‌های هیرکانی قرار دارد و نصب تله‌کابین در آن با مخالفت شورای عالی شهرسازی کشور مواجه شده است.

کامران پورمقدم رییس شورای عالی جنگل در این باره گفت: در گذشته پارک جنگلی کبودوال در علی‌آباد کتول محدوده کوچکی بود که توسط شهرداری استان اداره می‌شد. پس از مدتی تصمیم گرفتند که از ظرفیت‌های تفرجی این پارک جنگلی استفاده کنند؛ بنابراین تقریبا در سال ۹۲ طرحی را در قالب پارک جنگلی به شورای عالی وقت سازمان جنگل‌ها فرستادند که با تعیین شرط و شروطی با کلیت آن موافقت شد.

وی ادامه داد: به موازات این اقدام پیگیری‌هایی برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در حال انجام بود. از این رو بازدیدکنندگان و ارزیابان یونسکو بخشی از جنگل‌های هیرکانی را به عنوان هسته مرکزی حفاظت و ثبت میراث جهانی انتخاب کردند و اطراف آن را به عنوان زون (منطقه) ضربه‌گیر تعیین کردند که بخشی از پارک جنگلی کبودوال نیز در زون ضربه‌گیر قرار گرفت.

رییس شورای عالی جنگل با اشاره به اینکه در زون ضربه‌گیر میراث جهانی ثبت شده جنگل‌های هیرکانی می‌توان اقدامات اکوتوریسم سازگار با طبیعت و با رعایت استاندارها انجام داد، تصریح کرد: با این وجود نصب تله‌کابین در این پارک جنگلی می‌تواند شاخص‌های ثبت جهانی را با مشکل مواجه کند.

پورمقدم تاکید کرد: سازمان جنگل‌ها و شورای عالی جنگل به هیچ عنوان از طرحی که به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی آسیب وارد کند، حمایت نخواهد کرد. طرح اولیه برای نصب این تله‌کابین به شرط عدم قطع درخت و قرار بود از فناوری‌هایی استفاده کنند که به جنگل آسیب وارد نکند اما پس از ثبت جهانی نمی‌توان به‌راحتی با نصب تله‌کابین در این محدوده موافقت کرد.

به گفته رییس شورای عالی جنگل، پیشنهاد سه دستگاه محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی این بود که محدوده نصب تله‌کابین تغییر پیدا کند اما در شورای راهبردی مدیریت ثبت جهانی با این پیشنهاد نیز مخالفت شد و در حال حاضر نیز تنها به فعالیت‌هایی در پارک جنگلی کبودوال مجوز داده می‌شود که سازگار با طبیعت باشند و به جنگل آسیبی وارد نکنند. از سوی دیگر مسائل فنی نصب تله‌کابین نیز دوباره باید بررسی شود همچنین سازمان جنگل‌ها نیز به این استان اعلام کرده‌ است که با هر گونه اقدامی که میراث جهانی منطقه را به خطر بیندازد، مخالف است.

کد خبر 462234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha