بیش از ۱۱۰۰۰ دانشمند هشدار دادند اگر با «حالت اضطراری اقلیمی» که حیات روی کره زمین را تهدید می‌کند مقابله نشود، انسان‌ها در آینده نزدیک به «رنجی وصف‌ناپذیر» دچار می‌شوند.

climate crisis

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، این دانشمندان در بیانیه‌ای در ژرونال BioScience یادآور شدند که ۴۰ سال پیش دانشمندان از ۵۰ کشور جهان در نخستین کنفرانس جهانی تغییر اقلیمی «توافق کردند که برای مقابله با این روندهای هشداردهنده انجام اقداماتی فوری ضرورت دارد.»

اما به گفته این دانشمندان علیرغم هشدارهای مکرر و شمار فزاینده شواهد، میزان خروجی گازهای گلخانه‌ای مسئول گرمایش جهانی «هنوز به سرعت در حال افزایش است و به طور فزاینده‌ای باعث به وضعیت آب‌وهوایی کره زمین آسیب می‌زند.»

این دانشمندان در مقاله‌شان در  BioScience که یک ژورنال با داروی همتاست و انستیتوی علوم زیست‌شناختی آمریکا آن را منتشر می‌کند، می‌نویسند:‌«افزایش فراوان در میزان تلاش‌های برای حفظ زیست‌کره یا بیوسفر لازم است تا از رنج وصف‌ناپدیر انسان‌ها جلوگیری شود.»

تعداد، ولع و فعالیت‌های گسترش‌یابنده انسان که در ابتدا باعث توسعه جهان شد، اکنون باعث ایجاد مشکلی در سطحی جهانی شده است.

استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز  برای انرژی و صنعت، از بین رفتن جنگل‌ها، کشاورزی تنجیده یا فشرده و افزایش جمعیت‌ دام‌ها علل اصلی این بحران اقلیمی هستند.

به گفته این دانشمندان نشانه‌های هشداردهنده سه دهه است که آشکار شده‌اند و با این وجود «به جز چند استثنا ما به کارمان‌های مانند قبل ادامه‌ داده‌ایم.»

  • شش قدم اصلی برای حل بحران اقلیمی جهان

این دانشمندان شش قدم اصلی را برای مقابله با بحران اقلیمی پیشنهاد می‌کنند که از اقدامات گسترده در زمینه انرژی و حفاظ محیط زیست برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و آلودگی شروع می‌شود.

محیط‌های طبیعی باید حفظ شوند و جنگل‌ها نقش اصلی به عنوان جاذب کربن و گازهای گلخانه‌ای دارند. تغییر رژیم غذایی انسان‌ها به غذاهای عمدتا بر پایه گیاهی نیز به کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک خواهد کرد.

این دانشمندان می‌گویند انسان‌ها در سطح اقتصادی باید انتخابی ریشه‌ای انجام دهن یا به رشد اقتصادی همراه با مصرف زیاد ادامه دهند یا اینکه «با الویت دادن به نیازهای اساسی و کاهش نابرابری بهزیستی همه افراد را بهبود بخشند.»

در نهایت میزان افزایش جمعیت جهان که در حال حاضر به میزان ۸۰ میلیون نفر در سال است باید به سرعت پایدار شود و کاهش یابد.

کد خبر 461970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha