رئیس جمهور فرانسه، در واکنش به گام‌های ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، تهران را به خروج از برجام متهم کرد و گفت: در هفته‌های آتی ایران تحت فشار قرار خواهد گرفت.

امانوئل مكرون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس،  امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه گفت: باید ایران را برای بازگشت به محدودیت‌های توافق هسته‌ای تحت فشار قرار داد.

مکرون که به چین سفر کرده، در یک سخنرانی در سفارت فرانسه در پکن، به تبعات فروپاشی برجام پرداخت و گفت: اولویت نخست باید تلاش برای کاهش تنش باشد. وی گفت مقام‌های چینی هم با او هم‌نظر بوده‌اند که باید از میزان تنش‌ها کاست.

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: «ما شاید با تصمیم ایالات متحده برای خروج از برجام مخالف باشیم، اما تصمیم به از سرگیری غنی‌سازی اشتباه است. با وجود تغییر سیاست ایالات متحده [در قبال برجام] اروپایی‌ها توانستند برای پانزده ماه برجام را حفظ کنند».

مکرون که در سخنرانی نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود، فشار بر ایران به افزایش تنش در منطقه منجر می‌شود، اکنون از تصمیم برای فشار بر ایران سخن گفت و افزود: «حالا هفته‌های آینده صرف اعمال فشار بیشتر به ایران خواهد شد، تا ایران به چارچوب [برجام] بازگردانده شود و تحریم‌های مشخصی کاهش یابد تا بتوان موازنه بهتری را احیا کرد».

مکرون افزود: «به طور کلی، آغاز این رویکرد [خروج از توافق] با ما نبوده است. ما همچنان یک طرف این توافق هستیم و ایالات متحده و ایران بودند که تصمیم گرفتند از آن خارج شوند. ما باید توافق هسته‌ای را بر اساس بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت و همچنین در ارتباط با موشک‌های بالستیک و ثبات منطقه‌ای بازسازی کنیم. دو سال است که ما از این امر حمایت می‌کنیم».

رئیس‌جمهور فرانسه ادامه داد: «آینده برجام امری است که دو امضاکننده اصلی آن (ایران و آمریکا) باید در موردش تصمیم بگیرند. آنچه ما اکنون باید انجام دهیم، این است که با تمام شرکای خود به خصوص تمام اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل برای کاهش تنش تلاش کنیم. ما به ابتکار خود برای بازگشت به وضعیت عادی ادامه می‌دهیم. همانطور که در گفت‌وگویی که بزودی با رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ خواهم داشت می‌گویم، این هدف تنها در صورتی محقق می‌شود که ایالات متحده و ایران دستور کاری مبتنی بر اعتماد در پیش گرفته و اقداماتی در این زمینه انجام دهند».

فرانسه پیشتر نیز در واکنش به گام‌های قبلی ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، خواستار بازگشت ایران به اجرای این تعهدات شده بود.

رئیس جمهور فرانسه قبل از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل تلاش کرده بود با پیش بردن طرحی، زمینه دیدار رؤسای جمهور ایران و آمریکا را فراهم و مقدمه را برای توافقی جدید که شامل موضوعات جدیدی مثل کاهش توانمندی دفاع ایران و نقش ایران در منطقه است، فراهم کند.

کد خبر 461954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی TW ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    1 3
    این مردک نفهم به جای فضولی کردن درامورکشورمان برو دبه اوضاع کشور خودش که هرروز تظاهرات هست برسد.برای همه مشخص شده که شما سران بعضی از کشورهای اروپایی سگ دست آموز ترامپ دیوانه هستید
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
    2 3
    آقای مکرون توهنوزنتوانستی جلو تظاهرات یکساله علیه خودت درکشورخودت را خاموشکنی خجالت هم خوبچیزی بروبچه پررو .