دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

امید کریمی: ساعت هفت و 21 دقیقه و هفت ثانیه یکشنبه 19 اسفند، 86 زلزله‌ای به بزرگی 1/5 در مقیاس ریشتر آریان شهر در شهرستان قاین در 60 کیلومتر بیرجند واقع در استان خراسان جنوبی را به لرزه در آورد.

این دومین زلزله صبح یکشنبه در قاین بود که یک پیش لرزه 2/3 ریشتری و 10 پس لرزه را هم به همراه داشت.

این  زلزله تا شعاع 80 کیلومتری قاین لرزاند. تا ساعات پایانی یکشنبه خبری از تلفات جانی این زمین لرزه ها گزارش نشد، اما مردم شهر از مدرسه رفتن کودکانشان جلوگیری کردند و به همین دلیل مدارس آرین شهر تعطیل شد.

مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی، گفت که به مدیران مدارس منطقه مزبور توصیه شده است که از ورود دانش آموزان به مکانهای مسقف جلوگیری کنند.

ایرنا به نقل از شاهدان عینی نوشت: وحشت مردم از زلزله‌های این منطقه موجب شد والدین از فرستادن فرزندان خود به مدارس خودداری کنند و برخی نیز با نصب چادر در کوچه و معابر آرین شهر به سر میبرند. برخی نیز همراه با خانواده خود در خودروها پناه گرفته‌اند.  دانش‌آموزانی هم که از روستاهای اطراف به مدارس این شهر آمدهاند، هماکنون در محوطه مدارس به سر میبرند. بر اساس گفته‌های ساکنین، به برخی از مکانها و خانه‌های گلی و بدون سکنه در این شهر خسارت وارد شده است.

همچنین رییس ستاد حوادث غیر مترقبه خراسان جنوبی از آماده باش نیروهای امدادی استان خبر داد.

محمد علی آخوندی گفت: «در پی زلزله‌های یکشنبه در حوالی آرین شهر، تمام گروه‌های امدادی و کمک رسان این استان به حالت آماده باش درآمده‌اند. زمین لرزه های زیادی از صبح به ثبت رسیده است، به همین خاطر برای اسکان مردم به ویژه در شب، محل هایی برای اسکان موقت و چادرهای گروهی در این شهر پیش بینی شده است.»

به گفته او زلزله خسارات جانی نداشت و تنها ترک خوردگی های جزئی در منازل مسکونی مشاهده شده است.

روز یکشنبه در یک ساعت و نیم (از هفت و 14 دقیقه تا هشت و 59 دقیقه صبح) آرین شهر در قاین هفت بار لرزید و تا ظهر این تعداد به 12 زمین لرزه رسید.

شبکه لرزه‌نگاری بیرجند وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بزرگترین این زلزله را‪ ۵/۱‬ و کوچکترین آن دو در مقیاس امواج درونی زمین ثبت کرد. کانون بزرگترین زلزله در مختصات جغرافیایی ٣/٣٣ درجه عرض شمالی و ٢/٥٩ درجه طول شرقی و عمق آن 15 کیلومتر گزارش شد.

مدیر گروه بلایای طبیعی پایگاه ملی داده‌های علوم زمین از زلزله قاین ارائه داد که در نوع خود جالب بود.

مهندس شهرام نصیری در این باره به ایسنا گفت: «زمینلرزه صبح یکشنبه در حاشیه سده، واقع در بیرجند با به وقت محلی با بزرگای محلی 5 (به نقل از پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله) و بزرگای گشتاوری 9/4 یک رویداد کم عمق (15 کیلومتر) بوده است. این زمین‌لرزه در پهنایی به وقوع پیوسته که تاکنون سه رویداد لرزه‌ای شامل زمین‌لرزه سال 763 میلادی با بزرگای 6/7، زمین‌لرزه سال 1962 با بزرگای 5/5 و زمین‌لرزه سال 2002 با بزرگای 2/3 را تجربه کرده است.»

همشهری امارات

کد خبر 46162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز