آلودگی هوای شدید دهلی نو که تقریبا به ۴۰۰ برابر مقدار مجاز رسیده است، باعث شد هواپیماها مجبور به تغییر مسیر شوند تا از پایتخت هند دوری کنند.

Delhi

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین در حالیکه یک هفته به جشن مهم مذهبی دیوالی در هند باقی مانده است، مه‌دود غلیظ قهوه‌ای دهلی نو را پوشانده است و نشانه‌ای از برطرف شدن آن دیده نمی‌شود.

مقامات بهداشت عمومی دهلی وضعیت اضطرار بهداشت عمومی اعلام کرده‌اند و آرویند کجیروال، سر وزیر دهلی گفت این شهر به «اتاق گاز» بدل شده است.

کیفیت هوای شهر روز یکشنبه ۱۲ أبان بدتر شد و شاخص کیفیت هوا در برخی از نواحی به میزان‌های بالای ۹۰۰ رسید، که بسیار بیشتر از میزان ایمن ۲۵ اعلام شده بوسیله سازمان جهانی بهداشت است و حتی بسیار فراتر از میزان ۵۰۰ است که «آلودگی فوق شدید» شمرده می‌شود.

قابلیت دید به قدری کاهش یافت که بیش از ۳۰ هواپیما مجبور شدند مسیرشان به سمت فرودگاه دهلی را تغییر دهند.  

کجیروال گفت: «آلودگی هوا به حدود غیر قابل تحملی رسیده است.»

سازمان دولتی پایش محیط زیست هند نیز اعلام کرد دست کم برای دو روز دیگر آلودگی هوا ادامه خواهد داشت.  

مدارس دست کم تا روز سه‌شنبه تعطیل خواهند بود و کارهای ساختمانی نیز به دستور دولت متوقف شده‌اند.

شهر دهلی از روز دوشنبه یک طرح آزمایشی زوج و فرد ماشین‌ها را شروع خواهد کرد و ماشین‌ها بر حسب شماره پلاک یک روز در میان می‌توانند وارد خیابان‌ها شوند.

اما کارشناسان می‌گویند که اقدامات بسیار شدیدتری برای رفع آلودگی هوای دهلی نو لازم است و به خصوص باید برای توقف سوزاندن زمین‌های کشاورزی که یک علت اصلی آلودگی است، فکری کرد.  

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که بیش از ۳۰۰۰ مورد سوزاندن زمین‌های کشاورزی در هفته گذشته در ایالات مجاور رخ داده است. تخمین زده می‌شود که این عمل علت ۴۴ درصد آلودگی هوای دهلی باشد.

کد خبر 461562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha