رویداد بین‌المللی کلیماتون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی محیط‌زیست شهری است که هرساله در بیش از ۱۰۰ شهر دنیا به‌صورت همزمان برگزار می‌شود.

رویداد بین‌المللی کلیماتون

همشهری آنلاین - پریسا امیرقاسم‌خانی: امسال این رویداد در ۱۴۰کشور دنیا ازجمله ایران برگزار شد و برای نخستین‌بار شهرداری تهران به‌صورت مستقل آن را در ستاد سمن‌های شهر تهران برپا کرد. در رویداد کلیماتون تهران، حجت نظری عضو شورای شهر تهران، شینا انصاری مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار، علیرضا شریفی‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و بسیاری از فعالان محیط‌زیست و مدیران شهری حضور داشتند.

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران، بابیان اینکه هر تهرانی دوبرابر نرم جهانی زباله تولید می‌کند، گفت: «به‌عبارتی هر ایرانی بین ۸۰۰ تا۹۰۰گرم در روز زباله تولید می‌کند؛ درحالی‌که میانگین جهانی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰گرم است.»

او ادامه داد: «کلیماتون مهم‌ترین رویداد بین المللی در حوزه محیط‌زیست است و ما اینجا جمع شدیم تا درباره راه‌هایی صحبت کنیم که منجر به کاهش تولید پسماند در تهران می‌شود.» این عضو شورای شهر تهران، گفت: «شما بعد از بازدید از مرکز پسماند آرادکوه مشاهده می‌کنید، این میزان از تولید پسماند چه بلایی بر سر محیط‌زیست شهرمان می‌آورد و این مسئله اتفاقی است که کمتر به آن پرداخته شده است.»

حجت نظری با بیان اینکه به هر دلیلی در حوزه مدیریت پسماند موفقیت چندانی نداشته‌ایم، گفت: «۲سال اخیر در ستاد توان‌افزایی براساس مطالبه سازمان‌های مردم‌نهاد تلاش کرده‌ایم بر مسئله پسماند تمرکز بیشتر داشته باشیم. جلسات متعدد برگزار کردیم و کارگروه مدیریت پسماند الکتریکی با تسهیل‌گری ستاد کلید خورده است.»

نظری در پایان گفت: «متأسفانه در شهری زندگی می‌کنیم که مصرف‌گرایی باعث شده بیشتر زمان‌ها تولید پسماند شهر از مطلوب بودن فاصله بگیرد، ممکن است در مدیریت شهری هم قصورهایی باشد اما به هر حال همه باید تلاش کنیم از این شرایط فاصله بگیریم. مدیریت شهری می‌تواند به کاهش تولید پسماند کمک کند تا ما شهر زیست‌پذیرتری را برای شهروندان ایجاد کنیم.»

در ادامه شینا انصاری، مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار، ضمن تشکر از ستاد توان‌افزایی شهر تهران و سازمان مدیریت پسماند گفت: «رویداد کلیماتون مبارزه با رویداد گرمایش زمین است.»

او ادامه داد: «از سال۸۳ قانون جامع مدیریت پسماند و آیین‌نامه‌های اجرایی مختلف این حوزه در دولت وجود داشت، ولی امروز به دلایل عدیده‌ای این قوانین به نحو مطلوب اجرا نمی‌شود. بخشی از این عدم‌اجرا به ناآگاهی و بخشی به عدم‌ضمانت لازم قوانین بازمی‌گردد.»

انصاری افزود: «در قانون مجازات اسلامی ماده۶۸۸ آمده هر اقدامی که باعث آلودگی محیط‌زیست شود، جرم است.» انصاری بی‌توجهی به سیاست‌های جرم‌زدایی، موضوع آموزش و مشارکت مردمی، عدم‌نظارت دقیق و کافی بر عملکرد دستگاه‌های تولید پسماند، عدم‌تناسب جرم و مجازات تولیدکنندگان پسماندهای عادی مانند شهرک‌ها، عدم‌همکاری بین‌بخشی دستگاه‌های ذیربط، نارسایی قوانین حقوقی و... را از دیگر دلایل عدم‌کاهش پسماند برشمرد و اصلاح قوانین را نیاز کار دانست.

او در پایان به استفاده از مشارکت‌های مردمی با رویکرد اقتصاد سبز و چرخشی تأکید کرد و گفت: «شهرداری‌ها باید زیرساخت این مشارکت را فراهم کنند.»

علیرضا شریفی فرد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این نشست، گفت: «هم‌اکنون روزانه حدود ۸۰۰۰تن پسماند عادی شهری در تهران تولید می‌شود که از این میزان بخش زباله شهری و خانگی به آرادکوه منتقل می‌شود که ۵۳۰۰تن است.»

او ادامه داد: «از ۵۳۰۰ تا ‌۶۰۰۰تن حاصل نظافت شهری است که ورودی آرادکوه را حدود ۶هزار تن می‌رساند. ۲۰۰۰تن باقیمانده نیز برآورد پسماند خشکی است که در حال تفکیک از مبدأ و در مقصد انجام می‌شود.»

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: «سازمان مدیریت پسماند از سال۹۰ از ۲سازمان بازیافت و خدمات موتوری شکل گرفته است و عمده فعالیت پسماند در بازیافت انجام می‌شود. این تغییر نشان این است که در مسیر رشد قرار داریم. به‌تدریج طی ۲دهه شهرداری تهران به این نتیجه رسیده‌است که باید پسماند مدیریت شود. رویکرد فعلی سازمان پسماند شهرداری کاهش پسماند است. نکته قابل توجه در وضعیت فعلی پسماند شهر با وجود مشکلات و نواقص این است که در سطح بین‌المللی از وضعیت آبرومندی برخوردار هستیم، ولی در مدیریت پسماند توسعه لازم را نداشته‌ایم.»

شریفی‌فرد افزود: «ما در این حوزه با ۲ چالش اصلی مبدأ و مقصد روبه‌رو هستیم. در مبدأ متأسفانه به‌دلیل اجرای نامطلوب چهره نامطلوبی در تفکیک داشتیم و در مقصد مشکل محدودیت دفن‌گاه داریم. ما حتما باید به سمت کاهش پسماند برویم و در آینده باید به فکر جایگاه جدید باشیم.» شریفی‌فرد گفت: «طرح جامع پسماند از سال گذشته تدوین و در خرداد سال آینده ارائه می‌شود.»

کد خبر 461553

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha