همشهری آنلاین: معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با اشاره به ورود شورای شهر به تدوین و اصلاح اساسنامه تیپ سازمان‌های وابسته به شهرداری، گفت: حذف نظارت معاونان شهردار در هیات مدیره این شرکت‌ها موجب تضعیف مدیریت شهری می‌شود.

حامد مظاهریان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، حامد مظاهریان در یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران و در مخالفت با ماده ١٢ اساسنامه پیشنهادی تیپ، اظهار کرد: در گذشته معاون تخصصی شهردار، رییس هیات مدیره سازمان محسوب می‌شد، اما در اصلاحات جدید این موضوع حذف شده است.

وی اضافه کرد: سازمان‌ها شخصیت حقوقی مستقلی از شهرداری تهران ندارند و در واقع ادامه تشکیلات اداری شهرداری محسوب می‌شوند؛ بنابراین حذف نظارت معاون ذی‌ربط در شهرداری موجب تضعیف مدیریت شهری خواهد شد.

مظاهریان تصریح کرد: شهرداری باید بر سازمان‌های زیرمجموعه نظارت کند و این نظارت با حضور معاونان تخصصی شهردار در رأس هیات مدیره سازمان وابسته محقق خواهد شد.

به گفته معاون شهردار تهران، عدم مسئولیت معاون تخصصی شهردار در سازمانی که عهده‌دار مسئولیت تخصصی است، موجب تشتت در امور می‌شود.

  • اساسنامه نمونه سازمان‌های وابسته شهرداری تهران باید به تایید وزیر کشور برسد

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در همین زمینه گفت: اساسنامه نمونه سازمان‌های وابسته شهرداری تهران باید به تایید وزیر کشور برسد.

سید حسن رسولی درباره ایرادات مطرح شده از سوی وزارت کشور درباره اساسنامه نمونه سازمان‌های وابسته شهرداری تهران، گفت: طبق بند ۱۵ ماده ۸۰ قانون شهرداری‌ها، باید تک‌تک اساسنامه سازمان و شرکت‌های وابسته به شهرداری در صحن علنی شورای شهر، بررسی و تصویب شود. مطابق این بند قانونی اساسنامه‌ نمونه، باید علاوه بر تامین نظر هیئت تطبیق فرمانداری به تائید وزیر کشور نیز برسد. تائید اساسنامه توسط وزیر کشور، موضوعی است که سازمان بازرسی کشور بارها به آن تأکید کرده است.

وی با اشاره به جلسه مشترک با معاون وزیر کشور درباره اساسنامه نمونه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران، گفت: وزارت کشور به ماده ۵، ۷، ۹، ۱۸ و ۱۲ این اساسنامه، ایراداتی داشته است. برای نمونه وزارت کشور بر این باور است که در ماده ۵ اساسنامه، در صورت انحلال سازمان یا شرکتی، باید وضعیت نیروی انسانی آن طبق قانون تعیین تکلیف شود که ما آن را پذیرفتیم یا در ماده ۹ وزارت کشور تاکید دارد بازرس و حسابرس به صورت مجزا آورده شود. با وجود اینکه وظیفه هر دو یکی است اما چون در متن قانون تجارت، بازرس و حسابرس مجزا هستند، ما نیز آن را پذیرفتیم.

نایب رئیس شورای شهر تهران افزود: در اجرای جزء ۹ بند «ط» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۸، عضویت کارکنان و مدیران شاغل در ترکیب هیئت مدیره منع شده است. ما نیز با استناد به این بند قانونی، در راستای جلب نظر وزارت کشور در اساسنامه نمونه، این موضوع را در ماده 12 اساسنامه نمونه لحاظ کردیم.

در نهایت اصلاحات مطرح شده در صحن با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.

کد خبر 461517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha