همشهری آنلاین: دبیر هیات منصفه مطبوعات به تشریح عملکرد دو سال گذشته این هیات پرداخت.

علي اكبر كسائيان

ایسنا نوشت: علی‌اکبر کساییان در مراسم معارفه و تحلیف اعضای هیات منصفه مطبوعات، اظهار کرد: اعضای هیات منصفه جرایم سیاسی و رسانه‌ای در دو سال گذشته ۱۸۶ جلسه در دادگاه تشکیل داده و در پایان هر محاکمه، پس از شور و مشورت، آراء را تقدیم رییس قوه قضاییه کرده است.

وی افزود: در این ۱۸۶ جلسه، تنها ۴۶ مورد متهمان مجرم شناخته شدند و در بیش از  ۱۲۰ محاکمه دیگر متهمان را مجرم ندانسته و در ۳۵ مورد متهمان را مستحق تخفیف تشخیص داده است. ‌این امر گویای دیدگاه ارشادی و رافت اسلامی هیات منصفه است.

کساییان ادامه داد: از بین عناوین اتهامی، اتهام نشر اکاذیب با ۱۰۷ مورد در صدر و سپس نشر مطالب خلاف واقع با ۶۱ مورد دومین فراوانی را داشته است. ‌اتهام افترا ۳۹ مورد و توهین ۲۶ مورد و فعالیت تبلیغی علیه نظام ۹ مورد و تخلف از مصوبات شورای امنیت ملی ۸ مورد و  اتهامات انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و دامن زدن به اختلافات قومی و انتشار مطالب خلاف عمومی و انتشار مطالب دادگاه قبل از قطعیت حکم هر کدام ۴ مورد و استفاده ابزاری از تصویر زنان ۳ مورد و  نقل مطالب معاندان و پخش شایعات و استنکاف از اوامر قضایی ۲ مورد و فاش کردن مسایل محرمانه ۱ مورد بوده است.

وی افزود: عنوان اتهام نشر اکاذیب و درج مطالب خلاف واقع در رسانه‌ها اندکی افزایش داشته است اما استفاده ابزاری از تصاویر زنان و درج مطالب خلاف عفت عمومی کاهش یافته است. این امر نشان می‌دهد نگاه نشریات به سمت و سوی رسالت اخلاقی و حرفه‌ای گرایش پیدا کرده است.

دبیر هیات منصفه مطبوعات افزود: تذکرات ارشادی هیات منصفه و تنبیهات قانونی کارساز بوده و از بین سه شعبه ۸۳ پرونده در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران و ۶۳ پرونده در شعبه ۹ دادگاه کیفری و ۳۶ پرونده در شعبه ۳ دادگاه کیفری رسیدگی شد.

وی افزود: در ۲۳ مورد با درخواست مهلت (استمهال) موافقت شد و ۱۸ پرونده با معاضدت قضات شاکیان اعلام رضایت کردند و پرونده مختومه شد.

کد خبر 461460
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha