همشهری آنلاین: مدیر برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: بخش اندکی از خشکی زاینده‌رود و چالش‌هایی که برای این حوضه آبریز رخ داده به عوامل اقلیمی مانند تغییر در الگوی زمان و نوع بارش‌ها بازمی‌گردد و عمده آن متوجه عوامل انسانی است.

زاينده رود

ایرنا نوشت: بابک ابراهیمی مدیر برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، نگاه بخشی‌نگر را آفتی برای حوضه آبریز دانست و گفت: برای مثال اینکه فقط به فکر توسعه اراضی کشاورزی و ادامه روش‌های کشت به صورت سنتی باشیم ضرری فراگیر برای دیگر بخش‌ها مانند منابع آبی، آشامیدنی و محیط زیست خواهد داشت.

ابراهیمی گفت: تعدد خُرده قوانین، پمپاژهای بی‌رویه و غیرقانونی، ناآگاهی‌های زیست محیطی و توجه نکردن به قانون از جمله اصلی‌ترین آفاتی است که در صورت رسیدگی نکردن به آن وضعیت منابع آبی را روز به روز بدتر خواهد کرد.

وی همچنین بر مدیریت صحیح  منابع آب تاکید کرد و افزود: عدم تعادل بین مصارف و منابع آب که بزرگترین چالش حوضه آبریز زاینده‌رود است با حکمرانی صحیح آب حل می‌شود.

ابراهیمی افزود: حکمرانی صحیح آب به این معنا که تمامی بخش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و استان کار خود را در مقوله آب به درستی انجام دهند و مشکلات رخ داده را تنها به گردن متولیان آب یعنی وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای نیندازند.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس، استانداران، فرمانداران و دیگر مسئولان در مسائل مربوط به آب دخیل هستند و باید این نکته را همواره مد نظر قرار داد که آب مقوله‌ای چند وجهی است. هر آن کس که در حوزه آب قدرت اعمال نفوذ و تصمیم دارد در چرخه و فرایند حکمرانی آب می‌گنجد و سوء مدیریت‌هایی که از آن به وفور یاد می‌شود متوجه چنین شخصی نیز خواهد بود.

ابراهیمی اضافه کرد: طیفی از نظام‌های سیاسی، اجتماعی، اداری و اقتصادی که در فرایند تصمیم‌گیری صاحب نظر هستند باید بیش از گذشته به پایداری منابع آبی توجه کنند و تنها توسعه و مصرف را مد نظر قرار ندهند.

کد خبر 461439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha