دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: خوسه لوئیس ساپاترو نخست‌وزیر اسپانیا پس از پیروزی حزب سوسیالیست در انتخابات عمومی این کشور اعلام کرد: عصر سیاسی جدیدی برای اسپانیا فرا خواهد رسید.

به گزارش ال موندو ، خوسه لوییس ساپاترو سخنان خود را با اشاره به اسایاس کاراسکو، عضو سابق شورای شهر و سیاستمدار سوسیالیست، آغاز کرد و گفت: او اکنون باید در کنار خانواده خویش بود. همچنین ما غیبت سایر قربانیان تروریسم را حس می‌کنیم و خاطره همگی آن‌ها در ذهن ما زنده است. اسایاس کاراسکو در سوءقصد انجام گرفته  در روز جمعه 7 مارس توسط اتا کشته شد.

ساپاترو که در جمع طرفداران حزب سوسیالیست اسپانیا سخن می‌گفت، افزود:مردم اسپانیا در این انتخابات به وضوح نظر خود را بیان کردند و اعلام کردند که خواستار عصر جدیدی بدون خشونت و بدون رویارویی و اداره کشور بر اساس توافق هستند.

نخست وزیر اسپانیا در ادامه گفت: امروز بیش از همیشه به وجود یک اسپانیای و احد و متکثر معتقدم و با تمام نیروی خود از ارزش‌های قانون اساسی و همزیستی مسالمت آمیز دفاع خواهم کرد.

ساپاترو در ادامه گفت: خوسه ماریانو راخوی رییس حزب مردم اسپانیا پیروزی حزب سوسیالیست را از طریق تلفن به من تبریک گفته است که من نیز می‌خواستم از وی در جمع تشکر کنم. من به رییس حزب مردم و سایر کاندیداهای شرکت کننده در انتخابات احترام می‌گذارم.

ماریانو راخوی  رییس حزب مردم،نیز که پیشتر حضور نیرو‌های اسپانیایی در عراق و و قوع انفجار‌های 11 مارس مادرید را عامل پیروزی حزب سوسیالیست در انتخابات 2004 دانسته بود، پس از پذیرش شکست در انتخابات روز یکشنبه اعلام کرد که به خوسه لوییس ساپاترو به مناسبت پیروزی حزب سوسیالیست اسپانیا تبریک گفته است. راخوی افزود: به خاطر بهروزی اسپانیا با کاندیدای حزب سوسیالیست تماس گرفتم و برای وی آرزوی موفقیت کردم.

بر اساس گزارش روزنامه ال پاییس، با شمارش 99 درصد از آرای انتخابات عمومی اسپانیا مشخص شده است که 75.33 درصد واجدان شرایط رای دادن در این انتخابات شرکت کرده‌اند و حزب سوسیالیست با کسب 43.72 درصد آرا 169 کرسی مجلس اسپانیا را به دست آورده است.[سوسیالیست‌ها در انتخابات اسپانیا به پیروزی رسیدند]

از سویی دیگر حزب مردم نیز با کسب 40.13 درصد آرا 153 مرسی مجلس را به دست آرده است که در مقایسه با 148 کرسی که در انتخابات سال 2004 نصیب این حزب شده بود، 5 کرسی بیشتر کسب کرده است.

بدین ترتیب دو حزب سوسیالیت و مردم اسپانیا در مجموع 322 کرسی از  کرسی 350 پارلمان اسپانیا را به خود اختصاص دادند که گفته می‌شود سابقه نداشته که دو حزب به تنهایی به چنین اکثریتی در پارلمان در اسپانیای پس از ژنرال فرانکو دست پیدا کنند.

کد خبر 46141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز