حمید نصرتی قانعی- خبرنگار: دانشگاه زنجان حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر دانشجو دارد که از این تعداد حدود ۴ هزار و ۱۶۷ نفردر ۱۴ خوابگاه دانشگاه اسکان دارند و با مشکلاتی مانند کمبود فضای اسکان.

خوابگاه دانشگاه زنجان

بیش از سرانه بودن اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها، وضعیت نامناسب امکانات بهداشتی و گرمایشی خوابگاه، مشکل اینترنت و غذای بی‌کیفیت، کمبود سرویس عمومی برای رفت‌و آمد به کلاس درس مواجه هستند؛ هر چند به گفته مسئولان، امسال دانشگاه زنجان حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای بهسازی و تعمیرات خوابگاه‌ها هزینه کرده و برای کاهش مشکلات نیز با مالک خوابگاه‌ مشکل‌دار و سایر مسایل رایزنی شده است و دانشجویان نیز اذعان دارند که برای ساخت سلف غذاخوری دانشگاه نیز حدود یک میلیارد تومان هزینه شده است اما مشکلات دانشجویان ساکن در این خوابگاه‌ها پابرجاست و حل نشده است.

  • وضعیت نامناسب بهداشت خوابگاه‌ها

دبیرکل شورای صنفی دانشجویی دانشگاه زنجان درباره مشکلات دانشجویان در خوابگاه‌های این دانشگاه، با اشاره به این‌که دانشگاه زنجان جزوچند دانشگاه بزرگ کشور است، می‌گوید: این دانشگاه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر دانشجو دارد؛ اتاق‌های خوابگاه‌های دانشگاه نیز ۴، ۵ و ۶ نفری است. دانشگاه در روزهای جمعه غذا در اختیار دانشجویان قرار نمی‌دهد و دانشجویان خودشان باید غذا بپزند، اما وضعیت بد گازهای آشپرخانه خوابگاه‌ها همیشه مشکلاتی برای دانشجویان ایجاد کرده است؛ از ۶ شعله اجاق گاز آشپرخانه خوابگاه‌ها شاید یک یا ۲ شعله روشن می‌شود و این گازها به تعمیرات اساسی نیاز دارند. با این مشکل وقت دانشجویان هدر می‌رود و دانشجویان فرصت کافی برای پرداختن به امور درسی و سایر مسایل را ندارند.

محمد امینی‌راد با یادآوری این‌که حفظ نظافت محیط و نگهداری وسایل خوابگاه‌ها به دانشجویان نیز ارتباط دارد، می‌افزاید: بیشتر شیرهای آب خوابگاه نشتی دارد و تعمیر اساسی نشده‌اند یا باید تعویض شوند. در خوابگاه خانم‌ها هم مشکلاتی مانند ساس، کک و غیره وجود دارد. سم‌پاشی ۶ ماه یکبار برای این خوابگاه‌ها کافی نیست، حتی پیشنهاد شده است که برای خوابگاه مستخدم بگیرند. دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه زنجان اظهار می‌کند: در خوابگاه آقایان تعداد دانشجویان زیاد است، دلیل آن نیز فارغ‌التحصیلی کم دانشگاه و افزایش تعداد دانشجویان پذیرش شده است. در واقع بیش از ظرفیت اتاق‌های خوابگاه دانشجو پذیرش شده است. اتاق‌های خوابگاه متناسب با سرانه خوابگاهی نیست.

وی با بیان اینکه دانشجویان مشکل و محدودیت برای حمام کردن ندارند اضافه می‌کند: خوابگاه‌ها مشکل اینترنت دارد و در زمان حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها اینترنت با مشکلاتی مانند قطعی، سرعت کم و اختلال در ارتباط مواجه می‌شود. امینی‌راد ادامه می‌دهد: برای سلف دانشگاه حدود یک میلیاردتومان هزینه شده است و وضعیت غذا بهتر شده است. قیمت غذا نیز مناسب است.

  • مشکل گرمایش

 دانشجوی ترم سوم رشته برق دانشگاه زنجان درباره مشکلات موجود در خوابگاه‌های دانشگاه، می‌گوید: در خوابگاه ورقایی سرپرست خوابگاه بی‌دلیل با دانشجویان بحث می‌کند و دانشجویان با این مسئول مشکل دارند. برخی خوابگاه‌ها مشکل گرمایش دارند و صبح‌ها دانشجویان سرمای محیط خوابگاه را کامل حس می‌کنند، مشخص نیست چرا مسئولان خوابگاه نزدیک صبح سامانه گرمایشی خوابگاه را خاموش می‌کنند یا شیر اتوماتیک آن را طوری تنظیم نکرده‌اند که صبح خاموش نشود. در برخی اتاق‌ها سامانه گرم‌کننده خوابگاه روی یک لوله ثابت شده است و هر آن امکان کنده شدن دارد و پایه‌ای برای شوفاژ در نظرنگرفته اند.

مهدی سلیمی می‌افزاید: در داخل حمام‌ها وضعیت شیرها مناسب نیست، دانشجویان یا باید با آب سرد حمام کنند یا آب داغ، اصلا امکان تنظیم آب روی حرارت ملایم در حمام‌ها وجود ندارد. وضعیت سرویس‌های بهداشتی نیز مناسب نیز نیست، یا هواکش آن کار نمی‌کند یا خوب کار نمی‌کند و بوی بد در محیط خوابگاه منتشر می‌شود. ابتدای ترم صحبت از رزرو خوابگاه بود و حتی مبلغی را نیزگرفتند بعد منکر اجرای چنین طرحی شدند. یک تا ۲ نفر نیز هنوز موفق به گرفتن خوابگاه نشدند و در اتاق دوستانشان روی زمین می‌خوابند که با سرمای کف خوابگاه مشکل است.

وی ادامه می‌دهد: خوابگاه ورقایی دانشگاه زنجان خودگردان است، ابتدای سال تحصیلی اتاق‌های ۵ تا ۶ نفری این خوابگاه کامل تعمیر شده بود، اما اتاق‌های ۴ نفره را حتی رنگ‌آمیزی نیز نکرده بودند. دانشجویان در برخی ساعت‌های تحصیلی برای رسیدن به کلاس درس مشکل دارند و به اندازه کافی اتوبوس نیست، یا آنقدر دانشجو سوار اتوبوس‌ها می‌شود که جایی برای سوار شدن دیگر دانشجویان نیست. برخی مواقع به دلیل این کمبود از کلاس درس جا می‌مانیم. سلیمی می‌گوید: غذای سلف هم قیمتش اضافه شده است حتی می‌توان گفت تا ۳ برابر افزایش قیمت دارد. کیفیتش نیز تعریفی ندارد. هر چند اخیرا به غذای سلف سالاد هم اضافه کرده‌اند، قبلا فقط همراه غذا ماست به دانشجویان می‌دادند. قیمت غذا قبلا ۹۳۰، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ تومان بود که اکنون ۱۲۰۰، ۱۷۰۰ و ۲ هزار تومان شده است، البته موقع شام میوه فصل نیز می‌دهند.

  • آمار خوابگاه‌های دانشجویی

معاون دانشجویی دانشگاه‌ زنجان درباره تعداد خوابگاه‌های دانشجویی و دانشجویان ساکن، می‌گوید: دانشگاه زنجان ۱۴ بلوک خوابگاهی با حدود ۴ هزار و ۱۶۷ نفر دانشجوی ساکن دارد؛ از این تعداد حدود یک هزار و ۱۱۶ نفر دانشجوی جدید هستند. همچنین در این خوابگاه‌ها ۲ هزار و ۲۸۳ نفر خانم ساکن هستند. از ۱۴ بلوک خوابگاهی دانشگاه فقط یک بلوک ملکی نیست و ۳۱۵ نفر از دانشجویان مرد نیز ساکن این بلوک هستند؛ یک بلوک خوابگاهی دانشگاه زنجان(خانم‌ها) تا اسفند سال قبل خودگردان بود که دانشگاه با بهره‌مندی از تسهیلات بانکی اکنون مالک آن است(صدرا). اکنون فقط یک خوابگاه از مجموع ۱۴ بلوک خوابگاهی دانشگاه زنجان خودگردان است که دانشجویان باید هزینه سکونت در آن را پرداخت کنند(خوابگاه ورقایی). 

 سیدهادی حسینی در پاسخ به این سئوال همشهری که برای رسیدگی به وضعیت‌ مورد اعتراض خوابگاه‌های دانشجویی چه اقدامی انجام داده‌اید، اظهار می‌کند: عموما بین ۲ تا ۸ نفر در هر اتاق خوابگاه‌های دانشگاه امکان اسکان دارد؛ تاکنون امکان ندارد دانشجویی بدون خوابگاه مانده باشد مگر این‌که دانشجویان علاقمند باشند دوستی را در اتاق خود اسکان دهند، ضمن این‌که در زمان برگزاری آزمون سراسری شرایط واگذاری خوابگاه به اطلاع دانشجویان رسیده است.  وی ادامه می‌دهد: فقط خوابگاه ورقایی دانشگاه زنجان خودگران است(آقایان) ۵۰۹ نفر دانشجوی ساکن دارد؛ امسال در این خوابگاه ۲۲۲ نفر دانشجوی جدید جانمایی شدند. مدیریت خوابگاه، نظافت و نگهداری بر اساس قراردادها با بخش خصوصی است و دانشگاه نیز بر روند اجرای قرارداد نظارت می‌کند. خوابگاه مورد اعتراض دانشجویان نیز این خوابگاه بوده است که با مدیریت آن برای حل مشکلات دانشجویان صحبت شده است.

حسینی با بیان اینکه تابستان امسال همه خوابگاه‌های ملکی دانشگاه براساس روند تعمیرات دانشگاه بهسازی شدند، اضافه می‌کند: هر سال صندوق رفاه اعتباراتی برای بهسازی محیط خوابگاه‌ها اختصاص می‌دهد، امسال نیز دانشگاه زنجان برای تعمیرات ۱۳ بلوک خوابگاهی خود حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان هزینه کرده است، سال گذشته برای نگهداری و بروزرسانی خوابگاه‌های دانشگاه حدود ۴۵۰ میلیون تومان هزینه شد.

  • برطرف‌شدن مشکلات ‌خوابگاه 

معاون دانشجویی دانشگاه‌ زنجان با تایید این‌که ابتدای آغاز سال تحصیلی وضعیت خوابگاه ورقایی کاملا نامناسب و موجب اعتراض دانشجویان شده بود، می‌افزاید: در این خوابگاه مالک تعمیراتی مانند یخچال، روشنایی، قرائت‌خانه، نقاشی و غیره را انجام نداده بود که بعد از گذشت این بازه‌زمانی مالک خوابگاه به تعهدات خود عمل کرده است. این امر طبیعی است‌که در هر محیطی تعداد زیادی از افراد سکونت دارند قاعدتا مشکلاتی ایجاد خواهد شد و ساکنان به شکل‌های مختلف از امکانات موجود استفاده می‌کنند، پس ایجاد ایراد در وسایل موجود در خوابگاه‌ها نیز به دور از ذهن نیست. طبق قرارداد دانشگاه با مالک، وی موظف به برطرف‌کردن مشکلات است و تعمیرات را باید مناسب با نیاز وسایل انجام دهد. پیمانکار تعمیرات دانشگاه نیز موظف است در بازه زمانی تعیین شده مشکلات اعلام شده را برطرف ‌کند.

حسینی در پاسخ به این سئوال خبرنگار همشهری که آیا در زمان اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها سرانه و استانداردها رعایت شده است، اظهار می‌کند: ظرفیت مناسب اسکان دانشجویان طبق استاندارد تعیین شده وزرات علوم تحقیقات و فناوری که ۱۰ مترمربع برای هر دانشجو در دانشگاه زنجان رعایت شده است؛ این ۱۰ مترمربع شامل فضای حمام، راهرو، آشپرخانه و مانند آن است؛ به طور مثال اگر یک خوابگاه ۳۰۰ نفر دانشجو دارد باید در حدود ۳ هزارمترمربع بنا برای این تعداد دانشجو در نظر گرفته شود که دانشگاه زنجان رعایت کرده است. یعنی اسکان مازادی در خوابگاه‌ها نداشتیم، فقط ۳ نفر مشکل تامین خوابگاه داشتند که برای آنها نیز خوابگاه تامین شد. طبق ضوابط هر دانشگاهی ملزم به اعلام شرایط واگذاری خوابگاه به دانشجویان در دفترچه انتخاب رشته است که دانشگاه زنجان قبل از انتخاب رشته این موضوع را به اطلاع دانشجویان رسانده است.

  • رفع کمبودها

 وی دراین‌باره که در کدام بخش خوابگاهی دانشگاه زنجان کمبود دارید، ادامه می‌دهد: دانشگاه زنجان متناسب با جذب دانشجو نیز برای خوابگاه‌سازی برنامه‌ریزی می‌کند؛ اکنون در حال رایزنی برای تامین تسهیلات ساخت خوابگاه از بانک عامل هستیم تا دانشگاه زنجان خوابگاه جدیدی با ظرفیت ۳۰۰ نفر برای آقایان بسازد، نقشه‌های مورد نیاز ساخت خوابگاه نیز آماده است. در حوزه خوابگاه خانم‌ها نیز ظرفیت خوابگاهی دانشگاه زنجان مناسب است.

حسینی درباره مشکل سرویس آمدوشد دانشجویان به کلاس‌های درس نیست نیز اظهار می‌کند: امسال با هماهنگی که با برخی دانشکده‌ها انجام دادیم، ساعت‌های آغاز کلاس‌ درس این دانشکده‌ها تغییر کرد تا دانشجویان مشکلی برای رفت و آمد و حضور به موقع در کلاس‌های درس نداشته باشند، اخیرا نیز با شهردار زنجان جلسه‌ای داشتیم که امکان انتقال دانشجویان از داخل شهر به داخل دانشگاه و مقابل دانشکده‌ها با ناوگان عمومی شهر امکان‌پذیر شود. شهردار زنجان مساعدت کرد و اکنون با همکاری شهرداری زنجان، دانشجویان از داخل شهر به مقابل دانشکده‌ها منتقل می‌شوند. معاون دانشجویی دانشگاه‌ زنجان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به زیباسازی محیط دانشگاه و تامین رفاه دانشجویان، می‌افزاید: برای حل مشکلات اینترنت محیط خوابگاه‌ها نیز با بخش انفورماتیک دانشگاه جلسه‌ای خواهیم داشت.

کد خبر 461261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha