همشهری آنلاین: هفته پیش هواپیمای بدون سرنشین فضایی ایکس-۳۷بی (X37B) نیروی هوایی آمریکا پس از یک ماموریت سری ۷۸۰ روزه پرواز مداوم در مدار زمین در فلوریدا فرود آمد.

X37-B

به نوشته سایت space.com ایکس- ۳۷بی، هواپیمای نظامی که شبیه شاتل‌های فضایی سرنشین‌دار ناسا اما در ابعاد کوچتر است، در پایان این پنجمین ماموریت سری بسیار درازمدت به طور خودکار در مرکز فضایی کندی در ناسا در کیپ کاناورال فلوریدا به زمین نشست. این هواپیمای فضایی در ابتدا بوسیله یک راکت فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب شده بود.

رکورد قبلی این هواپیما پروازی ۷۸۱ روزه بود که در ماه مه سال ۲۰۱۷ به دست آمده بود.

نیروی هوایی امریکا دو فروند از این هواپیماهای فضایی را در ناوگان خود دارد که مانند شاتل‌های فضایی می‌توان برای ماموریت‌های گوناگون چندین بار پرواز کرده‌اند.  این هواپیماهای فضایی که نیروی خود را از انرژی خورشید می‌گیرند و ساخت شرکت بوئینگ هستند، دارای یک محفظه بار مینیاتوری هستند که می‌توان برای انجام آزمایش‌ها یا جای دادن ماهواره‌های کوچک به کار رود.

 این هواپیماها در اصل برای گذراندن مدت ۲۴۰ روز در مدار زمین طراحی شده بودند.

ماموریت‌های این هواپیماهای فضایی محرمانه مانده است، اما مقامات نیروی هوایی اشاراتی درباره آنها داشته‌اند. یک محموله این هواپیما تجهیزاتی طراحی‌شده برای «آزمایش وسائل الکترونیکی تجربی و تکنولوژی‌های لوله‌های حرارتی نوسانگر در محیط‌های فضایی در زمان‌های طولانی» بوده است. همچنین این هواپیمای فضایی یک ماهواره کوچک را هم در مدار زمین قرار داده است.

برنامه ساخت ایکس-۳۷‌بی در اصل در سال ۱۹۹۹ بوسیله ناسا به عنوان یک بستر آزمایش تکنولوژی برای سفینه‌های فضایی آینده شروع شد و  کاملا شبیه یک نسخه مینیاتوری شاتل‌های فضایی بود، اما در سال ۲۰۰۴ سازمان پژوهش‌های پیشرفته دفاعی (DARPA) ارتش آمریکا این پروژه را تحویل گرفت و به «اداره قابلیت‌های سریع» نیروی هوایی آمریکا سپرد.

ایکس ۳۷بی ۸.۸ متر درازا دارد و فاصله بال‌های آن ۴.۶ متر است. بخش محموله آن به اندازه بخش بار یک وانت است و  ابعادی ۲.۱ متر در ۱.۲ متر دارد.

نخستین ماموریت ایکس-۳۷بی در آوریل سال ۲۰۱۰ انجام شد و این هواپیمای فضایی برای ۲۲۴ روز در مدار زمین باقی ماند. ماموریت‌های بعدی در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ انجام شدند و هر بار مدت ماندن هواپیما در مدار زمین بیشتر شد.

کد خبر 461192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha