همشهری آنلاین: وزرات امور خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی، تحریم‌هایی را بر بخش عمرانی ایران اعمال کرد.

ايران و آمريكا

دولت آمریکا با این ادعا که عرصه عمران ایران به طور مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که پیش از این این سازمان در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفته است این حوزه بزرگ فعالیت عمرانی را تحریم کرده است.

یورونیوز درباره بیانیه وزارت خارجه آمریکا نوشت: در بیانیه این وزارت‌خانه آمده است: از آنجایی که سپاه پاسداران ایران عرصه عمران و ساخت‌وساز را تحت کنترل خود دارد، این تحریم‌های جدید اعمال خواهد شد. از آنجایی که این تحریم‌ها خرید و فروش مصالح و مواد خام مشخصی را نیز دربرمی‌گیرد، شرکت‌های خارجی در صورت معامله فلزات، گرافیت، ذغال‌سنگ و مصالحی مشابه با شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه عمران و راه‌ وساختمان‌سازی ممکن است با تحریم و جریمه روبرو شوند.

فارس نیز به نقل از آسوشیتدپرس نوشت: ضرب‌الاجل مربوط به تمدید معافیت همکاری‌های هسته‌ای با ایران سه‌شنبه هفته آینده به اتمام می‌رسید اما «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا آن را برای ۹۰ روز دیگر تمدید کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بامداد جمعه (به وقت تهران) هدف از تمدید این معافیت‌ها را «تمدید محدودیت‌های هسته‌ای ایران» توصیف کرده است. 

در این بیانیه آمده است: «این تصمیم، به حفظ نظارت بر برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران کمک کرده، مخاطرات اشاعه هسته‌ای را کاهش می‌دهد، توان ایران برای کاستن از "زمان گریز" لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را محدود می‌کند و مانع از آن می‌شود که حکومت ایران بتواند اقدام به بازسازی سایت‌های خود برای مقاصد حساس اشاعه‌ای کند.»

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده پامپئو، همزمان دو تصمیم برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گرفته است: نخست، معرفی بخش ساخت و ساز ایران به عنوان بخشی که به صورت مستقیم یا غرمستقیم تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است و دوم، معرفی چهار «ماده راهبردی» به عنوان موادی که در برنامه‌های هسته‌ای، نظامی یا موشکی ایران به کار گرفته می‌شود.    

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره به نام این چهار ماده که دولت آمریکا قصد تحریم تجارت آن را دارد نشده است. خزانه‌داری آمریکا هنوز بیانیه‌ای درباره این تحریم‌ها منتشر نکرده است. 

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «با این تصمیم‌ها، ایالات متحده از اختیارات اضافی برای جلوگیری از دستیابی ایران به مواد راهبردی برای سپاه پاسداران، بخش ساخت و ساز و برنامه‌های اشاعه‌ای خود برخوردار خواهد بود.»

ایسنا نیز در این باره به نقل از رویترز نوشت: آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی بر بخش عمرانی و  تجارت ایران اعمال کرده است که این تحریم‌ها شامل چهار موادی هستند که عنوان شده است ایران آن‌ها را در برنامه‌های نظامی و هسته‌ای به کار می‌گیرد، اگرچه معافیت‌هایی را نیز برای مجاز کردن فعالیت شرکت‌های خارجی در چارچوب عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای صادر کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شده است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مصمم است که بخش عمرانی ایران، به طور مستقیم یا غیر مستقیم از سوی سپاه پاسداران ایران کنترل می‌شود که پیش از این این سازمان در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفته است.

این وزارت‌خانه آمریکا در این راستا اعلام کرده است که در نتیجه این تحریم، فروش آهن، گرافیت، ذغال‌سنگ ناخالص یا آماده و نرم‌افزا هماهنگ‌سازی اهداف صنعتی، در صورت به کار رفتن این مواد در بخش عمرانی ایران، قابل تحریم‌ خواهند بود.

همچنین در این سند ارائه شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا، ادعا شده است که پمپئو، «چهار ماده راهبردی» را به دلیل مورد استفاده قرار گرفتن در راستای برنامه هسته‌ای، نظامی یا برنامه موشک‌های بالستیک و تجارت آن‌ها هدف تحریم‌ قرار داده است.

این مواد شامل «لوله‌های استیل ضدزنگ ۳۰۴L، تراشه‌های منگنزی لحیم‌کاری MN۴۰، تراشه‌های منگنزی لحیم‌کاری MN۷۰ و استیل ضدزنگ CrNi۶۰WTi ESR + VAR هستند.

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه مدعی شد که واشنگتن امکان  آن‌چه «بازداشتن ایران از دستیابی به مواد راهبردی برای سپاه پاسداران، بخش عمرانی آن و برنامه‌های اشاعه تسلیحاتی آن را» عنوان شده است را ایجاد کرده است.

کد خبر 461122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha