همشهری آنلاین: رئیس پلیس فتای پایتخت از دستگیری یک فروشنده خبر داد که با دسترسی به اطلاعات ایمیل و اپل‌آیدی خریداران گوشی‌های آیفون از آنان اخاذی می‌کرد.

پليس فتا

میزان نوشت: رئیس پلیس فتای پایتخت فروشنده اخاذی را که با دسترسی به اطلاعات ایمیل و اپل‌آیدی خریداران گوشی‌های آیفون از آنان اخاذی می‌کرد، دستگیر شد.

سرهنگ تورج کاظمی اعلام کرد: شهروندی ۴۰ ساله به هویت «م. ت» ساکن تهران، محله میدان امام حسین(ع) به پلیس فتا مراجعه کرد و در اظهارات خود گفت: فرد یا افرادی به ایمیل شخصی‌ام دسترسی پیدا کرده‌اند و آن را هک و رمز اپل‌آیدی گوشی همراهم را تغییر داده‌اند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: شاکی در ادامه گفت: گوشی آیفونم را از مغازه‌ای واقع در میدان شهدا خریدم و فروشنده همان‌جا سیستم اپل‌آی‌دی آن را فعال کرد. بعد از مدتی متوجه قفل شدن گوشی همراهم شدم.

سپس پیامکی تهدیدآمیز دریافت کردم و متوجه شدم فرد ناشناسی به تمامی اطلاعات موجود در گوشی همراهم دسترسی پیدا کرده است. این شاکی در ادامه گفت پس از این اتفاق و ارسال پیامک مجدداً فرد ناشناس در فضای مجازی من را به انتشار تصاویر و اطلاعات خانوادگی تهدید کرد و پول خواست. با این تهدید و ترس از انتشار اطلاعاتم قصد اجابت درخواست او را داشتم، ولی می‌دانستم ممکن است متهم از اطلاعات من در جاهای دیگری نیز سوءاستفاده کند و درخواست‌های او به طور مداوم تکرار شود. تصمیم گرفتم موضوع را به پلیس فتای تهران گزارش کنم.

رئیس پلیس فتای پایتخت بیان کرد: با توجه به حساسیت موضوع و پیشگیری از انتشار اطلاعات و تصاویر شاکی تیم فنی و مهندسین پلیس فتا تجسس‌های خود را آغاز کردند و با تحقیقات پلیسی کارآگاهان موفق شدند هویت متهم «ت ل»، ۳۲ ساله، ساکن تهران را شناسایی کنند.

وی تصریح کرد: در گام بعدی تحقیقات پلیسی معلوم شد متهم همان مغازه‌دار و فروشنده تلفن همراه آیفون میدان شهداست که به شاکی تلفن آیفون را فروخته است.

رئیس پلیس فتا افزود: نتیجه تحقیقات انجام‌شده در اختیار مرجع قضائی دادسرای مبارزه با جرائم رایانه‌ای قرار داده شد. با دستور قضائی، متهم به پلیس فتا احضار شد و در تحقیقات پلیسی لب به اعتراف گشود و گفت: با برنامه قبلی و انگیزه مالی قبل از فروش گوشی آیفون اقدام به درست کردن اپل‌آی‌دی آن می‌کردم و خریداران هم به حسن اعتماد توجهی به این موضوع نمی‌کردند؛ چون اطلاعات کمی هم در این زمینه داشتند به آنان می‌گفتم قبلاً از طریق سایت، اپل‌آی‌دی گوشی را درست و فعال کرده‌ام و دیگر نیازی به راه‌اندازی مجدد نیست.

کاظمی گفت: متهم به درخواست خریدار یک آدرس ایمیل برایش ساخته و سپس به تمامی اطلاعات وی دست یافته بود. وی گفت: در یک لحظه وسوسه شدم از وی اخاذی کنم. گوشی‌اش را قفل کردم و پیامک تهدیدآمیزی برایش ارسال کردم. هرگز فکر نمی‌کردم در برابر پلیس فتا قرار بگیرم و از کرده‌ام خیلی پشیمانم.

سرهنگ کاظمی گفت: پس از اعتراف متهم، پرونده برای ادامه مراحل قانونی به دادسرای مبارزه با جرائم رایانه‌ای ارسال شد.

رئیس پلیس فتای پایتخت در پایان به شهروندان هشدار داد: به هیچ عنوان به مکان‌های متفرقه برای درست کردن اپل‌آی‌دی و ایمیل مراجعه نکنند. قبل از خرید گوشی‌های آیفون شخصاً برای فعال کردن اپل‌آی‌دی آن از طریق سایت اقدام کنید و درصورت آشنا نبودن با ساخت آن به مراکز معتبر و نمایندگی‌های مجاز مراجعه و با آنان مشورت کنید.

کد خبر 460993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha