همشهری آنلاین: اظهارات آلکساندر ویندمن نقطه عطفی در تحقیقات ناظر بر استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان است. برای نخستین بار یکی از مشاوران کاخ سفید درباره مضمون تماس تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین به پرسش نمایندگان پاسخ گفته است.

حضور آلکساندر ویندمن در برابر نمایندگان کنگره

به گزارش دویچه وله، حضور آلکساندر ویندمن در برابر نمایندگان کنگره عملا سرپیچی از توصیه دونالد ترامپ درباره پرونده اوکراین به حساب می‌آید. این افسر ارتش آمریکا و مشاور نظامی دونالد ترامپ روز سه‌شنبه هفتم آبان (۲۹ اکتبر) در برابر نمایندگان کنگره حضور یافت و به پرسش آنان پاسخ گفت.

ویندمن از جمله افرادی است که در زمان تماس تلفنی دونالد ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود، حضور داشته‌اند. ویندمن در اظهارات خود، گفته‌های دو مقام امنیتی آمریکا در مورد مضمون تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی را تایید کرده است.

این نخستین باری است که یکی از نزدیکان ترامپ در کاخ سفید درباره پرونده اوکراین علیه او لب به سخن گشوده است. ویندمن خود را یک "آمریکایی میهن‌پرست" خوانده و گفته است که دفاع از منافع و امنیت آمریکا برای او مهم‌تر از ملاحظات سیاسی و حزبی است.

ویندمن با اونیفورم نظامی در برابر نمایندگان کنگره حضور یافت و به پرسش نمایندگان درباره پرونده اوکراین پاسخ گفت.

  • مضمون تماس تلفنی دو رئیس جمهور

در تماس تلفنی روز ۲۵ ژوئیه ترامپ با همتای اوکراینی خود، زلنسکی، موضوع بر سر کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین بود.

ترامپ پرداخت کمک‌های ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین را منوط به همکاری زلنسکی در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن، پسر جو بایدن در اوکراین کرده بود.

ترامپ از رئیس جمهور اوکراین خواسته بود که رسما پرونده قضایی ناظر بر فساد مالی هانتر بایدن را اعلام کند. تنها پس از پذیرش این درخواست از سوی زلنسکی، ترامپ فرمان پرداخت این کمک‌ها را صادر کرده بود. کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین در روز ۱۱ سپتامبر پرداخت شد.

این در حالی است که مشاوران زلنسکی او را پس از آن از همکاری با رودی جولیانی، وکیل ترامپ، درباره پرونده قضایی علیه هانتر بایدن منصرف کرده بودند.

  • ادامه تحقیقات استیضاح

ظرف پنج هفته گذشته، نمایندگان دموکرات حاضر در کنگره در ارتباط با تحقیقات ناظر بر طرح استیضاح از ده نفر از مسئولان آمریکایی پرس‌وجو کرده‌اند.

تا کنون، مسئولان اصلی دولت ترامپ و مشاوران او در کاخ سفید بنا بر توصیه او از همکاری با کنگره اجتناب ورزیده بودند. اظهارات آلکساندر ویندمن، نخستین نمونه از همکاری یکی از مشاوران ترامپ در ارتباط با پرونده اوکراین با نمایندگان کنگره است.

قرار است روز پنجشنبه ۳۱ اکتبر قانون ناظر بر تحقیقات استیضاح تصویب شود. در صورت تصویب این قانون، پاسخگویی مسئولان دولت ترامپ به پرسش نمایندگان الزامی می‌شود و بسیاری از صورت‌جلسه‌ها نیز می‌توانند علنی گردند.

طرح استیضاح دونالد ترامپ می‌تواند با رای اکثریت نسبی نمایندگان کنگره آمریکا آغاز شود. اما تصمیم‌گیری پیرامون استیضاح دونالد ترامپ منوط به کسب دو سوم آرای مجلس سنای این کشور است. لازم به یادآوری است که برخلاف مجلس نمایندگان، اکثریت کرسی‌های مجلس سنا در اختیار حزب جمهوریخواه آمریکا است. چنین امری در تاریخ سیاسی آمریکا بی‌سابقه است.

کد خبر 460965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha