همشهری آنلاین: وزیر میراث فرهنگی اعلام کرد در شش ماه نخست سال ۹۸ حدود پنج میلیون گردشگر خارجی به ایران وارد شده‌اند.

علی‌اصغر مونسان

ایسنا نوشت: علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه همایش سرمایه‌گذاری گردشگری منطقه شرق کشور که در مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در شرایطی که شاید بدترین مولفه‌های محدودکننده گردشگری در منطقه در حال روی دادن است، تنش‌های منطقه‌ای، فشارهای آمریکایی و تحریم‌ها وجود دارد، ما در ۶ ماه نخست سال ۹۸ شاهد حضور ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی در کشور بودیم. 

وی افزود: اگر تحریم‌ها برداشته شود و تنش‌های منطقه‌ای کاهش پیدا کند، ظرفیت‌های گردشگری کشور می‌تواند بیش از این باشد. بنابراین آینده صنعت گردشگری کشور بسیار مطلوب است و شک ندارم در آینده نه‌چندان دور اقتصاد اول و دوم کشور خواهد شد. پس هرچه سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شود، قابلیت جذب وجود دارد و بازده بسیار خوبی خواهد داشت. 

مونسان با بیان اینکه هم‌اکنون سهم گردشگری از GDP کشور حدود ۲/۹ درصد است، گفت: برنامه‌ریزی ما این است که به سمت ۴/۵ درصد حرکت کنیم، یعنی به ۲۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری نیاز داریم. 

وی در خصوص اولویت‌های گردشگری شرق کشور بیان کرد: ما محصولات گردشگری را متنوع و به سمت طبیعت‌گردی اکوتوریسم، گردشگری کشاورزی و گردشگری درمانی حرکت کرده‌ایم و خوشبختانه زمینه و مزیت‌های همه این اولویت‌ها در شرق کشور وجود دارد.

وزیر میراث فرهنگی گفت: تمام کشورها در دنیا سالی یک سهمیه برای ثبت جهانی دارند، بنابراین ایران که سرشار از تاریخ و تمدن است، بناهای متعددی در لیست انتظار خواهد داشت. تلاش کرده‌ایم با یک کار ابتکار - به جای ثبت نقطه‌ای - ثبت‌ زنجیره‌ای تاریخی انجام ‌دهیم. به عنوان مثال، سال گذشته ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را شامل ۵ استان به طول ۸۵۰ کیلومتر انجام دادیم.

وی در خصوص گردشگری مذهبی و سلامت نیز اظهار کرد: گردشگری مذهبی یکی از مزیت‌های بزرگ کشور است. فرد با هدف زیارت به ایران می‌آید و بعد کارهای درمانی و طبیعت‌گردی انجام می‌دهد. بنابراین هزینه‌کرد گردشگران مذهبی ما شاید ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است.

مونسان با اشاره به این‌که حضور دلالان در بخش گردشگری درمانی فرابخشی است و به همین دلیل وزارتخانه ما و وزارت بهداشت با آن درگیر هستند، ادامه داد: چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای را با وزیر بهداشت به امضا رساندیم که با هماهنگی بیشتر دست دلالان را قطع کنیم. اگر دلالان تجاری باشند، حرفی نیست، اما متاسفانه کارهای نامناسبی انجام می‌دهند و به بخش گردشگری درمانی آسیب می‌زنند.

کد خبر 460927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha