همشهری آنلاین: فعالیت مسافربرهای اینترنتی همچنان در حال افزایش است و در این میان برخی معتقدند باید نظارت بر خودروهای این ناوگان افزایش پیدا کند، موضوعی که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره آن توضیحاتی داده و تاکید کرده است این خودروها باید از بسیاری از قوانین و مقررات مربوط به خودروهای حمل و نقل عمومی پیروی کنند.

سردار هادیانفر

ایسنا نوشت: سردار سیدکمال هادیانفر درباره ساماندهی مسافربرهای اینترنتی و آیین‌نامه‌ای که به تازگی از سوی وزارت کشور در این خصوص صادر شده است، گفت: در جلساتی که برای تنظیم و تصویب این آیین‌نامه برگزار شد، معاون عملیات پلیس راهور هم حضور داشت و مواردی را که لازم بود، مطرح کرد. اما توجه داشته باشید این آیین‌نامه یک سند صنفی است و بیشتر خط و مرز فعالیت این نوع از مسافربرها را با آژانس‌ها و تاکسی‌ها مشخص کرده است و مباحث ترافیکی چندانی در آن وجود ندارد.

وی با بیان این‌که قانون و آیین‌نامه‌های فعالیت مسافربرهای اینترنتی برای پلیس روشن و شفاف است، اظهار کرد: برای مثال اگر در گذشته فردی گواهینامه رانندگی پایه ۳ داشت، نمی‌توانست راننده خودروهای حمل و نقل عمومی شود و تاکسیرانی و آژانس‌ها مطلقاً چنین اجازه‌ای به او نمی‌دادند. با آمدن تپسی، اسنپ و... هم همین قوانین و محدودیت‌ها وجود داشت، اما در آیین‌نامه جدید به رانندگان پایه ۳ کمک شد تا بتوانند در صورت داشتن یک‌سری شرایط به عنوان مسافربر اینترنتی فعالیت کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: ‌در آیین‌نامه جدید گفته شده است داشتن ۲۳ سال سن و حداقل ۲ سال تجربه رانندگی شرط فعالیت به عنوان راننده حمل و نقل عمومی است. بر این اساس این آیین‌نامه به رانندگان این ناوگان کمک کرد که بدون محدودیت رانندگی کنند. حالا در این میان برخی دچار این سوءتفاهم شده‌اند که این یک محدودیت است که به تازگی اعمال شده در حالی که این یک کمک و محدودیتی است که کاهش یافته است. اگر قرار بود به شیوه قبل عمل شود حتماً باید این رانندگان هم گواهینامه پایه ۲ دریافت می‌کردند.

سردار هادیانفر در مورد این‌که آیا قوانین مربوط به معاینه فنی خودروهای حمل و نقل عمومی در مورد خودروهای مسافربر اینترنتی نیز پیش‌بینی شده است، گفت: هرچه برای تاکسی‌ها پیش‌بینی شده برابر قانون برای این‌ها هم پیش‌بینی شده است. 

وی در مورد این‌که آیا لازم است خودروهای مسافربر اینترنتی از طریق برچسب یا نوشته‌ای روی بدنه خودرو مشخص شوند تا امکان شناسایی آن‌ها از سوی پلیس وجود داشته باشد، هم تصریح کرد: این نوع کسب و کارها عمدتاً برای افرادی است که در شغل دوم کار می‌کنند و خیلی هم خود راننده‌ها تمایل به این‌که ماشین‌شان نشان‌دار شود، ندارند. برابر قانون هم برچسب زدن و بغل‌نویسی برای این نوع از خودروها ممنوع است. در همه جای دنیا هم مسافربرهای اینترنتتی نشان و علائمی ندارند و مردم از طریق اپلیکیشن‌ها آن‌ها را می‌شناسند. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در پاسخ به این‌که پلیس چگونه این خودروها را برای چک کردن معاینه فنی و... شناسایی می‌کند، گفت: اطلاعات این‌ خودروها را در سامانه کنترلی پلیس داریم و می‌توانیم از این طریق تخلفات این خودروها را کنترل کنیم. علاوه بر این‌که خود شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات نیز با پلیس همکاری لازم را دارند و گزارش‌هایی را که مسافران از طریق اپلیکیشن در مورد این تخلفات بدهند، بررسی خواهند کرد. 

وی در مورد نمره‌های منفی تخلفات رانندگی حادثه‌ساز خودروهای حمل و نقل عمومی و این‌که آیا این نمره‌ها برای این خودروها نیز اعمال می‌شود یا خیر، گفت: در مورد این‌ها حتماً همین‌طور است. 

کد خبر 460888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha