همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور در ائین بزرگداشت دویستمین سالگرد تولد محمدتقی خان امیر کبیر گفت:

ماجرای امیرکبیر از یک طرف خودباوری و غرور ملی و افتخار را در ما زنده می کند و از سوی دیگر نیز غم سنگین را بر دل ما می نشاند.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، اقای احمدی نژاد رئیس جمهور با اشاره به اینکه امیر کبیر از دل ملت بالنده ایران بیرون امد گفت: در طول تاریخ ایران همواره مردان و زنان بزرگی سربراورده اند که کاروان حرکت ملت ایران را به سمت قله کمال هدایت کرده‌اند و در سخت‌ترین لحظات تاریخ و دوره‌هایی که می‌رفت و می رود که یاس و ناامیدی به طور کامل بر کشور حاکم شود و همگان راه را مسدود می‌بینند ناگهان شعله‌ای فروزان و انفجاری اتفاق می‌افتد و شخصیتهاین به پا می‌خیزند و عشق و حیات و جاودانگی را در درون ملت جاری و عزت را به ملت باز می‌گردانند و موانع را بر می‌دارند.
اقای احمدی نژاد با اشاره به تاریخ پرفراز و نشیب و دورانهای گوناگون که بر سرزمین و ملت ایران گذشته است گفت:‌ملت ایران در طول تاریخ به رسالت بزرگ خود برای نجات بشریت عمل کرده است و با وجود حوادث گوناگون به حیات پرافتخار خود ادامه می دهد.
احمدی نژاد دوران امیر کبیر را یکی از سخت‌ترین و سیاه ترین دوران کشور و ملت ایران دانست و گفت:‌در این دوران تلخ و سیاه، بیگانگان که هیچ ارزشی را نمی شناختند و به هیچ قول و قراری پای بند نبودند بر ایران حکم می راندند و بیگانه پرستی که همواره در فرهنگ این سرزمین مذموم و محکوم بوده است به عنوان افتخار حاکمان ان روز مطرح می شد و انان رسما نه به یک قدرت بلکه به 2 یا 3 قدرت پناه می بردند و ایران کانون برخی تسویه حسابها و قدرت نمایی قدرت ها و فاسدان عالم شده بود.
رئیس جمهور گفت: ضعف و پستی مدیران حاکم ان زمان بر ایران حاکمیت بیگانه را تا اعماق این سرزمین نفوذ داده بود و ایران نقطه تلاقی تمایلات شیطانی قدرتهای بزرگ شده بود.
رئیس جمهور با اشاره به تلاش هایی که برای اسیب زدن به روحیه و خودباوری ملت ایران صورت می گرفت گفت:‌ در ان دوران دو جنگ سنگین و دو قطعنامه ننگین به ملت ایران تحمیل شد / ملتی که همه تاریخ و تمدن بشر مدیون تلاشها و مجاهدت های او بود .
رئیس جمهور گفت:‌ ا ن دوران سیاه به لحاظ علم و فناوری و دانش نیز دوره صد ساله فطرت و عقب افتادن کشوری شد که روزگاری پایگاه نجوم و ریاضیات، شعر، ادب و هنر و همه علوم بود ولی به کشوری عقب افتاده، فقیر و تحقیر شده تبدیل شد.
اقای احمدی نژاد افزود:‌به لحاظ ساختار حکومتی ان دوران نیز یک حکومت تا دندان فاسد و وابسته به بیگانه به این سرزمین حاکم شد و انان به عنوان طبقه حاکم ایران را تقسیم کرده بودند و خود را مالک و ملت را رعیت به حساب می اوردند.
اقای احمدی نژاد امیر کبیر را تجلی روح ایران در کالبد زمان خواند و افزود: امیر کبیر همان کسی است که ایران در ان زمان به او، کارهایش و خدماتش نیاز داشت.
رئیس جمهور گفت: ‌ملت ایران هیچگاه غلبه بیگانه و حاکمیت انسانهای خود خواه و فاسد و عقب ماندگی را نپذیرفته و نمی پذیرد و امیر کبیر امد در چند جبهه سنگین وارد نبرد سرنوشت ساز شد تا هم دست بیگانه را قطع کند و هم قوای نظامی را سامان دهد و اقتصاد را بهبود بخشد و علم و فناوری را رونق دهد اما در جبهه انسانهای فاسد افراد کوچک و بی شخصیت و حقیری بودند که حاضر شدند امیر کبیر و کشور را از دست بدهند تا چند سالی عیاشی و بیگانه پرستی کنند.
رئیس جمهور گفت:‌ امیر کبیر موفق است و همین نشست امروز، این امر را ثابت می کند و ما ارزو داشتیم حداقل 3 سال دیگر جاهلان به او اجازه می دادند تا امیر کبیر نقش افرینی کند و اگر چنین می شد ایران در ان زمان با جهش، خود را به جایگاه شایسته ای می رساند.
وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در قطع دست بیگانگان و به اوج رساندن خودباوری و برگرداندن عزت این ملت گفت: این انقلاب دشمان بشریت را به خاک ذلت نشاند اما همین گونه انسانها نخواهند گذاشت اصلاحات اساسی صورت گیرد و این کار بسیار دشواری است.
رئیس جمهور تصریح کرد:‌ کسانی که مذاقشان به پول مفت و بهره مندی بی زحمت عادت کرده است امروز نیز قطع کردن دستشان بسیار سخت است همانطور که قطع تمایلات سیری ناپذیر قدرتهای زورگو از ایران سخت است.
رئیس جمهور گفت: ‌امیر کبیر در اوج غربت و تنهایی و با وجود کثرت دشمنان و نافهمان و بیگانه پرستان در عرض 3 سال خدمات بسیار بزرگی کرد و همه ما امروز به امیر کبیر افتخار می کنیم و او را الگوی مدیریت، خودباوری، ایستادگی و هوش و ذکاوت ایرانی می شناسیم.
اقای احمدی نژاد گفت: علت اینکه امیر کبیر درگیر نشد نه اینکه از ترس بود بلکه باورش این بود که اساس ایران فرو خواهد ریخت بنابراین خود مظلومانه جانش را فدا کرد.
رئیس جمهور گفت:‌نسل های امروز و اینده بویژه جوانان ویژگی های امیر کبیر را در خود زنده نگه داشته اند و با این ویژگی منحنی رشد و مسیر حرکت ملت ایران رو به تعالی بوده است.
اقای احمدی نژاد تصریح کرد: دنیا بداند اگر روزی با خدعه و نیرنگ امیرکبیر را از این ملت گرفت اما امروز این ملت زنده است و به فضل الهی راه او را می پیماید و در اینده نزدیک این ملت همه ارزوهای تاریخی خود را محقق خواهد ساخت و بر بام عزت جهان خواهد ایستاد.
کد خبر 46086

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز