همشهری آنلاین: سعد حریری نخست وزیر لبنان استعفای خود را بطور کتبی به میشل عون رئیس جمهوری این کشور تحویل داد و دقایقی پیش کاخ بعبدا را بدون هیچ توضیحی ترک کرد.

تقديم استعفاي حريري به ميشل عون

به گزارش ایرنا، استعفای حریری در سیزدهمین روز از تظاهرات اعتراض آمیز مردم روی داده است.

استعفای حریری منوط به موافقت رئیس جمهوری لبنان است.

"حسن شقیر" کارشناس و تحلیلگر سیاسی لبنان به گزارش المیادین، درباره استعفای حریری گفت: پس از استعفای حریری این سوال مطرح است: آیا وی دوباره مامور تشکیل کابینه خواهد شد؟ آیا دولت تکنو کرات (شایسته سالار) ری کار خواهد آمد؟

حریری در حالی استعفای خود را تقدیم میشل عون رئیس جمهوری این کشور می کند که "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان استعفای او و تغییر دولت را موجب سوق یافتن کشور به سمت نامعلوم دانست  و تاکید کرده بود درشرایط کنونی باید اصلاحات اقتصادی را هرچه سریع تر به اجرا در آورد تا بتوان اعتماد از دست رفته مردم به دولت را جلب کرد.

پس از سخنرانی حریری و اعلام خبر تقدیم استفعای خود به رئیس جمهوری، تعداد کمی از تظاهرکنندگان به میدان "ریاض الصلح"  نزدیک مقر نخست وزیری واقع در مرکز بیروت بازگشتند.

این محل امروز صحنه برخی برخوردها بین مردم عادی با تظاهرکنندگان بود و مردم برای عبور از مرکز شهر به دلیل مسدود بودن راه با مشکل روبه رو شده و تلاش کردند راه را که توسط تظاهر کنندگان مسدود شده بود، باز کنند اما  در جریان تلاش برای باز کردن راه بین دو طرف برخوردهایی پیش آمد در نتیجه پلیس و نیروهای امنیتی با حضور در این میدان تلاش کردند به درگیری بین دو طرف پایان دهند.

  • واکنش ها به استعفای سعد حریری

"سعید مالک" کارشناس قانون اساسی لبنان نیز گفت: بر اساس قانون اساسی، در صورت استعفای نخست وزیر دولت مستعفی به شمار می آید و تقدیم استعفا موضوعی ثابت و نهایی است و عدم قبول آن جزء اختیارات رئیس جمهور نیست.

"ریا الحسن" وزیر کشور لبنان گفت: استعفای سعد حریری برای جلوگیری از سوق یافتن کشور به سمت درگیری های داخلی که امروز خطر آن را در مرکز بیروت شاهد بودیم، ضروری بود.

وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد: استعفای حریری بحران در لبنان را پیچیده می کند و باید ثبات نهادها و وحدت لبنان را تضمین کرد و  حرف مردم را شنید.
"سمیر جعجع" رهبر حزب "نیروهای لبنانی" که به عربستان سعودی نزدیک است نیز در واکنش به استعفای حریری استعفای ا و را اقدامی خوب و در راستای خواست مردم برشمرد.

"ولید جنبلاط"  رئیس حزب "سوسیالیست ترقیخواه" نیز گفت: در این لحظه سرنوشت ساز در پی استعفای سعد حریری و پس از آن که وی برای حل و فصل بحران بسیار تلاش کرد، باید به سمت  گفت و گو و آرامش حرکت کرد.

در پی استعفای حریری جمعی از مردم بیروت با حضور در خیابان ها به شادی پرداختند.

کد خبر 460816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha