همشهری آنلاین: رئیس سازمان بیمه سلامت، جزئیات جدیدی از چگونگی تحت پوشش قرار گرفتن مردم از خدمات بیمه رایگان سلامت را اعلام کرد.

موهبتي

به گزارش همشهری آنلاین، طاهر موهبتی به مناسبت هفته بیمه سلامت گفت: افراد برای تحت پوشش قرار گرفتن  بیمه رایگان سلامت می‌توانند به سایت سازمان بیمه سلامت یا پیشخوان دولت مراجعه کنند.

او افزود:  وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بررسی اموال، دارایی و درآمد مردم، دهک متقاضی را به سازمان بیمه اعلام می‌کند و مشخص می‌شود که فرد آیا مشمول یارانه دولت و بیمه رایگان قرار می‌گیرد یا خیر.

به گفته رییس سازمان بیمه سلامت، افراد متقاضی بیمه رایگان سلامت که دهک اول تا سوم هستند و درآمدشان کمتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق است، تحت پوشش خدمات رایگان بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

 موهبتی تاکید کرد که  بر این اساس افرادی که درآمدشان بین ۴۰ درصد تا ۱۰۰درصد حداقل حقوق باشد از ۵۰ درصد تخفیف حق بیمه برخوردار می‌شوند.

مدیر عامل بیمه سلامت گفت: این سازمان هیچ وظیفه ای در بررسی اطلاعات بانکی و اموال افراد ندارد و آزمون وسع و بررسی اموال و دارایی افراد را  وزارت تعاون، کار و رفاه احتماعی انجام می‌دهد.

  او افزود: اکنون ۸۵ درصد از بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت که حدود ۳۴ میلیون نفر هستند تحت پوشش رایگان بیمه سلامت هستند و با برنامه بیمه اجباری سلامت عده ای از این افراد باید برای بیمه سلامت پول بپردازند.

وی اضافه کرد: هنوز برآوردی از میزان افرادی که از بیمه رایگان به بیمه مبتنی بر پرداخت پول تبدیل وضعیت می‌شوند و میزان منابعی که در سازمان بیمه سلامت ذخیره می‌شود نداریم  و این موضوع پس از اجرای این برنامه در ماه‌های آینده قابل اعلام است.

بر اساس آیین‌نامه طرح بیمه اجباری سلامت که از ۱۳ آبان اجرا می شود وزارت رفاه با اجازه خود افراد که در سامانه ثبت نام بیمه اعلام می‌شود، اموال و دارایی افراد را از طریق بانک مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال استعلام می‌کند و دهک افراد مشخص شده و به سازمان بیمه سلامت اعلام می‌شود.

 موهبتی خاطر نشان می‌کند: با اجرای طرح جدید بیمه اجباری سلامت به جز موارد اورژانسی هیچ فردی روی تخت بیمارستان بیمه نمی‌شود و از زمان ثبت نام و درخواست بیمه سلامت یک دوره ۱۰ روزه انتظار در نظر گرفته می‌شود و بعد از آن افراد تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

 او گفت:  دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان‌های دولتی و بر اساس تعرفه‌های دولتی هزینه های بیماران را پوشش می ‌هد و پوشش در بخش خصوصی یا داروهای برند مشمول این بیمه نیست و اینکه دفترچه بیمه سلامت اعتبار ندارد را رد می‌کنم.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت اضافه کرد: هم اکنون دو هزار و ۴۵۰ قلم دارو، ۴۸۰۰ خدمت پزشکی و ۴۸ هزار لوازم پزشکی با تعرفه دولتی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

وی افزود: پوشش بیمه سلامت به ویژه در مورد بیماران صعب العلاج و مزمن می‌تواند خط فقر را تغییر دهد و از فقیر شدن عده زیادی از مردم و افزایش هزینه‌های فقرزا و تحمل ناپذیر سلامت بکاهد.

وی اضافه کرد: ممکن است با اجرای طرح بیمه اجباری سلامت با توجه به اینکه بیشتر خدمات بخش دولتی پوشش داده می‌شود لیست انتظار در بیمارستان‌ها ایجاد شود اما در ۳۵ کشور دنیا از جمله کشورهای پیشرفته ای مانند نروژ، فنلاند، دانمارک و انگلیس، لیست انتظار ۱۰۰ روزه و بیشتر  برای دریافت خدمات غیر اورژانسی در بیمارستان‌ها وجود دارد.

کد خبر 460688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha