همشهری آنلاین: یک نقاشی قرن سیزدهمی از استاد ایتالیایی که سال‌ها بر دیوار آشپزخانه پیرزنی فرانسوی آویزان بود، به بهای ۲۴ میلیون یورو چکش خورد.

تابلوي تمسخر مسيح

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، تابلوی موسوم به «تمسخر مسیح» از دهه ۱۹۶۰ بالای اجاق خانه‌ای در منطقه‌ای در شمال پاریس آویزان بود و کسی به آن توجه نمی‌کرد. تا اینکه پیرزن ۹۰ ساله فرانسوی تصمیم گرفت وسایل خانه‌اش را بفروشد و جابه‌جا شود. وقتی یک کارشناس آثار هنری آن را دید، تابلویی که ابتدا تصور می‌شد ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار یورو ارزش داشته باشد، چهار تا شش میلیون یورو برآورد شد و روز یکشنبه در حراجی چکش خورد.

شاهکار «تمسخر مسیح» کار چیمابوئه، نقاش فلورانسی قرن ۱۳ است و اندازه‌های آن به ۲۶ در ۲۰ سانتیمتر می‌رسد. این تابلوی کوچک روز یکشنبه در یک حراجی در حومه پاریس به ارزش ۱۹.۵ میلیون یورو چکش خورد و بهای آن با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی به ۲۴ میلیون یورو رسید؛ گران‌ترین نقاشی مربوط به دوران قرون وسطی که تا امروز در حراجی‌های دنیا به فروش رسیده است.

«تمسخر مسیح» را حالا می‌توان کنار شاهکارهای استادان بزرگ چون لئوناردو داوینچی، رامبراند، پیتر پل روبنس و رافائل در فهرست ۱۰ نقاشی گرانقیمت تاریخ قرار داد. نزدیک به ۸۰۰ نفر در حراج‌خانه آکتیون پاریس گرد هم آمدند و سرانجام هم هویت خریدار تابلوی پیرزن خوشبخت فرانسوی شناسایی و معرفی نشد. هر چند مدیران آکتیون اعلام کردند یک موزه خارجی هم بین پیشنهاددهندگان بوده است.

چیمابوئه یکی از نقاشان پیشرو در دوران رنسانس ایتالیا بود و فقط ۱۱ تابلوی نقاشی روی چوب از این هنرمند نامدار یادگار مانده است. نکته جالب اینکه هیچ‌کدام از این آثار امضا ندارند و «تمسخر مسیح» هم بدون امضای نقاش ۲۴ میلیون یورو چکش خورد.

کد خبر 460650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha